vrijdag 7 januari 2011

Kokos - ananascake.


Ingrediënten:
- 115 g grof geraspte kokos
- 115  ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
-  205 g  patentbloem
- 1/2 tl baking soda
- mespunt zout
- 200 g kristalsuiker
- 3 grote eieren
- 250 ml zure room
- een blik ananasschijven (432 g)

Bereiden: 
1. Verwarm de oven voor op 175 ' C. Laat de ananasschijven heel goed uitlekken in een vergiet en snijd de schijven daarna in stukjes. Spreid de kokos uit op een met bakpapier bekleedde bakplaat en laat het 6 - 10 minuten in de oven roosteren (af en toe even omschudden).
2. Vet een cakevorm in met boter en bestrooi met bloem. Meng in een grote kom de bloem, baking soda en het zout en zet op zij.
3.Mix in een andere kom de boter en de suiker op hoge snelheid tot het mengsel licht en luchtig is, ongeveer 3 minuten.Voeg één voor één de eieren toe en mix goed na iedere toevoeging. Verlaag de snelheid van de mixer en voeg het bloemmengsel in drie delen toe en de zure room in tweeën, begin en eindig met het bloemmengsel.
Meng niet te lang, alles moet net gemengd zijn.
4. Voeg de ananasstukjes en 2/3 deel van de geroosterde kokos toe en meng door het deeg. Schep het deeg in het cakeblik en maak de bovenkant met een spatel glad. Strooi de rest van de kokos erover. Bak de cake 65 - 70 minuten tot de cake gaar is. Bedek de cake halverwege de oventijd met aluminiumfolie. Laat de cake 15 minuten in het blik afkoelen en zet hem dan op een rooster om helemaal af te koelen.

Bron: "Sweet pea's kitchen".

Ik ben gek op de combinatie kokos ananas, dus toen ik dit recept spotte op tastespotting was ik snel overstag. Volgende keer ( en die komt er zeker, want de cake smaakt heerlijk!) rooster ik maar 2/3 van de kokos en doe  het andere deel ongeroosterd op de cake, zodat je de cake niet af hoeft te dekken. De kokos wordt nl vanzelf  bruin in de oven. Bij mij moest de cake zeker 20 minuten langer in de oven, maar dit heeft ook te maken met het afdekken. (Controleer met de satéprikker of de cake gaar is.)

4 opmerkingen:

Photo-copy zei

Ik heb ook al gemerkt dat de gaartijden op amerikaanse sites niet zo correct zijn. Misschien hebben ze daar ook andere maatstaven voor? LOL

Ziet er wel erg lekker uit!

Pluis zei

Ik vind combi ananas/kokos ook heerlijk. Lijkt me daarom ook een heerlijke cake!

marja zei

Ik heb de cake gisteren gemaakt en was erg lekker
ik heb de tijd aangehouden halverwege afgedekt en hij kwam mooi uit de oven, smaakt heerlijk en ga ik zeker vaker maken dus Caroline ga zo door

Anoniem zei

De cake was lekker Carolien, een aanrader om een keer te bakken.

gr Sylvia