donderdag 20 september 2012

Italiaanse hazelnoottaart


Ingrediënten:
- 200 g hazelnoten (in het vlies)
- 1 tl bakpoeder of glutenvrij bakpoeder
- 50 g pure chocolade
- 100 g zachte boter
- 5 eieren, gesplitst in dooiers en witten
- 175 g fijne kristalsuiker
- 1 tl vanille-extract
- snufje zout

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 170'C. Vet een springvorm van 20 cm in en beleg de bodem met bakpapier.
2. Maal in een keukenmachine de hazelnoten met het bakpoeder en de chocolade fijn. Voeg de boter toe en meng tot alles vermengd is.
3. Klop de eidooiers en de suiker in een mengkom met een handmixer tot een mousseachtigmengsel. Voeg het hazelnootmengsel, vanille-extract en snufje zout toe en klop alles door elkaar.
4. Klop in een schone vetvrije kom met schone gardes de eiwitten tot een stevig schuim en vouw dit in drie porties door het hazelnootbeslag, om de luchtigheid te behouden.
5. Stort het beslag in de vorm, strijk de bovenkant glad en zet hem in de oven. Bak de taart 55-70 minuten tot hij stevig aanvoelt en een in het midden gestoken satéprikker er schoon uitkomt. Het beslag is vrij kwetsbaar, dus open de oven beslist niet voor het einde van de baktijd.
6. Laat de taart 15 minuten in de vorm afkoelen, ga dan voorzichtig met een mes rondom tussen het gebak en de vorm en haal de rand los. Laat weer 15 minuten rusten en haal dan de taart van de bodem af en laat het op een rooster afkoelen.

Bron: "Uit de oven" Rachel Allen

Wilma van het blog "Kookgek" komt vandaag koffie drinken en aangezien zij erg van  Italiaans eten en Italiaanse taarten houdt (zie haar blog), leek me dit wel een goed recept om eens uit te proberen. Het is een simpele taart, maar erg lekker van smaak. Bij gebruik van glutenvrije bakpoeder is het ook nog eens een glutenvrije taart. I.p.v. de chocolade kun je er ook een theelepel kaneel door doen, maar ik heb voor de chocolade gekozen.

21 opmerkingen:

Kelly @ Kell's Kitchen zei

'n Heerlijk taartje voor gezellige visite! Veel plezier ladies!

Anoniem zei

Ik heb 'm vanmorgen mogen proeven bij Caroline en het is een heerlijke taart!!! :-)

Angelika zei

Oei die lijkt me inderdaad erg lekker!

Marian zei

Een mooie herfstcake! Leuk, zo samen koffie drinken!

Groetjes,
Marian

Caroline Brouwer zei

Hallo Ellen,
Per ongeluk jouw reactie verwijderd. Bij mij werd de cake juist erg hoog!
Heb je een springvorm van 20 cm gebruikt? En waren je eiwitten goed stijf? En voorzichtig erdoor gespateld? We hebben net het laatste stukje op. Dit is weer zo'n taart die lekkerder wordt naar mate hij langer staat.
groeten, Caroline

Ellen zei

En wat ik nog vergeet, wat kan ik op het taartje doen om het mooi te presenteren?

Caroline Brouwer zei

@Ellen, ik heb er een beetje poedersuiker over gestrooid. Je zou er ook nog wat gesmolten chocolade over kunnen druppelen en daar nog wat grofgehakte blanke hazelnoten op leggen.

Ellen zei

Caroline,ja heb ik allemaal gedaan maar misschien niet zo goed...en welk bakpoeder heb jij gebruikt? De taart is 4 cm hoog geworden, maar dat vind ik niet hoog.

Caroline Brouwer zei

@Ellen, ik kan het niet meer opmeten, want de taart is op, maar hij kwam bijna tot de bovenkant van de vorm. Ik heb gewoon bakpoeder gebruikt.

Ellen zei

Dank Carolien, ik ga hem gewoon nog een keer proberen, de smaak is heerlijk!! Bij komt de taart tot de helft dus het ligt aan het rijzen, klopt het dat de binnenkant smeuig is?

Ann's Passie zei

Deze ga ik zeker een keer proberen, ik neem je recept graag mee. Bedankt!

Marianne mjmb zei

Zou je deze taart ook kunnen invriezen?

Caroline Brouwer zei

@Marianne, dat kan heel goed.

Marianne mjmb zei

Afgelopen zaterdag hebben we heerlijk zitten genieten van deze taart. Het was een groot succes! Dank je wel voor het delen van dit recept.

Caroline Brouwer zei

@Marianne, dank voor je reactie en fijn dat de taart zo goed in de smaak viel!

Els zei

De taart was echt super lekker!

Groeten Els de Jong

Marieke zei

Zojuist heb ik deze taart gemaakt en hij rook al erg lekker, dus na een uur heb ik toch maar een klein stukje geproefd. Hij is echt goddelijk! Bedankt voor het lekkere recept en sowieso voor je leuke blog :).

Caroline Brouwer zei

@Els en @Marieke, Fijn dat dit recept zo goed in de smaak is gevallen!
groetjes, Caroline

Petra zei

Hoi Caroline,

Ik maak graag je recepten, en deze lukte ook weer goed, maar hoewel ik de smaak lekker vond, miste ik wat 'body'. Ik denk dat ik hem een beetje ga aanpassen.

Caroline Brouwer zei

Hallo Petra, het is natuurlijk een luchtige taart doordat er geen bloem inzit. Misschien helpt het als je de hazelnoten niet te fijn maalt.
groeten, Caroline

Sonja zei

Hoi Caroline, klinkt heerlijk! Ik zou hem graag maken maar kan niet tegen (zoveel) suiker, maar ben nog niet zo handig in vervangen;) Kan ik het vervangen denk je door ahornsiroop? Of honing? En hoeveel denk je?