maandag 22 juli 2013

Appelkwarktaart met kruimellaag (Foodblogswap)


Ingrediënten voor de bodem:
- 250 g bloem
- 150 g suiker
- 2 zakjes vanille suiker
- 100 g hazelnoten (gemalen)
- snuf zout
- 175 g koude boter, in blokjes
- 1 el paneermeel

 Voor de vulling:
- 500 g appels, bv Jonagold
- 3 el citroensap
- 5 eieren
- 225 g suiker
- 2 zakjes vanille suiker
- 750 g magere (vanille)kwark
- 250 g mascarpone
- 30 g griesmeel
- 20 g bloem

Bereiden:
1. Vet een springvorm van 26 cm goed in en beleg de bodem met bakpapier. Verwarm de oven voor op 175 ' C boven-en onderwarmte.
2. Doe de bloem, suiker, vanille suiker, de gemalen hazelnoten (je kunt ook amandelen nemen), snuf zout en de koude boterblokjes in de keukenmachine en maak er een kruimelig deeg van. Doe 2/3 van het deeg in de  springvorm en druk aan met de achterkant van een lepel en bestrooi met het paneermeel. Zet de springvorm en de rest van het deeg  20 minuten in de koelkast.
3. Schil intussen de appels en snijd ze in vieren en halveer ze nog een keer, besprenkel ze met het citroensap.
4. Klop de eieren met de suiker en de vanillesuiker in een kom romig. Voeg de griesmeel, bloem, mascarpone en de kwark toe en roer alles goed door elkaar.
5. Dep de appelpartjes droog met keukenpapier en verdeel ze over de bodem. Giet voorzichtig het kwarkmengsel erop. Verkruimel de rest van het deeg er gelijkmatig over. (Ik heb er nog wat grofgehakte hazelnoten doorheen gedaan).
6. Zet de vorm in de voorverwarmde oven en bak de taart 75 minuten. Als de bovenkant te bruin wordt, dek dan af met aluminiumfolie.
7. Haal de taart uit de oven en laat helemaal afkoelen en zet in de koelkast om helemaal op te stijven voor je hem aansnijdt. Het is een grote taart, je haalt er zeker 10 stukken uit.

Tip: deze bodem is ook erg lekker voor cheesecakes. Meestal gebruiken ze daar koekjes voor, maar dit recept is iets meer werk, maar wel veel lekkerder!

Let op: als je gezoete vanille kwark gebruikt, doe dan minder suiker (ongeveer 150 g ipv 225 g) in de vulling!

Bron: MiCook


Het is weer tijd voor de Foodblogswap van juli. De Foodblogswap houdt in dat je een blog toegewezen krijgt waar je een recept van maakt en een andere foodblogger maakt dan weer iets van jouw blog. Dit keer kreeg ik het blog van Maaike van Micook toegewezen. Ik was er erg blij mee, want Maaike heeft een leuke blog met ontzettend veel recepten en allemaal even lekker. Het was dan ook best moeilijk om een keus te maken. Maar een tijdje geleden deed ik op twitter een oproep: wat is jullie lekkerste appeltaartrecept? Maaike raadde mij toen dit recept aan, maar ik kreeg toen nog meer recepten en koos voor een ander recept, maar was vast van plan haar recept ook een keer te proberen. Dus nu is het een mooie gelegenheid om deze taart te maken. Maaike heeft echt niets teveel gezegd, deze taart is verrukkelijk! Het is geen moeilijk recept; door de duidelijke uitleg en de stap-voor-stap foto's van Maaike kan iedereen deze taart maken en ze heeft helemaal gelijk; deze taart moet je écht proeven! Ik zag nog meer recepten die ik beslist nog eens wil maken, dus neem allemaal eens een kijkje op de blog van Maaike, je vindt er vast óók inspiratie.

76 opmerkingen:

Anoniem zei

Ooooh, heerlijk! :)

Wat leuk dat je deze hebt gekozen, hij is zooo lekker! :)

Bedankt voor het leuke stukje, erg leuk om te lezen, een goed begin van de dag zo! :)

Judith zei

Erg leuk gedaan, ziet er superlekker uit, en de foto's zijn ook prachtig. leuk hè, die swap:)

Caroline Brouwer zei

@Judith, ik vind het inderdaad ook erg leuk. Ik hoop ook eens van jouw blog iets te kunnen maken. Ik hoef natuurlijk niet op de foodblogswap te wachten!;-)

Judith zei

Haha, nee hoor, ga je gang! Ik zei vanmorgen tegen JJ, dat ik van jouw blog wel een jaar lang zou kunnen bakken:)

Maxime zei

Ziet er erg lekker uit!

