zondag 21 oktober 2012

Tagliatelle met kip, rozijnen en pijnboompitten (Tagliatelle frisinsal )


Ingrediënten:
- 1 kip of 4 kippenpoten
- 2 el extra vergine olijfolie
- zout en vers gemalen peper
- 2 of 3 takjes rozemarijn, fijngehakt
- 2 takjes salie, fijngehakt
- 50 - 100 gram rozijnen, 30 minuten in water geweld
- 100 gram of meer pijnboompitten, geroosterd
- 500 g dunne tagliatelle (fettuccine)

Bereiden:
1. Wrijf de kip in met olie en bestrooi hem met zout en peper. Leg de kip op de borst in een braadslede.
2. Verhit de oven tot 180' C en braad de kip in 1 - 1½ uur, tot hij mooi bruin is. Draai de kip op het laatst om en laat de borst bruin kleuren. Haal het vel eraf, ontbeen de kip en snijd het vlees in kleine stukjes.
3. Giet voor de saus de braadjus met vet en al in een steelpan. Doe de fijngehakte rozemarijn en salie, de uitgelekte rozijnen en de pijnboompitten erbij.
4. Kook als de saus pruttelt de pasta beetgaar, giet af en meng met de saus en de stukjes kip.

Bron: "De Joodse keuken" van Claudia Roden.

Gisterenavond deze heerlijke pasta van Claudia Roden weer eens gemaakt. We vonden het weer zó lekker, dat ik het nog maar een keer plaats.

Ik maakte dit recept voor 2 personen en heb de twee kippenpoten in de braadpan gebakken i.p.v. in de oven.  Ik heb de hoeveelheid kruiden gehalveerd, maar de rozijnen (50 g) en pijnboompitten (100 g ) gewoon aangehouden. De kip heb ik op het laatst bij de saus en de pasta gedaan en alles in de braadpan nog even goed door gewarmd. Het is een ontzettend lekker recept, de kruiden in combinatie met de kip en het zoete van de rozijnen maken het heel bijzonder.

Deze pasta werd in het getto van Venetië op vrijdagavond gegeten. Ook in andere delen van Italië is het een echt sjabbatgerecht. Soms zat er ook rundvlees of ganzenworst door. 

9 opmerkingen:

Jeanne zei

Dit lijkt me heel erg lekker....
En ik ga het zeer beslist eens maken.
Ben op bolognese saus zo uitgekeken.
Bedankt voor het plaatsen Caroline
Groetjes

Marian zei

Oh, de Joodse Keuken weer, leuk! Dit gerecht lijkt me super!
Ik heb gisteren ook nog een kijkje genomen in het boek en had alweer 3 dingen die ik wou uitproberen...
Groetjes,
Marian

Nell zei

Claudia Roden doet vaak rozijnen in haar recepten, hè? Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van deze zuidvruchtjes, maar zou ook niet weten waarmee ik het kan vervangen. Want de zoete toets i.c.m. de kruiden is wel erg lekker.

Danielle zei

Dat lijkt me echt heerlijk! Lijkt eigenlijk best op het Siciliaanse paste con le sarde met hier kip ipv sardientjes. En dan lijkt deze tagliatelle frisinsal me nog lekkerder :)

Mina Bakgraag zei

Cranberries misschien lekker fris zuur en een klein bittertje.

Ellen zei

Deze staat ook weer bij mijn nog te maken recepten. Het lijstje wordt lang :-)

Janet zei

Vandaag dit recept gemaakt, hij was helaas wel aan de droge kant. Wilde er geen olijfolie door doen, maar wat had wel gekund? De smaak was overigens heerlijk en het zag er mooi uit!

Caroline Brouwer zei

@Janet, misschien had je te weinig braadjus van de kip. Volgende keer misschien wat boter erbij doen als je de kip braad,zodat je wat meer jus hebt.

Eleonora zei

Al heel vaak gemaakt, vanavond weer.
Ook altijd met twee kippepoten en gewoon in de braadpan
Ontzettend lekker