vrijdag 18 september 2015

Tomaten - tarte tatin


Ingrediënten:
- 7-10 romatomaten, afhankelijk van de grootte
- 15 g boter
- 1 el olijfolie
- 2 el fijne kristalsuiker
- 1el balsamicoazijn
- 1 teen knoflook, in dunne plakjes
- 4 takjes tijm + extra om te serveren
- 1 rol koelvers bladerdeeg (of 5 plakjes uit de diepvries)
- 50 g feta, verkruimeld

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven- en onderwarmte.
2. Was de tomaten en snijd ze overlangs doormidden, verwijder met een scherp mesje de zaadlijsten en lepel daarna met een theelpel de pitjes eruit. Bestrooi de helften met zout en peper.
3. Smelt de boter met de olijfolie in je tarte tatin vorm, of als je die niet hebt in een ovenvaste koekenpan op middelhoog vuur en strooi de suiker erin. Leg de tomatenhelften dicht tegen elkaar met de snijkanten naar beneden in de vorm (de pan moet helemaal volzijn) en bak de tomaten 8-10 minuten op laag vuur. Draai de tomaten om en voeg de balsmicoazijn toe en laat nog 5 minuten bakken. Draai za daarna weer om en verdeel de plakjes knoflook en de tijm tussen de tomatenhelften.
4. Snijd een cirkel groter dan je tarte tatinvorm of koekenpan  en leg op de tomaten. Vouw het overhangende deeg onder de tomaten. Als je diepvries bladerdeeg gebruikt, leg je de plakjes op elkaar en draai daarbij elk plakje een slag, zodat het deeg als je het uitrolt een ronde vorm krijgt.
5. Bak de tarte tatin 30 minuten tot hij goudbruin is. Zet de pan 5 minuten opzij om iets af te laten koelen. Draai de taart voorzichtig met je hand een slag zodat alle tomaten los komen van de bodem. Leg een bord omgekeerd op de vorm en draai in een vloeiende beweging om. Bestrooi de taart met feta en wat extra tijm.

Bron: Delicious, september 2015

Al een paar jaar heb ik een tarte tatinvorm van Le Creuset en eigenlijk gebruik ik hem veel te weinig en dat terwijl wij gek zijn op zo'n hartige tatin, maar ook op een zoete met appels of peren. Er zijn al meerdere recepten op mijn blog te vinden in de sidebar onder labels: tarte tatin. We vonden deze ook weer erg lekker, het recept is voor 2 personen.

6 opmerkingen:

Nell zei

Deze taart ziet er zo smakelijk uit, dat ik weer een reden erbij heb om nu eindelijk die vorm eens te kopen 😉😉

Unknown zei

Ook ik ga hem eindelijk kopen.
Caroline, welke maat heb jij?

Caroline Brouwer zei

Hallo Wienie,
Mijn vorm is 25 cm doorsnede en 1,8 liter. Groot genoeg! Een heel fijne vorm.
groeten Caroline

marita zei

Ik gebruik die vorm ook altijd als ik risotto maak !

Mariska zei

Hi Caroline. Ik heb de tarte tatin vorm van Creuset ook gekocht en heb er heel veel plezier van! Gisteren deze tarte tatin gemaakt daarin en wat zalig! Heerlijk recept. Dankzij jouw site ook het boek Plenty van Ottolenghi aangeschaft. Het is echt helemaal mijn ding omdat ik niet echt van vlees houd. Ik heb al veel familie, vrienden en collega's aangestoken.
Ik hoop dat je nog lang door mag gaan met je geweldige blog.
Groetjes Marisja

Caroline Brouwer zei

Dankjewel Mariska voor je leuke reactie. Mijn blog staat even op een laag pitje doordat mijn woonkamer opgeknapt wordt. Ik ga zeker nog door, maar het zal wat onregelmatiger zijn. Maar er staan al meer dan 800 recepten op mijn blog, dus je kan nog even door. Fijn dat je ook Ottolenghi-fan bent geworden. Heerlijke smaken weet hij te combineren!
groetjes, Caroline