zondag 4 juli 2010

Pavlova met chocolade en aardbeien


Ingrediënten:



- 4 eiwitten op kamertemperatuur
- 225 g fijne kristalsuiker
- 1 theelepel witte wijnazijn
- 1 theelepel maïzena
- 500 gram aardbeien
- 70 gram chocolade
- 250 ml slagroom

Bereiden:
1. Doop 8 aardbeien deels in de gesmolten chocolade, leg ze op een stukje bakpapier en laat de chocolade opstijven. Bewaar de resterende chocolade.
2. Verwarm de oven voor op 140' C. Bekleed een bakplaat met bakpapier en trek er een cirkel op van ca 23 cm doorsnede.
3. Klop de eiwitten in een schone vetvrije kom tot stijve pieken. Klop de suiker er geleidelijk door, 1 eetlepel per keer tot het mengsel dik en glanzend is. Spatel er de wijnazijn en de maïzena door.
4. Schep de helft van het eiwitten in de cirkel en besprenkel met de chocolade. Leg met een lepel een rand rondom, zodat je een opstaande rand krijgt. En besprenkel de rand met de rest van de chocolade.
5. Zet in de oven en verlaag de temperatuur naar 120' C. Bak de meringue ca 5 kwartier in de oven en laat de meringue helemaal afkoelen in de oven.

Bereiden van de vulling:
1. Klop de slagroom stijf met 1 eetlepel poedersuiker (pas op de meringue is natuurlijk al erg zoet, je kunt de suiker ook weglaten).
2. Verdeel de slagroom over de meringue en leg voorzichtig de in stukken gesneden aardbeien erop en hierdaar een chocolade aardbei ertussen.


Er zijn verschillende manieren om een pavlova te vullen en om de meringue te maken.

Vulling 1:
- 1 kilo aardbeien
- ½ liter slagroom
- eventueel suiker naar smaak
Klop de slagrooom stijf, de helft van de aardbeien fijnmaken in de keukenmachine en voorzichtig door de slagroom scheppen, zodat een gemarmerd effect ontstaat. Slagroom op de meringue scheppen en versieren met de rest van de aardbeien. Eventueel nog geroosterde amandeltjes erover en hier en daar een blaadje verse munt.

Vulling 2:
- 25o gram mascarpone
- 1,75 dl slagroom
- 1 el poedersuiker
- 1 el marsala of droge sherry
- aardbeien, frambozen en plakjes perzik
Klop de slagroom met de suiker en spatel er de mascarpone en marsala door. Schep de massa op de meringue en stapel het fruit erop.

Meringue smaak geven:
1. Grof gehakte hazelnoten of amandelen, wel eerst roosteren.
2. Fijngeraspte sinaasappelschil en/of citroensap geven de meringue een bijzonder aroma
3. Je kunt natuurlijk de geroosterde amandelsnippers ook over het fruit doen.

Tips voor een mooie meringue:
1. Houd de oventemperatuur laag, zodat de meringue heel langzaam gaar wordt en bleek blijft.
2. Eieren op kamertemperatuur.
3. klop de eiwitten grondig tussen de suiker toevoegingen door. Als je dat te snel doet, scheidt zich een stroperige vloeistof af.
4. Dankzij de azijn of citroensap en maïzena blijft de binnenkant zacht en luchtig.
5. Als je meer eiwitten en suiker gebruikt, denk er dan aan dat de pavlova langer in de oven moet!

18 opmerkingen:

Unknown zei

Wat een mooie foto's!

Karin zei

Schitterend!!!
Met deze aanwijzingen ga ik dit recept zeker proberen, dat moet goed gaan.
Bedankt, het ziet er zalig uit.

hazel zei

Pavlova! één van mijn old time favourites.. wat ziet het er lekker uit!! Vooral lekker met zomerfruit maar kan wat mij betreft het hele jaar door gegeten worden. Hier mag je me 's nachts wel voor wakker maken ; )

Khalil Alsalman zei

I love Pavlova. Looks fantastic.

