woensdag 24 juli 2013

Zomerse taart met courgette & tomaatjes (Foodblogswap)


Ingrediënten voor de bodem:
- 150 g volkorenmeel
- 85 g volle yoghurt
-  28 ml olijfolie
- 2,8 g bakpoeder
- snuf zout
- 2 tl verse tijm, fijngehakt

Voor de vulling:
- 1 grote courgette, of 2 kleine
- 250 g cherrytomaatjes, gehalveerd
- 170 g zachte geitenkaas
- 2 eieren
- olijfolie
- zout/ peper
- verse tijmblaadjes van 4 takjes

Bereiden:
1. Maak eerst het deeg: meng alle ingrediënten in een kom en kneed er een samenhangend deeg van. Vorm een bal en bedek het met plasticfolie en laat 30 minuten tot rust komen in de koelkast.
2. Was de courgette en snijd met een kaasschaaf in dunne plakjes. Verhit wat olijfolie in een pan en bak de plakjes tot ze een beetje bruinen en wat zachter worden, doe dit op een laag vuur.
3. Meng de eieren met 120 g zachte geitenkaas (verkruimel deze eerst) en klop met een garde voeg naar smaak zout en peper toe en nog wat tijmblaadjes.
4. Verwarm de oven voor op 200' C boven-en onderwarmte en vet de ovenschaal van ongeveer 24 cm  goed in. Haal het deeg uit de koelkast en rol het uit, iets groter dan je schaal, op een licht met bloem bestrooide werkplek. Doe het deeg in de vorm en snijd overtollig deeg weg. Giet het ei-mengsel over de bodem en verdeel de tomaatjes erop en leg de plakjes courgette er speels tussen. Verdeel de rest van de geitenkaas erover.
5. Bak de taart 25-30 minuten in de voorverwarmde oven tot de geitenkaas begint te kleuren en de vulling goed gaar is.
6. Serveer warm, maar de taart is koud ook erg lekker! Wij hebben er met z'n tweeën van gegeten (gesmuld) en hadden nog een klein stukje over voor de volgende dag  bij de lunch.

Bron: MiCook

Dit is het tweede recept voor de Foodblogswap van juli dat ik maakte van de blog van Maaike "MiCook". Als eerste had ik de Appelkwarktaart gemaakt en toen zag ik dit recept nog op haar blog en dat zag er zó lekker en zomers uit dat ik dit recept ook nog maakte. Het is een ontzettend leuk recept om te maken, niet alleen omdat het zó lekker is, maar het is ook nog eens erg leuk om je hartige taart er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan; Maaike maakte het met kruidenkaas en mij leek het wel lekker met geitenkaas. Zij deed gedroogde basilicum door de bodem en ik heb daar verse tijm voor gebruikt, omdat ik dat nog had liggen en dat wel een lekkere combinatie is met de geitenkaas. Weer een erg lekker recept. We hadden nog een stukje over en de volgende dag smaakte het koud ook erg goed bij de lunch. En Maaike heeft helemaal gelijk; veel lekkerder als je zelf je bodem maakt en niet die kant-en-klare plakjes uit de diepvries gebruikt.

Levine van "Uit de Keuken van Levine" maakte iets van mijn blog.

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk! :)

En met geitenkaas lijkt mij ook errug lekker! Ook maar eens uitproberen! :)

pengobatan hipertensi zei

like this page realy exciting

kucing persia zei

delicious like a pizza hehe

biography musician zei

like the cake

Anoniem zei

Wat eet je bij zo'n taart? Salade?

Caroline Brouwer zei

Ja je kunt er een salade bij geven, wij hebben hem met z'n tweeën zo gegeten.

Anoniem zei

Gisteravond gemaakt. Geserveerd met een aardappelsalade. Was erg lekker! Top recept!

Caroline Brouwer zei

Leuk dat je hem gemaakt hebt en dat het in de smaak viel!
Bedankt voor je reactie.

hazel zei

wat ziet dit er lekker uit!!! Helaas is kaas bij ons thuis echt geen optie, zo jammer! Maar die bodem met volkorenbloem moet ik zeker proberen.

Groetjes, Hazel

Saskia zei

Hoi Caroline
De taart staat nu bij mij in de oven.
Ik heb hem gemaakt met 100 gram riccotta
en 80 gram parmezaan. Mijn man en kinderen
Houden nl niet van geitenkaas. Erg jammer.
Ik heb ook een ei extra gebruikt.
Ik ben erg benieuwd hoe hij straks smaakt bij m'n
Doperwtensoep met verse gebakken zonnebloem
Pitten brood naar recept van levine van Doorn.
Bij haar heb ik al twee keer een erg leuke
Workshop broodbakker gevolgd.
Fijn weekend

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Zal vast ook erg lekker smaken. Onbegrijpelijk voor ons geitenkaasliefhebbers dat er ook mensen zijn die het niet lekker vinden! Ik heb ook 2 workshops bij Levine gevolgd. Heel leerzaam, ik bak sindsdien al ons brood zelf. Vanmiddag nog rozijnen-krentenbollen gebakken.
groeten, Caroline

prakkie kookblog zei

Hoi,

Oeilala, maar dat is smullen! Wat een geweldig recept. Mouthwatering. Ik ga het een keer maken.
Sowieso een geweldige blog. Zeer informatief. Ik zit echt te watertanden. En dat terwijlik ook best een eitje kan bakken...
Complimenten!

Groet!
Prakkie kookblog

Judith zei

Deze was heerlijk! Ik had geen tijd om het deeg te maken, dus een paar plakjes bladerdeeg gemaakt; desondanks een erg lekkere combinatie! Er moesten wat restjes op uit de koelkast. We hebben ervan genoten!

Liesbeth zei

Ik wil deze hartige taart morgen gaan maken, maar heb een vraag. Moet de courgette nog eerst in de oven gegrild worden of gebakken of hoeft dat niet? Lijkt me een super lekkere taart!

Caroline Brouwer zei

Hallo Liesbeth,
Lees nu pas je vraag. De courgette snijd je met een kaasschaaf in dunne plakjes en gaat gewoon rauw tussen het eimengsel. Wordt daarna in de oven gaar. Veel succes.
groeten, Caroline

Liesbeth zei

Bedankt voor je antwoord Carolien, gisteravond deze hartige taart gegeten. Hij was heerlijk en gaat nog veel vaker op het menu komen! Groetjes van Liesbeth