zondag 28 november 2010

Rendang padang (rundvlees in gekruide kokossaus)


Ingrediënten:
- 1 ui, gesnipperd
- 3 teentjes knoflook, geperst
- 3 kemirinoten, fijngemaakt
- 1 tl trassie, verkruimeld
- 2 tl ketoembar
- 1 tl djintan
- 1 tl koenjit
- 1 tl sambal oelek
- 1 tl asem
- 3 el zonnebloemolie
- 350 g runderpoelet
- 2 cm laos, in plakjes gesneden
- 2 serehstengels, gekneusd
- 2 cm djahé, geschild en in plakjes gesneden
- 3 salamblaadjes
- 2 djeroek poeroetblaadjes
- 300 ml kokosmelk

Bereiden:
Maal de uisnippers fijn in de vijzel met de knoflook, kemiri, trassie, droge kruiden, sambal en asem. (ik doe alles eerst in de keukenmachine en daarna in de vijzel). Verhit de olie in een wadjan en bak het kruidenmengsel glazig. Voeg het vlees, laos, sereh, djahé, salam en djeroek poeroet toe en bak even mee. Schenk er 300 ml water bij en breng alles aan de kook. Zet het vuur laag en voeg de kokosmelk toe. Laat het vlees in 45 minuten zachtjes gaar sudderen.

Bron: "Boekoe kita".

We missen de Balinese zon en het heerlijke Balinese eten. Vandaar dat ik dit weekend weer eens Indonesisch heb gekookt. Je hebt veel verschillende manieren om rendang te maken. Bij Sinta (onze kokkin op Bali) zag het er anders uit en was het ook veel pittiger. Dit recept is een beetje aangepast aan de Hollandse smaak. Ik heb er dan ook nog een pepertje en wat sambal aan toegevoegd en heb het met sukadelappen gemaakt. Ik heb nog twee andere gerechten gemaakt uit het boek, die recepten zal ik van de week nog wel op mijn blog zetten.

2 opmerkingen:

Caesar zei

Als mijn kokkie Rendang maakt, gaan er 24 tenen knoflook in en toch proef je dat niet.
Vreemd hè!?!

Caroline Brouwer zei

24 tenen, dat is meer dan een hele voet :-)
Ik denk dat als je ze weg laat, je wel wat mist!
Het is maar goed dat ik vandaag niet werk!