Lekker Happen zei

Dat ziet er heerlijk uit! En met zo'n foto erbij krijg je er nog meer zin in.

Anoniem zei

En... ik mocht proeven!
Het was heerlijk en lekker fris, niet zo zoet.
Hartelijk dank!
Ingrid.

Anoniem zei

hoi Caroline,

Deze taart heb ik al een poosje geleden gemaakt. Wij vonden hem toen ook erg lekker.

groetjes Sylvia

Anoniem zei

De taart was heerlijk, ik zag later hetzelfde recept in mijn taartenboek staan...

Caroline Brouwer zei

@Anoniem, klopt bij Maaike staat ook dat hij uit het grote taartenboek komt van Koken & Genieten.

Anoniem zei

Hij staat bij me in de oven.. Ik ben benieuwd naar t resultaat!!

Anoniem zei

Hij is heerlijk! Alleen vraagje.. Klopt t dat de kwark vulling wat compacter is dan 'normale' kwarktaarten? Smaak is goed, alleen is de kwark bij mij wat klonterig en dikker.

Caroline Brouwer zei

De kwarkvulling is inderdaad wat compacter.Komt denk ik ook door de mascarpone. Klonterig was het bij mij niet,misschien de kwark de volgende keer los roeren.

Anoniem zei

hallo

welke vanille kwark gebruik je?
kom er niet uit

Caroline Brouwer zei

Die van de Appie!

Anoniem zei


Welke van AH?
ik wil die van ah smulkwark?
Vanille smaak, dus geen half vol. Kan dat ook?

En nog een vraagje. Kan ik ook bloem gebruiken als laatst ivm paneermeel?
Heb paneermeel niet altijd in huis namelijk.

Anoniem zei

ipv bedoel ik

Anoniem zei

Hallo

Ziet er echt heerlijk uit!
Kan ik de taart ook zonder appels maken. Lukt het dan ook?

Anoniem zei

jaa wil het ook zonder appels maken..

Anoniem zei

ziet er goed uit, kan ik de appels weg laten?

Anoniem zei

jammer dat er niet wordt gereageerd op me vraag na zolang wachten

Caroline Brouwer zei

Ja sorry anoniem, maar ik vind het vervelend als iemand anoniem reageert! Natuurlijk kan je de appels weglaten, maar dan krijg je natuurlijk wel een hele andere taart!
groeten, Caroline

Leoni zei

Hallo Caroline,

Ik heb deze taart zojuist gemaakt, alleen komt er veel vocht van de appels uit. Heb je een tip om dit de volgende keer te voorkomen? Ik heb ze van te voren wel met een keukenpapiertje gedept.

Groetjes

Caroline Brouwer zei

Hallo Leoni,
Misschien lag het aan de soort appels? Ik gebruikte Jonagold en had er geen last van. Misschien de volgende keer geen of minder citroensap gebruiken. Ik hoop dat ie wel lekker smaakt.
groeten, Caroline

Leoni zei

Hoi Caroline,

Ja die gebruikte ik ook. Ja inderdaad of misschien had ik ze iets beter droog moeten deppen. Hij staat nu in de koelkast.

Groetjes, Leoni

Marja zei

Hoi Caroline, wil deze taart morgen gaan maken alleen was er bij AH geen magere vanille kwark nu heb ik volle. Zou dat een probleem zijn ? Wil zó graag dat hij lukt want hij lijkt me heerlijk!! Groetjes

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Dat moet geen probleem zijn. Kijk wel even op de verpakking of er suiker in zit. Zo ja, kun je het recept gewoon aanhouden. Als er geen suiker inzit, moet je iets meer suiker toevoegen.
Succes met bakken, Caroline

Unknown zei

Deze taart krijgt een 10 zeggen ze thuis. Helemaal blij mee natuurlijk maar moeilijk om het te verbeteren dan.... Ik ben écht zo blij met jouw blog!! ( nu reactie met foto!)

Caroline Brouwer zei

Dank je Marja, maar het ligt natuurlijk niet alleen aan mijn blog; jij kunt ook goed bakken!

