donderdag 22 augustus 2013

Penne all'arrabbiata


Ingrediënten:
- 3 tl gedroogde oregano
- 1 tl verse tijm, gehakt
- 3 tl gedroogde basilicum
- 3  tenen knoflook, fijngehakt
- 2 gedroogde chilipepers
- een blik tomaten (400 g)
- 2 el balsamico-azijn
-  handvol verse basilicum
- handvol versgeraspte Parmezaanse kaas
- zout/ versgemalen peper
- olijfolie
- 300 g penne

Bereiden:
1.Verwarm 2 el olijfolie in een grote pan, voeg de knoflook, gedroogde oregano, de tijm en de verkruimelde pepers toe en fruit alles een paar minuten op een laag vuur (de knoflook mag niet bruin worden).
2. Voeg de inhoud van het blik tomaten toe. Laat het ongeveer 8 minuten sudderen, zonder deksel op de pan en laat het overtollige sap verdampen.
3. Zet het vuur lager en laat nog even sudderen en maak de tomaten fijn. De saus kookt in.
4. Voeg naar je smaak zout en peper toe. Voeg ook de gedroogde en de verse basilicum toe en 1 el olijfolie en 2 el balsamico-azijn. Roer alles goed door.
5. Kook intussen de penne al dente volgens de verpakking, giet af en laat uitlekken. Meng de pasta met de saus en serveer met nog wat verse basilicum en versgeraspte Parmezaanse kaas.

Bron: BBC Good Food

Als ik hier in huize Brouwer vraag wat zullen we eten? Krijg ik 9 van de 10 keer te horen: doe maar pasta! En aangezien ik dat zelf ook erg lekker vind, heb ik daar geen moeite mee. Deze pasta staat hier dan ook regelmatig op het menu, maar ik zag dat ik het recept nog niet op mijn blog had staan. Arrabbiata betekent in het Italiaans letterlijk boos, dat heeft te maken met de peper in deze saus. Als je niet van erg pittig houdt, pas dan op met de pepertjes en voeg er eerst eentje toe. Er zijn heel wat variaties op deze pasta, maar deze met de verschillende kruiden is heel erg lekker!

8 opmerkingen:

Karin zei

Ziet er heerlijk uit, helemaal mijn smaak en ook nog vegetarisch, beter dan de Carbonara bij mij.....
Ik ga hem printen en eerdaags uitproberen.

Groet, Karin

Silke zei

Ziet er erg lekker uit. Hier is het net andersom. Het ventje heeft een hekel aan pasta, maar misschien krijg ik dit pittige exemplaar nog wel door de keuring. :-)

De Foodmadam zei

Zelfs al is het nog geen middag, ik heb nu al ongelofelijke zin om aan dat bord te beginnen! Ziet er heerlijk uit! :)

Astrid zei

Lekker hoor. Je hebt me geïnspireerd ook een pastarecept te bloggen, maar penne arabiata blijft toch wel één van mijn favorieten.

Bart zei

Je gelooft het niet, maar ik maakte nog nooit penne arabiatta. Tijd om met dit receptje aan de slag te gaan :)

Unknown zei

Vanavond gegeten, heerlijk!! Omdat ik vegetarisch ben is het soms moeilijk een lekker pasta gerecht te vinden. Bedankt weer voor dit recept en óók namens mijn man. Hij heeft zitten smullen :-).

Caroline Brouwer zei

@Marja, ja deze is super, maar er staan nog veel meer lekkere vegetarische pasta's!

Unknown zei

Ik maak dit regelmatig. Voeg ook nog halve gesnipperde ui en halve puntpaprika in stukjes toe. En gebruik rawit, is heel pittig klein pepertje uit de toko.
Super lekker.