dinsdag 18 september 2012

Sticky kaneel vijgen



Ingrediënten:
- 8 grote rijpe vijgen of 12 kleintjes
- grote klont boter
- 4 el honing
- 1 tl kaneel
- handvol gepelde pistachenoten of amandelen
- Griekse yoghurt of mascarpone om erbij te serveren

Bereiden:
1. Verwarm de grill voor op medium-hoog. Snijd de vijgen kruislings in vieren, maar laat de onderkant aan elkaar zitten.
2. Zet de vijgen in een ovenschaal en verdeel in iedere vijg een klontje boter. Druppel de honing over de vijgen en bestrooi met de kaneel en de nootjes.
3. Zet de schaal 5 minuten onder de grill, tot de boter is gesmolten en samen met de kaneel en honing een kleverige saus vormt.
4. Leg de vijgen op 4 borden, schep er wat saus over en serveer er een klodder Griekse yoghurt of mascarpone bij. Strooi er nog wat pistachenootjes over.

Bron: BBC Good Food


Ik had voor € 7,50 een kistje vijgen bij de Turk gekocht, dus moest er iets met vijgen gemaakt worden. Het was niet moeilijk, eerst 'de zoete aardappelsalade met vijgen' van Ottolenghi en nu dit dessert. Het waren kleine vijgen, prachtig rood van binnen en ze smaakten heerlijk zoet! 
Nu de vijgen in het seizoen zijn; een heerlijk en simpel dessert, makkelijk om te maken, erg lekker en niet te zwaar na een gezellig dinertje! 

8 opmerkingen:

Karin - The F Girl zei

Wat ziet dat er lekker uit. En die kleuren, prachtig!

Jeanne zei

Heerlijk...vijgen.
je doet me een plezier met dit recept Caroline.
Dit ga ik zeker eens maken.
Groetjes
Jeanne

Es zei

Ik moet naar de Turk! Lekker! Mijn buuf heeft ook vijgen, maar die worden nooit echt zoet in ons kikkerlandje...
:(

Mujer zei

Hallo caroline.
Ik heb een vraagje, ik ben krentebollen aan het maaken volgens jouw recept, maar ik heb een problemple.
Ik heb de bollen laaten rijzen en toen ik de oven aan wilde zetten deet ie het niet en nu zijn de bollen ingezagkt.
Moet ik ze dan weer opnieuw laaten rijzen on de warme plek ?? of gaat dat niet meer?
groetjes Mylon.

Caroline Brouwer zei

@Mylon, je brood is waarschijnlijk ingezakt omdat je het te lang hebt laten rijzen.Ik weet ook niet precies wat je daar aan kunt doen, maar ik zou het nog even opnieuw opbollen en daarna nog 20 min. laten rusten.
veel succes, ik hoop dat je oven het inmiddels weer doet.
groeten, Caroline

Manon zei

Wat een prachtige rode kleur hebben deze vijgen. Zo heb ik ze nog nooit gezien. En wat een heerlijk nagerecht lijkt me dit.

Sophie zei

Je kunt de vijgen ook halen bij V&D!
Eet je ze trouwens met schil of zonder?

Caroline Brouwer zei

@Sophie, zover ik weet verkoopt V&D geen vers fruit bij ons! Ik eet ze meestal gewoon met schil.