zaterdag 19 januari 2013

Kip-kerrie met ananas


Dit is mijn inzending voor het Foodblogevent van januari 2013, dat deze maand gehost wordt door Levine van het blog "Uit de Keuken van Levine". Zij heeft als thema "Creatief met kip" gekozen.

Ingrediënten:
- 500 g kipfilet, in stukjes gesneden
- zout / peper
- 2-3 tl pittige kerriepoeder (massala)
- 250 g champignons, in plakjes gesneden
- 1 ui, in kleine stukjes
- 1 teentje knoflook, geperst
- 3 cm gemberwortel, geschild en fijngeraspt
- 1 klein blikje ananas (435 g)
- 3 el olie
- 1 el maïzena
- 3 el crème fraîche

Bereiden:
1. Bestrooi de kipfilet met zout,  peper en de kerriepoeder. Laat de kruiden even intrekken.
2. Laat de stukjes ananas in een zeef uitlekken en vang het sap op.
3. Verhit in een braadpan de olie en bak de stukjes kip rondom lichtbruin. Schep de ui, knoflook en gember erdoor en bak het geheel zachtjes tot de ui glazig is. Voeg dan de champignons toe en bak ze ca. 3 minuten mee.
4. Roer in een kopje de maïzena met 2 el ananassap tot een papje. Roer de rest van het ananassap en de crème fraîche door de kip en warm het geheel even door. Voeg al roerend het maïzena-mengsel toe en blijf roeren tot een mooi gebonden saus ontstaat.
5. Schep tot slot de ananas erdoor en warm alles nog 1-2 minuten zachtjes door, eventueel nog wat zout en peper toevoegen.
Lekker met witte rijst en een komkommersalade.

Bron: geen idee, al een heel oud recept.

Ik heb heel veel lekkere recepten met kip op mijn blog staan, welke zal ik nu insturen voor het Foodblogevent? Of zal ik een nieuw recept uitproberen? Ik koos uiteindelijk toch voor dit vrij ouderwetse recept, dat ik regelmatig maak en dat altijd heel goed in de smaak valt bij iedereen.
Ik maak het tegenwoordig niet met kipfilet, maar met kippendijen waar de poelier het bot en het vel van verwijderd heeft. Dit wordt niet zo droog als kipfilet en er zit meer smaak aan, maar als je meer van kipfilet houdt, kun je dat natuurlijk ook goed gebruiken.

9 opmerkingen:

Linda zei

Dank voor dit lekkere recept en de tip over de "dijen" en succes met je inzending, ik vind het een hele goede!!Fijn weekend,groetjes Linda

Anoniem zei

Dit recept ga ik zeker eens maken! Nog een tip voor erg malse kipfilet. Gaar het in de oven op 180gr en voeg het daarna pas bij de rest van het gerecht. Krijg vaak complimenten over de malse kip en hoe ik dat toch zo krijg...

Fijn weekend, Marja

Unknown zei

Dit klinkt lekker!
Ik hou van kip en ik hou van kerrie. Kortom; dat moet ik gaan proberen!


liefs,
Samantha

Unknown zei

Kipkerrie blijft een heerlijke combinatie. Ziet er smakelijk uit en je hebt gelijk het dijvlees is vaak wat lekkerder dan kipfilet.

Groet,
Fatima

Winny zei

Ik maak ook wel eens een dergelijk recept alleen zonder de creme fraiche en de maizena. Ons recept komt uit de (toen nog) Haagsche Krant, ergens in de tachtiger jaren en het hete 'pikante kippepot'. Toevallig staat het deze week bij ons op het menu. Grappig dat jij een zelfde soort recept hebt, wie weet ook wel uit dezelfde krant!

Anoniem zei

Caroline, misschien een tip waar je wat aan hebt? De kipfilet marineren met de kruiden EN de maizena. Ik hoorde van een chinese kok dat hierdoor het vlees sappiger blijft.
Groet van
Siesie

Caroline Brouwer zei

@Siessie, goede tip, maar ik vind aan kippendijen meer smaak zitten.

Life is sweet! zei

Heerlijk gerecht.
Veel succes met je inzending

Katrien zei

Dit stond hier vandaag op het menu. Heel lekker, bedankt voor de hopen inspiratie die ik al op je blog gevonden heb.