donderdag 18 juni 2015

Libanese moussaka met tahin


Ingrediënten:
- 2 aubergines
- olijfolie
- 1 grote ui, fijngehakt
- 4 tenen knoflook, geperst
- 400 g tomaten, in kleine stukjes gehakt
- 1 el tomatenpuree
- 6 middelgrote tomaten, in plakjes
- 1 blik kikkererwten (400 g), uitgelekt
- zout en zwarte peper uit de molen

Voor de tahindressing:
- 125 g Griekse yoghurt
- 40 g tahin (Turkse winkel)
- paar snufjes za'atar (naar smaak)
- bosje platte peterselie (20 g), grofgehakt

Bereiden:
1. Snijd één aubergine in kleine blokjes en snijd de andere aubergines in plakken.
2. Verhit wat olijfolie in een grote braadpan en sauteer op laag vuurde ui in ongeveer 10-15 minuten tot ze beginnen te karameliseren. Voeg nog een el olijfolie toe en voeg de blokjes aubergine toe. Bak ze onder af en toe roeren in 10 minuten zacht en goudbruin. Roer de knoflook erdoor en laat het mengsel een paar minuten bakken tot het begint te geuren. Voeg de gehakte tomaten toe, breng zachtjes aan de kook, doe het deksel op de pan en laat het ongeveer 15 minuten op laag vuur pruttelen. Voeg naar smaak zout en peper toe.
3. Verwarm de grill voor op de hoogste stand en vet een bakplaat goed in met olijfolie. Kwast de plakjes aubergine aan beide zijden goed in met olijfolie en rooster ze aan beide kanten goudbruin (maak ze niet te donker, want ze worden in de oven ook nog wat donkerder).
4. Leg de auberginesaus op de bodem van een ovenvaste schaal. Leg daarop de tomaten plakjes en de kikkererwten. Verdeel de geroosterde aubergine plakjes erop. Druppel er nog wat olijfolie op en bestrooi met zout en peper. Zet de schaal in de oven, die op 200' C staat en bak de moussaka nog 20-30 minuten in de oven tot het het pruttelt.
5. Maak intussen de tahindressing; doe de yoghurt in een schaaltje en roer de tahin en de za'atar (naar smaak) erdoor. Bestrooi de moussaka met de gehakte peterselie en serveer met de tahindressing.

Bron: Comptoir Libanais

Dit boek heb ik geleend uit de bibliotheek, er staan zoveel lekkere recepten in, dat ik bang ben dat ik het binnenkort toch ook maar zelf aan moet schaffen. We kennen allemaal de Griekse moussaka, een gerecht van aubergine, vlees en overgoten met een bechamelsaus, maar de schotel wordt ook gemaakt in vele nationale keukens; er zijn Turkse, Servische en Egyptische versies. Deze Libanese schotel wordt vaak geserveerd als een mezze. Deze versie is vegetarisch en veel lichter dan de Griekse. Maak zeker de yoghurt-tahin dressing, die smaakt er verrukkelijk bij.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een mooi recept, deze ga ik zondag maken ! Ik dacht onlangs te begrijpen dat je niet meer zoveel zou bloggen maar de recepten blijven (gelukkig) komen.
Ik heb onlangs een sloffenvorm gekocht en het is ieder weekend sloffenfeest >)
Bedankt weer .
Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Inderdaad Marja, het lijkt wel nu de druk eraf is dat ik er weer veel meer zin in heb.Ook heb ik een paar geweldige boeken met heerlijke recepten. Maar het kan zomaar weer stiller worden.
Dat sloffendeeg is heerlijk, ik zou er ook wel iedere week een willen maken!
groeten, Caroline

Bart zei

Dit lijkt helemaal ons ding. Gaan we zeker eens maken! Bedankt om het recept te delen!

Anoniem zei

dit is echt superlekker! ik heb het toevallig ook verleden week gemaakt. Het eerste gerecht uit het boek "comptoir Libanais" dat ik maakte. Ik ga er volgende keer wel een extra gegrilde aubergine aan toevoegen, vond de bovenlaag aubergines net iets te dun! Maar de smaak was super!!

Anoniem zei

Wat een heerlijk recept. Ik bezoek nog zeker twee maal per week je blog voor alle heerlijke recepten. Bedankt voor alle inspiratie!

Caroline Brouwer zei

Wat leuk om te horen dat je hier nog steeds inspiratie op doet.
Groejes, Caroline