woensdag 23 februari 2011

Onweerstaanbare witte chocolade-kokos brownies


Ingrediënten:
- 180 g bloem
- mespunt zout
- 300 g witte chocolade, in blokjes
- 230 g ongezouten roomboter, in blokjes
- 300 g kristalsuiker
- 75 g lichtbruine basterdsuiker
- 5 eieren, op kamertemperatuur
- 2 tl vanille extract
- 75 g geraspte kokos

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 175' C. Vet  een bakvorm van 23 x 33 cm in en beleg beide zijden met bakpapier, laat het een beetje overhangen.
2. Meng de bloem en het zout in een kom en zet op zij.
 Doe de witte chocolade en de boter in een hitte bestendige kom en laat de chocolade en boter au bain marie onder af en toe roeren smelten. Zet het vuur uit, laat de kom op de pan met water staan en voeg de suikers toe. Meng alles tot het goed gemengd is. Haal de kom van de pan. Het mengsel moet op kamertemperatuur zijn.
3. Voeg 3 eieren toe en meng alles goed. Voeg dan de volgende 2 eieren toe en het vanille extract.
4. Doe de bloem en de kokos erbij en meng alles met een spatel tot het net gemengd is.
5. Doe het deeg in de vorm en bak de brownies 30 - 40 minuten in de voorverwarmde oven. Laat afkoelen en snijd in stukken.

Bron: "Brown Eyed Baker".

Heerlijk, de combinatie van witte chocolade en kokos!  Als je bang bent om alles zelf op te eten, maak ze dan om bv uit te delen op je werk. 

12 opmerkingen:

Saskia zei

Zelf ben ik niet zo voor kokos en witte chocolade, maar ik ben er van overtuigd dat mijn vriend dit heerlijk zou vinden. Misschien dus toch eens uitproberen dan.

Thee zei

Wat weer lekker!

LoyoyaNL zei

dat lijkt me heel erg lekker. Ga het snel maken. Kokos en chocolade...ik proef het al.

Annemarie zei

Hij staat nu in de oven Caroline, ik hou gelukkig niet van witte chocolade, wordt er echt misselijk van, maar heb het beslag geproefd en dat was gevaarlijk lekker ;-) Groetjes, Annemarie

Unknown zei

Hoi Caroline, een vraagje: per 1september ga ik in een andere wijk werken dus wil ik eind augustus bij verschillende overleggen trakteren én dat zijn er veel. Om nu alvast met bakken te beginnen wil ik je vragen kun je deze brownies en brownies met dulche de leche invriezen ? Weet jij dat ? Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Brownies kun je perfect invriezen. Dus begin maar alvast met bakken!
succes met bakken en groetjes, Caroline

Unknown zei

Hoi Caroline, dank voor je snelle reactie! Ik ben dus al begonnen maar verwacht dat we ze eerst zelf gaan proeven - de volgende gaan in de diepvries. Groetjes

Anoniem zei

Hoi Caroline, wat een leuke blogg met vele verschillende recepten. Ik ben van plan om deze brownies met kokos te maken maar wilde even weten of niet te zoet wordt met de witte chocola en de suikers?

Caroline Brouwer zei

Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze maakte. Nou ben ik wel een zoetekauw. Als je bang bent dat het te zoet wordt, zou ik er wat minder suiker in doen.
Succes met bakken, groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hoi Caroline, voor hoeveel personen is dit recept?
Groetjes

Anoniem zei

Ik heb dit recept gemaakt met amandelmeel i.p.v. bloem. Niet normaal hoe lekker!

Sam zei

Beste Caroline, ik vond dat ik je toch weer eens moest schrijven. Zovele recepten op jouw blog heb ik al uitgeprobeerd. Zowel de hartige als de zoete heerlijkheden. Zo leuk alle commentaren die je erbij schrijft en zo herkenbaar. Elke week bak ik iets voor mijn team (ambulante GGZ) van 6 personen. Afgelopen maand werd afgedwongen dat we een hele maand brownies zouden eten. Ja ja.... lekkerbekken zijn het. De meeste brownierecepten heb ik van jouw blog gehaald en werden stuk voor stuk met dikke cijfers gehonoreerd. Elke vergadering begint met het proeven en jureren van de brownie. Nu zit deze blonde brownie in de oven en ben benieuwd naar het commentaar. Enfin, je bent als een goede bakvriendin voor me en dank veel aan de goede werksfeer aan jouw fantastische recepten. Heel erg bedankt dus. Sam