zondag 6 maart 2016

Mascarpone - appeltaart


Ingrediënten voor het deeg:
- de rasp van 1 citroen
- 250 g zelfrijzendbakmeel
-  80 g suiker
- 150 g boter, op kamertemperatuur
- 1 ei
- mespuntje zout

Mascarponevulling:
- 1 vanillestokje
- 100 g suiker
- 325 g masarpone
- rasp van 1 citroen (optioneel)
- 2 eieren
- 100 g bloem
- 2 appels (bv  Jonagold)
- 75 g suiker
- ½ tl kaneel

Garnering:
- 3 el abrikozenjam
- 3 el water

Bereiden:
1. Voor het deeg: doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom (of keukenmachine) en kneed het tot een samenhangend deeg. Verpak in plasticfolie en laat minimaal een half uur in de koelkast rusten.
2. Vet een taartvorm (Rudolph gebruikt een rechthoekige taartvorm van 35 x 11 cm, maar ik was bang dat niet alles erin zou passen), dus gebruikte ik een springvorm van 24 cm doorsnede. Ik belegde de bodem ook nog met bakpapier. Bestuif het aanrecht met bloem en rol het deeg uit tot een ronde vorm iets groter dan je springvorm. Leg het deeg in de vorm, ook minstens 2 cm tegen de opstaande rand. Prik gaatjes in het deeg en zet  tot gebruik in de koelkast.
3. Verwarm de oven voor op 180' c boven-en onderwarmte.
4. Doe de mascarpone in een kom en roer los met de suiker, de zaadjes uit het vanillestokje, voeg één voor één de eieren toe en meng als laatste de bloem erdoor. Schenk de mascarponevulling op het deeg, net onder de rand. Schil de appels en snijd ze in dunne plakjes. Steek de plakjes dakpansgewijs in de mascarpone vulling. Meng de suiker met de kaneel en bestrooi hiermee de appelplakjes.
5. Bak de taart ca 50 minuten in de voorverwarmde oven tot hij goudbruin en gaar is. Laat afkoelen en verwijder de vorm.
6. Voor de garnering: verwarm de abrikozenjam met het water en bestrijk de bovenkant van de taart ermee.

Bron: Rudolph's Bakery

Jullie zullen wel denken; alweer een appeltaart. Ja, weer een appeltaart, daar kun je nooit genoeg recepten van hebben en dit is een heerlijke romige variant. Zelf heb ik nog wat citroenschil toegevoegd aan het mascarponemengsel om de vulling nog wat frisser te maken. Héérlijk bij een kopje koffie of thee en natuurlijk ook als dessert met een klodder slagroom, crème fraîche of een bolletje ijs.

24 opmerkingen:

ymme zei

Dag Caroline,
Ik wil je best geloven dat dit een heerlijke appeltaart is, hij komt op mijn lijstje te staan.
Nog een fijne zondag,
Ymme

Johanna zei

Altijd lekker. Taarten van Rudolph zijn een traktatie.

crochetcookingandmore zei

Ik heb deze laatst ook gemaakt, wel in rechthoekige vorm. Hij zag er heerlijk uit, maar vond de smaak wat tegenvallen. Jij schrijft ook dat je er extra citroen in hebt gedaan, dat lijkt me een goed idee. Hoewel ik me afvraag of ik 'm ooit een 2e keer ga maken. Er zijn appeltaarten die meer succesvol zijn hier in ons gezin :)
Blijft leuk om steeds een andere uit te proberen. Appeltaart blijft favoriet! Heerlijk.

Caroline Brouwer zei

Ik denk dat extra citroen echt het verschil maakt. Hier viek de taart zeer in de smaak en ik ga hem zeker vaker maken.

Unknown zei

Goh maar deze ga ik ook eens maken, ziet er alvast heel lekker uit.

Rosa zei

Looks yummiest.Thanks for the recipe.

Lianne zei

Ziet er heerlijk uit Caroline! Ik zet hem op mijn baklijstje! :D

Yves van Gelre zei

Mooi recept met een twist a la Caroline. Fijn dat je weer aan het bakken bent Caroline. Ik heb je recepten en bijbehorende verhaaltjes gemist. Hartelijke groet, Yves

Atelier het Uilenhuis zei

Super recept, ik maak hem vandaag voor mijn schoonouders!

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Ik had deze taart al eens gemaakt en vond de smaak toen ook wat vlak. Maar ik ga het nog eens proberen met de toevoeging van extra citroen. Dat lijkt mij beter qua smaak,bovendien houden we erg van citroen.
Fijn dat je weer aan het bakken bent!

Groetjes Sylvia

Ellen zei

Appeltaart is hier ook altijd een succes!

Wieneke zei

Dat lijkt me wel iets. Leuk en lekker blog heb je.

Unknown zei

Wij hebben er dit weekend heerlijk van gesmuld....voor ons een blijvertje !
Bedankt weer voor het delen.
Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Leuk om te horen Marja. Ik maakte deze taart afgelopen week voor de tweede keer voor mijn collega's en de taart viel ook erg goed in de smaak!
groetjes, Caroline

@hennyjp zei

Deze maak ik ook met enige regelmaat, erg lekker!

Laura zei

De smaak is goed, maar wij vonden hem wat droog. Denk dat we hem de volgende keer wat minder lang gaan bakken. Dankje voor het delen!
Groetjes Laura

Christel zei

Vandaag deze lekkere taart gebakken,is door iedereen goedgekeurd,bedankt voor het receptje !!!groetjes Christel

Maria zei

Oooh die ziet er heerlijk uit , ga ik heel vlug maken , bedankt.

Christel zei

Op aanvraag deze super lekkere taart gebakken,moet altijd geen kerstbuche zijn

Unknown zei

Moet suikervrij zijn , kan ik de suiker vervangen door zoetstof ??
En zit er in mascarpone suiker ??
Groetjes Lut 🙋

Unknown zei

Waarom schil je de appels ? Wij doen dit al jaren niet meer. In de eerste plaats lekker makkelijk, maar nog veel belangrijker : Veel smakelijker, omdat de pectine nog volop aanwezig blijft....

Alda zei

hallo caroline ga ik zeker maken. ziet er zo heerlijk uit dank voor je recept.groetjes Alda

Annette zei

Ik heb hem in de oven staan, jammer dat ik nu pas de reacties lees over extra citroen door het mascarponemengsel.
Hoop dat hij zonder dat ook lekker gevonden wordt. Ben benieuwd.
In ieder geval weer eens een appeltaart anders gemaakt

Annette zei

Hij is inderdaad erg flauw/laf. Niet vies maar........jammer, hij ziet er wel erg mooi uit