donderdag 13 juni 2013

Spinaziesalade met dadels & amandelen


Ingrediënten:
- 1 el witte wijnazijn
- ½ rode ui, in dunne halve ringen
- 100 g Medjool dadels, ontpit en in de lengte in vieren
- 30 g boter
- 2 el olijfolie
- 2 kleine pitabroodjes (100 g), in stukjes van 4 cm gescheurd
- 75 g ongezouten amandelen
- 2 tl sumak (Turkse winkel) 
- ½ tl chilivlokken
- 150 g baby spinazie blaadjes
- 2 el citroensap

Bereiden:
1. Doe de wijnazijn met de rode ui en de dadels in een kom. Voeg een beetje zout toe en meng alles met je handen goed door elkaar. Laat 20 minuten marineren.
2. Verwarm de boter met 1 el olijfolie in een koekenpan en voeg de stukjes brood en de amandelen toe. Bak alles ongeveer 4-6 minuten al omscheppend op halfhoog vuur, tot de pitastukjes en amandelen goedbruin zijn. Haal van het vuur af, voeg de sumak, de chilivlokken en een ¼ tl zout toe en meng goed door elkaar. Laat afkoelen.
3. Doe de spinazieblaadjes in een grote kom en voeg 1 el olijfolie, 2 el citroensap en een beetje zout toe, schep goed om. Voeg de pita-amandelmix en de dadels met de rode ui toe en schep goed om. Serveer meteen.

Bron: "Jeruzalem" Yotam Ottolenghi

Het werd weer eens tijd voor een lekker Ottolenghi recept. Deze salade aten wij als hoofdmaaltijd met z'n tweeën. Je kunt het voor 4 mensen als voorgerecht serveren. Een heerlijke eetlust opwekkende salade met de bekende verrassende combinaties van smaken van Ottolenghi. Het pittige van de sumak en chilivlokken en het zoet van de dadels, hemels!

11 opmerkingen:

Nell zei

Ha, eindelijk een goed idee om brood door een salade te verwerken. Ik maak nogal eens panzanella, maar vindvhet brood dan veel te zompig worden. Op de manier van dit recept lijkt het me echt heerlijk

gereon de leeuw zei

Goedenavond Caroline,

Wat een goed idee ik eet vaak rauwe spinazie als salade. Deze variant kende ik nog niet. Sumak koop ik in de Kinkerstraat bij het volkskruidenhuis. (Iraans)

Fijne avond Gereon

Kim zei

Ik heb net je blog ontdekt, wat een heerlijke gerechten en prachtige foto's! Het water loopt me in de mond!

Anoniem zei

Hoi Caroline, we hebben gisteren heerlijk van deze salade gegeten.
Ik ken het boek Jerusalem van Ottolenghi nog niet, maar als het vol staat met dit soort recepten....! Dan hoort het eigenlijk bij mijn verzameling.
Groetjes Esther

Caroline Brouwer zei

Hallo Esther,
Het boek is echt een aanrader net als zijn andere boeken. Er staan weer zalige dingen in. Niet alleen vegetarisch, maar wel veel! Leuk dat je e salade al gemaakt hebt.
groeten, Caroline

Vizzzzz zei

wow klinkt inderdaad heerlijk!
deze ga ik zeker eens maken als Ottolenghi fan hihi.. heb Jeruzalem nog niet. eerst maar eens 'alles' uit Plenty maken

Liefs, Viviane

Anoniem zei

Zoooooo lekker. Vandaag tijdens een lunch met vriendinnen gemaakt. Mocht iemand nog twijfelen........hoeft niet. Deze salade is echt heerlijk. Dank voor het recept, Caronline !

gr,

Zahra

Caroline Brouwer zei

@Zahra, graag gedaan. Ik ben blij dat ie zo goed in de smaak viel. Maar dat kon ook niet anders!

Anoniem zei

Wauw het bord is supermooi!!

Unknown zei

Heerlijk was deze salade! De combinatie is weer eens verrukkelijk en meer dan genoeg als hoofdgerecht!

En ook nog eens top Turkse winkel ontdekt in de zoektocht naar Sumak. Zal daar nog vaak komen en de salade nog vaak maken.

Caroline Brouwer zei

@Alet Dohle, twee vliegen in één klap én een lekkere salade én een leuke Turkse winkel ontdekt! Waar een recept al niet goed voor is! Bedankt voor je reactie!