vrijdag 20 mei 2011

Kokos - wortelcake


Ingrediënten:
-250g ongezouten roomboter
- 300 g licht bruine basterdsuiker
- 1 tl vanille extract
- een snuf zout
- 3 grote eieren
- 200 g zelfrijzend bakmeel
- 50 g geraspte kokos
- 200 g geraspte wortels
- 2 tl mixed spice (koek- of speculaaskruiden)

Voor de garnering:
- 85 g  geraspte kokos
- 25 g rietsuiker
- 40 g roomboter, gesmolten

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C (boven- en onderwarmte). Vet een rechthoekige bakvorm van ca 20 bij 30 cm in met boter en beleg beide zijden ruim met bakpapier.
2. Smelt de boter zachtjes in een steelpannetje en laat 5 min afkoelen. Doe daarna over in een mengkom. Voeg de suiker, het vanille extract en de eieren toe en meng alles goed met een houten lepel. Doe de bloem. kokos, een snuf zout erbij en meng goed. Voeg dan de geraspte wortel (ik neem altijd een zakje geraspte worteltjes van AH en doe die nog even in de keukenmachine, zodat ze nog fijner worden, scheelt een hoop werk) toe en de mixed spice (of als je die niet kunt krijgen,speculaaskruiden) en meng alles goed door elkaar.
3. Doe het deeg in de vorm en bak de cake 30 - 45 minuten  of totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt. (bij mij was 30 min. genoeg)
4. Ondertussen meng je de kokos voor de topping met de suiker en de gesmolten roomboter. Breng dit aan over de cake en zet de cake nog 10 minuten terug in de oven, totdat de bovenkant goud gekleurd is.
Laat de cake afkoelen en snijd in vierkante stukjes.

Bron: "BBC Good Food".

Wat is de site met recepten van de BBC Good Food toch een heerlijke site. Ik heb er al heel wat lekkere recepten vanaf gehaald en ze zijn altijd goed. Zo ook deze cake en altijd handig die plaatkoeken om uit te delen. Morgen (zaterdag) moet ik werken en heb deze cake voor de collega's gebakken die ook moeten werken met het mooie weer!

8 opmerkingen:

Theo zei

Dan moest ik toch zeker ook maar eens gaan kijken bij de BBC.
Werk ze morgen, en geniet lekker samen van je baksel. Dan wordt het morgen net zo'n mooie dag binnen als buiten ;-)
Groetjes,
Theo

Elly zei

Ik ben een collega die vandaag al mocht proeven en ik moet zeggen: Heerlijk! Morgen mag ik weer werken..
Bedankt, Caroline.
(En ook dank aan onze roostermaker)

Es zei

Jammer dat ik geen collega van je ben! ;O)

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Carrot cake met kokos: lekker zeg! Je collega's zijn vast heel blij met je ;-)

Karin zei

Het was goddelijk, simpele dingen zijn vaak het lekkerst.
grrr

Anoniem zei

lekker en simpel recept voor een smeuige cake, alleen de suiker-kokos toplaag was heel kruimelig en viel er eigenlijk bij het snijden al af. Was ook eigenlijk niet nodig voor de smaak, dus onnodig extra werk. Groetjes barbara

Anoniem zei

Tijdens het bakken kwam ik er achter dan de speculaaskruiden op waren.
Er daarom maar anijszaad en kaneel door gedaan..
Desondanks was het heerlijk!
Dank voor de tip!

ingeborg zei

Deze was verrukkelijk lekker en makkelijk te maken.