Joslin zei

Voor hoeveel personen is deze taart? Ziet er heerlijk uit!

Caroline Brouwer zei

@Joslin, zeker voor tien - twaalf personen. de taart is heerlijk maar vult goed, dus niet te grote stukken snijden!

Anoniem zei

Dag Caroline, vandaag deze taart gemaakt om morgen op mijn werk te trakteren: hij is zo lekker dat we er met moeite af kunnen blijven. Weer een fantastisch recept!Bedankt en hartelijke groeten van Anna

Caroline Brouwer zei

Ha, ha Anna, zet maar snel in de koelkast, anders heb je morgen niets om te trakteren. Fijn om te horen!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

heerlijke taart, recept al veel keer uitgedeeld!!

Anoniem zei

Ik heb deze taart in 2013 uitgeprint & gemaakt, en wilde hem nu weer eens maken. Maar het amandelmeel is vervangen door de hazelnoten. Nog een speciale reden voor?

Caroline Brouwer zei

@Anoniem, geen idee! Hazelnoten lijken mij ook erg lekker!

Nelleke zei

Hallo,

Even een vraagje over de griesmeel is dat echt het pakje meel die je kan vinden in de winkel bij de taart spulletjes of griesmeelpap uit de koeling?
Ik ga deze taart morgen maken voor mijn vriend zijn verjaardag. Ben heel benieuwd!! :) Gr Nelleke

Caroline Brouwer zei

Hallo Nelleke,
Sorry dat ik nu pas reageer maar ik was drie weken op vakantie naar Zuid Afrika. Je moet natuurlijk het pakje meel gebruiken en niet de griesmaalpap uit de koeling. Ik hoop dat je taart een succes was.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Ik ben de paneermeel vergeten, hopelijk maakt dat niets uit

Laura zei

Zoooo die van mij zit in de oven! De kwark is wel dun dat komt wel goed hoop ik??

Laura zei

Kan ik hem ook in de diepvries bewaren trouwens?

Caroline Brouwer zei

Lijkt me wel Laura, ik zou het gewoon proberen.

Laura zei

Hij is heeeeerlijk!! Super gelukt!

Caroline Brouwer zei

@Laura, leuk om te horen, geniet ervan!
groetjes,Caroline

Lysanne zei

Oeh dit ziet er heerlijk uit. Dit recept ga ik zeker eens proberen

Eva zei

Hij staat in de oven hoor! Ben benieuwd, de 'restjes' uit de kom waren veelbelovend, haha ;-) Hij is wel echt MEGA trouwens, heb hem gemaakt in een 28 cm vorm met vrij hoge rand, en hij ging er maar net in!

Eva zei

Wat was hij heerlijk!! Mijn 12 verjaardagsgasten waren, net als ik, erg blij met het resultaat!

Caroline Brouwer zei

Dankjewel Eva, fijn om te horen. Dank voor je reactie.
groetjes, Caroline

Jennifer zei

Hallo, ik wil deze taart vanmiddag gaan maken maar ik heb geen griesmeel in huis. Kan ik deze evt ook weglaten? Of kan ik het ergens mee vervangen? Groetjes, Jennifer

Unknown zei

ik heb de taart nu 2x gemaakt. wat een fantastisch recept, duidelijke stappen en het resultaat precies zoals beschreven en als op de foto. De smaak was heerijk. dank!

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie @Ineke. Dit is inderdaad een heerlijke taart. Blij dat het recept zo goed in de smaak valt!

Helma zei

Goede dag,

Moet het vanille kwark zijn, of mag het ook naturel kwark?
Kan waar ik woon geen vanille vinden.

Groet, Helma

Marijkw zei

Ha Caroline, bedoel je griesmeelpoeder of kant en klare?! Alvast bedankt voor je reactie! Groet, Marijke

Caroline Brouwer zei

Geen kant-en-klare. Volgens mij is wat ik gebruik van Dr Oetker

Caroline Brouwer zei

@Helma, je kunt ook wel gewone kwark gebruiken, doe er dan nog wat vanille-extract door.

Unknown zei

Hallo, ik heb een paar vraagjes:
Zou ik de gemalen hazelnoten ergens door kunnen vervangen? Iets van bloem ofzo? Want ik hou niet zo van noten..
Bedoel je kristal suiker of witte basterdsuiker (zoals ik bij anderen zag)?
En ik moet vanille kwark gebruiken als ik de reacties zo lees?
Alvast bedankt!

