dinsdag 15 mei 2012

Zomerfruit terrine



Ingredienten:
- 6 blaadjes gelatine, geweekt en uitgeknepen
- 250 ml water
- 80 g suiker
- 500 g zomerfruit, bv. frambozen, aardbeien, bramen, blauwe bessen, aalbessen
- 350 ml droge Prosecco
- enkele blaadjes munt, optioneel

Bereiden:
1. Verwarm in een pannetje 250 ml water met de suiker, roer tot de suiker is opgelost. Haal de pan van het vuur en laat iets afkoelen. Doe de uitgeknepen gelatine erbij en roer goed. Laat verder afkoelen.
2. Verdeel ondertussen het fruit in de licht (met een neutrale olie) ingevette tulband- of puddingvorm of spoel de vorm om met koud water.
3. Maak pas op het laatste moment de Prosecco open. Meng 350 ml van de Prosecco met de suikersiroop. Schenk de wijngelei voorzichtig bij het het fruit.
4. Zet de schaal afgedekt minimaal vier uur in de koelkast om op te stijven.
5. Dompel de schaal voor het serveren heel even in warm water en stort de terrine op een schaal.
6. Serveer er opgeklopte slagroom bij of crème fraîche. Schenk de rest van de Prosecco in een glaasje erbij.

Bron: NRC kookt, Janneke Vreugdenhil,  hier een filmpje hoe je het maakt.


Toen ik voorstelde om deze terrine te maken, werd er niet enthousiast gereageerd. Alles waar gelatine in gaat, wordt hier niet snel lekker gevonden. Meestal probeer ik er ook een blaadje minder in te doen dan in het recept staat vermeld en tot nu toe gaat dat altijd goed. Ik vind het ook niet lekker als ik de gelatine proef. Deze terrine zag ik er zo mooi en fotogeniek uit en de reacties waren zo positief, dat ik het wel aandurfde. Minder gelatine durfde ik niet aan. Deze terrine kun je in een tulbandvorm maken, maar ik had nog een oude puddingvorm van Tupperware ( mijn eerste product van Tupperware, jaren geleden eens gekocht) in de kast staan en die heb ik gebruikt. Op de bodem van de vorm had ik nog een paar blaadjes munt gelegd, maar die gaan 'wandelen' als je er het prosecco-mengsel opgiet. Gebruik kleine aardbeien, dan kan je ze er heel in doen, dat staat leuk. Bij mij kwam de terrine niet helemaal perfect uit de vorm, jammer! Ik weet niet waar het aan lag. Onze vooroordelen over het gebruik van gelatine zijn met dit recept helemaal verdwenen. De terrine smaakt erg lekker en helemaal niet naar gelatine. De Prosecco proef je heel goed en het is niet een erg zoet nagerecht. Ik had er lobbig geklopte, iets gezoete slagroom bij gegeven en crème fraîche, allebei lekker. Het recept is voor ca.6 personen.

14 opmerkingen:

Marian zei

Waw, hij ziet er indrukwekkend uit... Echt heel mooi!

Marja zei

O als ik dit zie, heb ik zo'n zin in een heerlijke warme zomer...Ons gezin smult hier van, mijn schoonfamilie hoef ik dit niet voor te zetten...ze weten niet wat ze missen haha

Uit Paulines keuken zei

Wat een plaatje :) Mijn inzending voor het foodblogevent komt morgen online :)

Onder de knotwilg zei

Wauw! Laat de zomer (met het verse fruit) maar snel beginnen!

Anoniem zei

Wauw!!!

Joli Gâteau zei

Mmm ziet er heel lekker uit! Ideaal als afsluiter bij een BBQ ofzo :) ik heb het op mijn 'te maken' lijstje gezet. Bedankt!

Bonjade zei

Wow.......dit zal vast overheerlijk smaken........weet het zeker....het ziet er namelijk ook overheerlijk uit......
Bijna zonde om op te eten ;)

Ga ik zeker eens proberen.

Fijne avond

Liefs

Caroline Brouwer zei

@Joli Gateau, zat ik ook al aan te denken voor na een barbecue, het is namelijk een heel licht dessert.

Solama zei

Ziet er in iedergeval heel zomers uit! lekkerrr!

Anoniem zei

Ziet er fantastisch uit Caroline. Lijkt me ook heel lekker!!

Nell zei

Ja, heerlijk zomers ziet deze terrine eruit. Ik vind jelly-achtige dingen altijd al geweldig, dus helemaal aan mij besteed dit. (En Caroline, de Man wil geen aardbeienbaksels maken, het ziet er niet in ;-(

Rachel (Cakies) zei

Dit ziet er echt prachtig uit. Ik ben zelf ook altijd een beetje voorzichtig met gelatine. Te veel en je hebt al snel het gevoel dat je iets 'neps' aan het eten bent. Aangezien dit er zo mooi uit ziet en jouw vooroordelen over gelatine weg zijn denk ik dat ik het wel aandurf om het ook een keertje te proberen :)

maria zei

Kan je ook eens proberen met " AGAR AGAR " een zeewier , verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel .
groetjes maria

Bo zei

Wauw ziet er heel indrukwekkend uit Caroline