maandag 7 november 2011

Pompoen "mac n cheese" met amarettikruimels


Ingrediënten:
- 450 g pompoen, geschild en in blokjes van 1 cm
- 1 el olijfolie
- zout en peper
- 300 g macaroni
- 4 el boter
- 2 el salie, in dunne reepjes
- 4 el bloem
-  400 ml melk
-  beetje nootmuskaat
- 1 tl dijon mosterd
- 130 g geraspte kaas, zoals Gruyere, Parmezaanse, Fontina (gemengd)
- 40 g amaretti koekjes, grof verkruimeld

Bereiden:
1. Meng de blokjes pompoen met de olijfolie zout en peper en leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier en rooster ze 30 - 40 minuten in de oven op 175' C tot ze gaar zijn.
2. Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing.
3.Smelt de boter in een pannetje op halfhoog vuur en voeg de salie toe en kook tot de boter gaat bubbelen en een beetje goudbruin wordt.
4. Meng de bloem erdoor en laat het zachtjes koken tot het lichtbruin is.
5. Voeg de melk, de nootmuskaat, mosterd en de kaas (ik heb Gruyere en Parmezaan gebruikt) toe en laat alles smelten onder goed roeren, tot de saus dikker wordt.
6.Meng de pasta met de pompoen en de kaassaus en doe het macaronimengsel in een ovenschaal. Verdeel de amarettikruimels erover.
7. Bak in een voorverwarmde oven van 175' C tot de bovenkant goudbruin is ongeveer 30 - 40 minuten.

Bron: "Closet cooking".

Als ik recepten tegenkom op het internet met een apart ingrediënt, wil ik het altijd uitproberen. Toen ik dit recept zag met die amarettikoekjes erop dacht ik meteen:  dit ga ik maken.  Het is erg lekker, af en toe proef je de zoete smaak van de ameretti. Doe er niet teveel op, het moet echt niet meer dan deze hoeveelheid zijn, dan is het precies goed. Ik ga dit recept zeker vaker maken, alleen doe ik er dan iets meer pompoen door.

5 opmerkingen:

Winny zei

Die Kevin van Closet Cooking kan zo heerlijk koken (wel heel veel kaas). Ik maakte ooit eens zijn pumpkin pie met caramelsaus. Dat is nu bijna 2 jaar geleden en ze hebben het er nog steeds over;)

Nell zei

Bijzonder hoor, pompoen en amrettikruim. Het lukt me niet het "voor te proeven" op mijn tong, maar het zal ongetwijfeld lekker zijn.

Tallore zei

Ziet er super uit! Heel apart met die amaretti. Ik heb er wel geen in huis, misschien met wat geroosterde amandelschilfers proberen?

Caroline Brouwer zei

@Winny, je maakt mij nieuwsgierig naar die pumpkin pie. Ik geloof dat ik het recept wel eens heb gezien op zijn blog.
@Nell, doe eens gek en probeer het eens!
@Tallore, lijkt me ook goed kunnen amandelschilfers.

Johanna zei

Mmmmm lekker. En de foto is ook weer fantastisch.
Groet Johanna