Gr. Karleen

Caroline Brouwer zei

Hallo Karleen,
Ik denk wel dat je de hazelnoten door bloem kunt vervangen. Met suiker wordt kristalsuiker bedoeld.Basterdsuiker bevat meer vocht dan kristalsuiker en de zoetkracht zal ook wel anders zijn, maar dat moet je maar even op google opzoeken.

Lydia zei

Hoi,

Zou ik ook yoghurt kunnen gebruiken ipv kwark. Ik heb namelijk koemelkallergie.. En er bestaat geen schapen of geitenkwark.. Dus dacht misschien kan het met yoghurt ook....?!?

Caroline Brouwer zei

Hallo Lydia,
Ik heb geen idee of dat kan. Ik zou zeggen gewoon proberen. Yoghurt is misschien wel wat dunner.
groeten, Caroline

Lydia zei

Het is gelukt!
Ik had wel eerst de yoghurt door een filterzakje gegooid en een paar uur laten staan zodat er wat vocht uitlekt..

Bianca zei

Deze taart staat al lang op mijn lijstje om eens te maken, vrijdag hebben we een jarige dus dan ga ik hem maken!
Nu kan ik zelf niet tegen hazelnoten, kan ik deze gewoon weg laten? Of kan ik het vervangen voor een ander product? Wil hem zelf natuurlijk wel graag proeven :)

Caroline Brouwer zei

Hallo Bianca,
Je zou de hazelnoten kunnen vervangen door gemalen amandelen. Je kunt het niet zomaar weglaten, vervang het anders door bloem, maar die noten geven er wel een lekkere smaak aan. Veel succes met het maken van de taart.
groetjes, Caroline

Lydia zei

Ook erg lekker met perziken uit blik!

Marina zei

Hallo Caroline,
Graag wil ik dit recept voor mijn vriend's verjaardag maken want hij is gek op appeltaarten.
Mag ik de hazelnoten door walnoten vervangen? Heb namelijk heel veel van.
Alvast bedankt voor je antwoord.
Groet,
Mada

Marina zei

Hallo Caroline,
Kan ik deze taart of jouw Appel mascarponetaart 2dagen van tevoren maken voor een verjaardag?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Groetjes,
Marina

Willeke Bosch zei

Kun je deze taart invriezen?
Mvg,
Willeke Bosch

Caroline Brouwer zei

Volgens mij moet dat gewoon kunne Willeke!

Frenchi zei

Deze lijkt me heerlijk..ik vervang de bloem voor speltbloem en de suiker voor vloeibaar zoet...

Frenchi zei

Ipv bloem ga ik amandelmeel gebruiken dat scheelt ontzettend in koolydraten..en ik gebruik zoals ik zei vloeibaar zoetstof ipv suiker..dan mag ik hem ook nl..doe nu koolydraatbeperkt (56 kilo afgevallen) dus met wat aanpassingkjes kun je hier lekker van genieten in het weekend��

Frenchi zei

Ga toch maar amandelmeel gebruiken scheelt enorm in de koolydraten..ben 55 kilo afgevallen dus mag ik deze ook af en toe in het weekend��

Anoniem zei

Ik keek net un mijn oven, maar de vulling is nog erg "waterig "... is dit normaal?

Ria zei

Hallo Caroline. Als je een kleinere vorm gebruikt van 28 cm. Hoe lang moet de taart dan in de oven?

Ria zei

Sorry ik bedoel een kleiere vorm van 20 cm.

Caroline Brouwer zei

Hallo Ria,
Als je dan dezelfde hoeveelheden aanhoudt, gaat dat beslist niet passen in een vorm van 20 cm. Ik neem aan dat je dan minder gaat gebruiken. Moeilijk te zeggen hoelang de taart dan in de oven moet. Ik zou zeggen houd de taart goed in de gaten.
Succes met bakken. Caroline

Ann zei

ik ben jouw kwark-appeltaart aan het bakken. Hoe kan ik zien als de taart volledig gebakken is na ongeveer 75 min? Is het nodig om er eventjes in te prikken?

Lies zei

Kan deze taart ook in een heteluchtoven? Welke temperatuur? Ik heb namelijk een combi magnetron/oven, die alleen op hetelucht kan.