zondag 29 januari 2012

Mediterrane gevulde puntpaprika's


Ingrediënten:
- 2 puntpaprika's, gehalveerd en zaden verwijderd
- 75 g couscous
- ½ l groentebouillon (van een blokje)
- 50 g gedroogde abrikozen, gehakt
- geraspte schil en sap van een ½ citroen
- 20 g geroosterde hazelnoten, gehakt
- 25 g zwarte olijven, ontpit en fijngehakt
- 4 el gehakte kruiden, naar keuze
- 25 g feta

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200' C. Doe de paprika's in een ovenvaste schaal en zet ze 20 mnuten in de oven tot ze zacht zijn.
2. Doe ondertussen de couscous in een schaal, en giet er groentebouillon over (zoveel dat de couscous net onder staat) en laat 10 minuten staan. Roer daarna de couscous los met een vork.
3. Roer de abrikozen, citroenrasp en -sap, hazelnoten, olijven en de kruiden (ik heb munt en platte peterselie gebruikt) erdoor en voeg naar smaak zout en peper toe. Roer alles door elkaar.
4. Lepel de couscous in de paprika's en verdeel de verkruimelde feta erover. Zet de schaal nog 10 minuten in de oven. Serveer de paprika's warm of op kamertemperatuur.

Bron: Uit een Engels blad (weet niet meer welk).

Maak van de couscous wat meer, het is de volgende dag een erg lekker hapje bij de lunch. Je kunt i.p.v. puntpaprika's natuurlijk ook gewone rode of gele paprika's nemen. Een soort gelijk recept heb ik al eens eerder geplaatst, dat kun je hier vinden.

7 opmerkingen:

Nell zei

Hallo Caroline, ik zie op je blog vaak vegetarische gerechten staan, eet je bij deze puntpaprika's ook geen vlees? Zelf ben ik ook drastisch aan het schrappen in vlees eten, vandaar mijn interesse. In ieder geval wil ik nog deze week dit gerecht proberen.
Overigens: de link naar het andere recept werkt (bij mij) niet.

Caroline Brouwer zei

@Nell, wij zijn geen echte vegetariërs, maar eten wel steeds minder vlees. Maar helemaal zonder vind ik ook niets, want ik ben wel gek op een lekker stukje vlees. Wij eten dit gerecht dus zonder vlees. De noten en feta zijn hier de eiwitvervangers. Vleesvervangers, zoals groenteburgers etc, vinden wij niet echt lekkeren die vervelen ook snel. Ik heb de link veranderd, dank dat je mij er attent op gemaakt hebt. Er staan heel veel lekkere vegetarische recepten op mijn blog.
Fijne zondag, Caroline

Maaike zei

Toevallig kwam ik op je blog! Wat een lekkere recepten allemaal!

Ik ga je graag volgen.
Groeten Maaike

Caroline Brouwer zei

@Maaike, Dankjewel en leuk dat je mij volgt.

Ammehoela zei

Wat een goed idee groente te vullen met couscous i.p.v. de bekende rijst methode! Bedankt!

eric zei

Ziet er erg mooi en smakelijk uit Caroline! Ben ook niet zo van de vleesvervangers, smaakt allemaal zo kunstmatig eigenlijk, meestal besluit ik dan om wat extra's met meerdere groentes te doen.
Wat een toeval, heb vanmiddag net een kilootje van diezelfde puntpaprika's ontveld onder de grill en er ajvar van gemaakt, zal er eerdaags een stukje over schrijven!

Maja zei

Lijkt me heel lekker!
Met een volledig vegetarisch lief zal dit gerechtje zeker scoren! :)

-www.mowdjo.com-