vrijdag 14 januari 2011

Pavlova met mango en passievrucht


Ingrediënten:
- 4 eiwitten, op kamertemperatuur
- 220 gram fijne kristalsuiker
- 1 tl witte wijnazijn
- 1 tl maïzena
- 250 ml slagroom
- 2 el poedersuiker
- 2 kleine mango's
- 2 à 3 passievruchten
- 1 kiwi


Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 140 ' C. Teken een cirkel (24 cm) of in mijn geval een rechthoek van 18 bij 30 cm op je bakpapier en leg op de bakplaat.
2. Klop de eiwitten stijf en voeg op het laatst beetje bij beetje de suiker toe. Klop steeds goed tussen door. Het eiwit moet mooi glanzend zijn en als je de schaal omkeert, loopt het er niet uit. ( zie verder mijn tips bij een ander pavlova recept). Spatel voorzichtig de maizena en de witte wijnazijn erdoor. Spreid het eiwit uit op de cirkel of rechthoek op je bakpapier en maak met een eetlepel randen er omheen. (Is niet echt nodig, je kunt ook een platte plak maken).
3. Schakel de oventemperatuur terug naar 120' C en zet het bakblik in de oven. Bak de papvlova 75 minuten . Zet de oven uit en laat de pavlova afkoelen in de oven. (Schrik niet als er een barst in de pavlova is gekomen, dit bedek je later met de slagroom en het fruit en dan zie je er geen barst meer van ;-)
4. Om de pavlova op te maken; klop de slagroom stijf met de poedersuiker (niet teveel, want de pavlova is al erg zoet). Schil de vruchten en snijd ze in stukjes.
5. Verdeel vlak voor het serveren de slagroom over de pavlova en schik het fruit er op.


Je hebt altijd succes als je een pavlova op tafel zet. Ik hoor vaak dat het moeilijk is, maar als je het recept volgt als hierboven beschreven, kan het niet fout gaan. Ik heb nog 1 kiwi in kleine plakjes toegevoegd voor de kleur. Maar je kunt elk fruit gebruiken dat je lekker vindt. Bij de tips staan ook nog wat suggesties. Recept is voor 6 - 8 personen, maar met 4 personen gaat hij ook op!

10 opmerkingen:

Karin zei

Caroline, ik geloof dat dit zelfs met 2 personen op gaat!!! Heerlijk, het wordt tijd dat ik een van je veel geroemde pavlova's ga maken.

Saskia zei

Wat ziet dat er heerlijk uit! Ik heb nog nooit pavlova gegeten, maar aangezien het glutenvrij is, moet ik het dringend eens uitproberen!

Gabriella zei

Mooi!!!!

Theo zei

Mooi om te zien Caroline, ik krijg er zó trek van!

Unknown zei

Hoi Carroline,

Het ziet er zo heerlijk uit! Wat een overheerlijke foto's! Ik dacht: dat ga ik ook eens proberen.

Hij staat op dit moment in de oven!
Ben alleen erg bang dat hij gaat mislukken... heb namelijk geen mixer, en bendus maar met de hand aan de slag gegaan.
Was even vergeten wat een werk dat was! Bij de koksopleiding mochten we in het eerste jaar ook nooit de machines gebruiken :p vreselijk!

Verder staat er in je recept niet wanneer je de maizena en wittewijn azijn er in moet doen maar, ik heb aangenomen dat het op het einde moest.

Verder leek het wat weinig... hij is niet erg hoog. Maar dat kan wederom aan het kloppen liggen!

Nou... wish me luck... hij moet alleen nog afkoelen...

Groetjes Sam

Caroline Brouwer zei

Hallo Sam, De maizena en de witte wijn azijn moeten er inderdaad op het laatst door. Ik zal het aanpassen. Met de hand kloppen? Ik hoop inderdaad dat het lukt om de eiwitten goed stijf te krijgen.
groeten, Caroline

Unknown zei

Het is nog gelukt ook.... bloed zweet en tranen! haha

Bedankt voor het recept!

Ehen zei

Kan je het ook smorgens maken en deze dan savonds vullen

Caroline Brouwer zei

Ja hoor Ehen, dat kan prima. Wel pas vlak voor het serveren vullen, ander wordt de meringue zacht.

Jessica zei

Dat ziet er echt heerlijk uit, met al dat exotische fruit, Caroline! Dankjewel voor je recept! Ik ben nu anderhalf jaar veganist en ga daarom niet zo goed samen met eieren en slagroom, maar ik heb een leuke oplossing gevonden om toch van dit recept te kunnen genieten! Ik heb een recept gemaakt voor meringues gemaakt met aquafaba, waar geen dierlijk product aan te pas komt! De basis daarvoor zou je kunnen gebruiken als vegan alternatief voor de eiwitten en de slagroom. Je kunt mijn recept hier nalezen: http://www.artyfartylife.com/super-easy--yummie-vegan-meringues

Liefs, Jessica