woensdag 29 december 2010

Coupe passievrucht


Ingrediënten:
- 4 passievruchten
- 200 ml slagroom
- 2 eetlepels poedersuiker
- 4 eetlepels lemoncurd (uit een potje)

Bereiden:
1. Passievruchten met scherp mes halveren, vruchtvlees (pitjes met aanhangend sap) met theelepel boven schaaltje uit halve passievruchten scheppen.
2. In kom slagroom stijfkloppen met poedersuiker. Lemoncurd erdoor mengen. Vier theelepels passievrucht apart houden voor garnering; rest van passievruchtpulp met spatel luchtig door slagroom scheppen, zodat gemarmerd effect ontstaat.
3. Slagroommengsel over vier glazen coupes verdelen en garneren met apart gehouden passievrucht.

Tip: Schuimpjes smaken heerlijk door dit recept. Breek een aantal schuimpjes in grove kruimels en schep ze door de slagroom.

Bron: Allerhande 14 2004.

Héérlijk simpel dessert, heel apart van smaak. Maak klaar vlak voor het serveren, de schuimpjes op het allerlaatst toevoegen.


Meringueschuimpjes zelf maken: 2 eiwitten en 110 gram fijne kristalsuiker. Klop de eiwitten stijf en klop beetje voor beetje de suiker erdoor. Doe het eiwit in een spuitzak en spuit rozetjes op een plaat (je kunt ook bergjes met een lepel maken, als je geen spuitzak hebt). Zet de schuimpjes ca 1 uur in een oven van 100' C.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit klinkt fantastisch! De lemon curd kun je natuurlijk ook heel makkelijk zelf maken, het is heel simpel en een pot lemon curd blijft nooit lang in de koelkast staan (ik zeg: warme croissants, pancakes, toast...). Goed idee, de combinatie met passievrucht. En prachtige foto's!

Saskia zei

Wow, je recept voor meringue is zo simpel! In het recept dat ik gebruik moet ook nog wat azijn en maïzena enzo, en je moet ze laten afkoelen in de oven. Ze zijn wel nog een beetje zacht vanbinnen en dat vinden wij heerlijk hier. Is dat ook zo bij de jouwe?

Caroline Brouwer zei

Hallo Saskia,
Als ik een pavlova maak, doe ik er ook maizena en azijn in en laat ik de papvlova afkoelen in de oven (zie mijn pavlova recept) Maar bij deze eenvoudige schuimpjes hoeft dat niet. Ze zijn inderdaad ook heerlijk zacht, of een beetje taai van binnen.
groeten, Caroline

Caroline Brouwer zei

Hallo Sabina,
Ik weet dat je lemoncurd zelf kunt maken. Eerlijk gezegd nog niet zelf gedaan, maar ga het zeker een keer proberen. Dank voor het compliment over je foto's, ik zal het doorgeven aan JB (mijn man).
De combinatie met passievrucht is inderdaad heel lekker! groeten, Caroline

Photo-copy zei

oh die coupe passievruchten gaat hier toch eens getest worden! ;-)