woensdag 3 september 2014

Crème Brûlée-taart



Ingrediënten voor het deeg:
- 150 g boter
- 75 g lichtbruine basterdsuiker
- 1 el speculaaskruiden
- ¼ tl zout
- 2 eidooiers
- 35 g amandelmeel
- 240 g bloem

Voor de crème brûlée:
- 1½ blaadjes gelatine
- 1 vanillestokje
- 400 ml slagroom
- 6 eidooiers
- 100 g suiker (zou iets minder kunnen)
- 200 g bosvruchten (frambozen, bramen en blauwe bessen)

Voor de afwerking:
- 50 g witte chocolade, gesmolten
- rietsuiker, voor het afbranden

Bereiden:
1. Voor het deeg: kneed alle ingrediënten voor het deeg goed door tot je er een bal van kunt vormen. Wikkel in plasticfolie en laat 1 uur rusten in de koelkast.
2. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte en vet een lage ronde vorm van 26 cm doorsnede en met losse bodem goed in. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkplek tot een ronde lap van 3 à 4 millimeter dik en iets groter dan je vorm. Bekleed de vorm ermee en laat het deeg aan de zijkanten overhangen. Prik de bodem in met een vork en leg er een stuk bakpapier op met daarop een steunvulling. Bak de bodem 15-18 minuten in de voorverwarmde oven. Haal de steunvulling en het bakpapier weg en snijd met een mes van  binnen naar buiten het overhangende deeg af. Zet de bodem weer terug in de oven en bak de bodem in 15-18 minuten af, tot de bodem goudbruin is. Laat afkoelen.
3. Bestrijk de afgekoelde bodem met de gesmolten chocolade. Strijk de chocolade aan de zijkanten niet te hoog op, omdat dat anders verbrandt tijdens het afbranden.
4. Week de gelatineblaadjes in ruim koud water. Schraap het merg uit het vanillestokje en doe dit samen met de slagroom en het stokje in een pannetje dat je op het vuur verwarmt tot het kookt.
5. Doe de suiker met de eidooiers in een vuurvaste schaal en klop dit kort door met een garde. Giet al roerend de slagroom bij het eimengsel en verwijder het vanillestokje. Zet de schaal op een pannetje met kokend water (au-bain-marie) en klop tot de saus dikker begint te worden. Om te controleren of het goed is, doop je een spatel in de custard en trek je er met een vinger een streep doorheen; als de custard niet meer doorloopt is het goed. Haal de kom van de au-bain-marie en los de uitgeknepen gelatine erin op.
6. Verdeel het rode fruit over de bodem  en schenk de crème er voorzichtig op. Zet de taart minstens drie uur in de koelkast. Haal de taart 30 minuten voor het serveren uit de koelkast en bestrooi met de rietsuiker. Karameliseer de suiker met een crème brûléebrander of zet kort onder de hete grill.

Bron : Rutger Bakt


Op Rutgers Facebookpagina las ik van de week dat Rutger met een tweede boek bezig is: "Rutger bakt feestelijk", dat vanaf 1 november in de winkel ligt. Ik heb meteen "Rutger Bakt' tevoorschijn gehaald, want daar staan nog zoveel recepten in die ik wil maken! Ik heb hieruit al het een ander gemaakt en het was allemaal een groot succes. Rutger heeft aparte recepten en daar houd ik van. Aangezien crème brûlée een van mijn lievelings-desserts is, viel de keus op deze taart. En wat een verrukkelijk taartje weer. De taart moet je maken in een platte vorm met losse bodem van 26 cm doorsnede; aangezien ik die niet in mijn kast heb staan, maar wel eentje van 24 cm heb ik die gebruikt. Maar je kunt beter 26 cm nemen, want mijn bodem werd hierdoor vrij dik en ik had ook veel van de crème brûlée  over. Dat was overigens geen probleem, want dat heb ik in 2 schaaltjes gedaan en hebben wij als dessert gegeten. Maar al met al een zalig taartje dat ik zeker vaker ga maken!

15 opmerkingen:

Lisanne zei

Ohhh, dat ziet er weer heerlijk uit! Ik ben ook gek op crème brûlée, dus deze ga ik zeker eens proberen!

Anoniem zei

Wauw! Ziet er heel smakelijk uit. Maar een klein vraagje, wat doe je met de over gebleven eiwitten? Weg gooien ?

Caroline Brouwer zei

De overgebleven eiwitten kun je invriezen en later weer voor iets anders gebruiken. Er zijn blogs die ideeën geven wat je er mee kunt maken. Als je even op google intikt eiwitten kom je daar wel.
.

Nell zei

Dit is wel de mooiste taart die je ooit gemaakt hebt, Caroline. Een plaatje om te zien. En volgens mij is hij ook nog 'ns er-rug lekker. Zou die gelantine per se noodzakelijk zijn, denk je?

Caroline Brouwer zei

@Nell, ik denk dat de gelatine wel nodig is om op te stijven. Het is overigens erg weinig en je proeft er niets van hoor! Dank voor je compliment.
groetjes, Caroline

JudithvdN zei

Oh wat ziet dat er heerlijk uit! Het water loopt me in de mond.

ymme zei

Dit moet een fantastisch lekkere taart zijn.
groetjes,
Ymme

Unknown zei

leuke blog heb jij - txs for sharing Sandra van www.leeksandhighheels.com

katrien zei

Recept geprobeerd en zowel deeg als vulling grandioos mislukt, nochtans het recept gevolgd :(

Caroline Brouwer zei

Wat ontzettend jammer Katrien. Waar ging het mis?
groetjes, Caroline

katrien zei

Het deeg een uur laten rusten in de frigo en daarna uitgerold, dat ging allemaal, maar ik kon het niet opnemen om in de vorm te leggen, het brokkelde helemaal af. De vulling kreeg ik niet stevig en ook na een dag in de frigo was het nog vloeibaar. Er zo eens van geproefd in een schaaltje en daarna de rest in de vuilnisbak gesmeten :) Ik zal nog wat meer moeten oefenen :)

Katrien

Anoniem zei

Kun je voor deze taart ook diepvries bosvruchten gebruiken?

Sonja zei

Hmm ziet er erg smakelijk uit! Lekkere wijn erbij en dan is het het perfecte dessert!

Kyra zei

Hmm dat ziet er verrukkelijk uit zeg! In restaurants neem ik eigenlijk altijd creme brulee als toetje, ik ben er dol op. Dit ga ik dus zeker eens maken. Lekker dessert wijntje erbij en smullen maar!

Anoniem zei

Moet het niet stollen in de oven?