Anoniem zei

Hallo Carolien,
Voor ons kerstdiner ga ik het dessert verzorgen. Ik dacht 'ik ga de Pavlova maken'. Toen wij in de zomer bij kennissen waren kregen wij dit voorgeschoteld en ik was er echt van onder de indruk. Dus ga ik het er op wagen. Wat denk je, neem ik een risico omdat ik het nog nooit heb gemaakt? Als ik 1,5 maal de hoeveelheid van dit recept maak, zou het voldoende zijn voor 10 pers. waaronder 2 kinderen?
Ik vind het best eng maar dit vind ik zo bijzonder. Wil je mij alsjeblieft adviseren?
Siesie

Caroline Brouwer zei

Hallo Siesie,
Met een pavlova oogst je altijd veel bewondering, want iedereen denkt altijd dat een pavlova zo moeilijk is, maar bij mij is het nog nooit mislukt. Ik adviseer je om de pavlova 1 of 2 dagen van tevoren te maken, zodat je weet of hij gelukt is. Wel goed afdekken. Bv op een schaal en goed aluminiumfolie erover.
Als je de pavlova groter maakt, moet hij wel langer in de oven, houdt daar rekening mee. De pavlova verder pas opmaken vlak voor het serveren. Ik denk wel dat je er genoeg aan hebt als je hem 1½ keer maakt, je eet natuurlijk meerdere gangen. Je kunt ook kleine eenpersoons maken, zie mijn andere recept met kastanjeroom. Ik heb ook nog een langwerpige recept met mango en kiwi. Nog een tip, zet de oventemp.niet te hoog en gebruik geen hete lucht, maar onder-en bovenwarmte.
Ik wens je heel veel succes! Ik hoor graag of het gelukt is.
groeten, Caroline

Siesie zei

Bedankt, Caroline, voor de nuttige tips; ik zal ze goed in gedachten houden.
Ik zal je zeker op de hoogte houden. Vind ik zelf leuk!
nogmaals bedankt.
Groeten van Siesie

Marja zei

Kijk aan bovenstaande informatie heb ik nu ook heel veel! Ik wil dit ook graag gaan maken voor de Kerst, lijkt me geweldig.
Hoop alleen wel dat de verse aarbeien nu nog lekker zijn...

Caroline Brouwer zei

@Marja, je kunt natuurlijk ook ander fruit gebruiken, bv een compote van cranberries en verse granaatappelpitjes, of mango en kiwi etc. In ieder geval veel succes.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Caroline, toch nog een prangende vraag. Ik heb nog zoveel eiwit in de vriezer en die heb ik er nou uitgehaald. Nou het uitgelekt is heb ik het idee dat er wel wat vocht is bijgekomen. Kan dat kwaad? Of is het riskant om dit ontdooide eiwit te gebruiken? Ik ga jouw raad opvolgen en de meringue vandaag maken (voor dinsdag). Mocht het niet goed gaan dan kan ik morgen nog iets anders maken. Hoop van niet!
Dank je wel.
groeten van Siesie

Caroline Brouwer zei

Hallo Siesie,
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit met eiwit uit de vriezer gewerkt. Ik weet wel dat je als je eiwitten over hebt, ze in de vriezer kunt bewaren. Ik zou zeggen, klop ze stijf en kijk of dat wil lukken. Ik denk dat als je ze stijf klopt en dat lukt, er niets aan de hand is.
Sterkte en succes!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Hallo caroline,
als eerste mijn complimenten voor al je duidelijke recepten met hele mooie foto's!
Ik zou graag willen weten of je wijnazijn kan vervangen door gewone azijn?

groetjes,

kristel

Caroline Brouwer zei

Hallo Kristel
Dank je voor je compliment! Ja hoor je kunt wijnazijn ook vervangen door gewone azijn. Je kunt ook een beetje citroensap nemen.
groeten, Caroline

Esther zei

Hoi Caroline,
Ik heb een vraag betreft het bakken van de Pavlova.
Je schreef eerder " gebruik geen hete lucht ".
Maar ik heb een combi-magnetron….gaat dat wel goed dan? Ik wilde een Pavlova maken voor komend weekend….
Ik volg je blog al een tijdje, echt super hoor!
Groetjes,Esther

Caroline Brouwer zei

Hallo Esther,
Als je hete lucht gebruikt moet je de temperatuur 10% lager zetten. Hete lucht is eigenlijk alleen bedoeld voor als je twee bakplaten tegelijk in je oven schuift, zodat de warme lucht overal goed bij kan komen en alles egaal gaar en bruin wordt. Van hete lucht droogt je gebak ook uit. Maar er zijn ovens (vaak zijn dat de goedkopere) die gek genoeg alleen hete lucht hebben en geen stand met boven-en onderwarmte. Dus dan moet je die wel gebruiken. Maar zet in ieder geval je temperatuur 10% lager.
Succes met de pavlova. Veel mensen vinden het lastig, maar bij mij is het eigenlijk nog nooit mislukt.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Hier was het een groot succes. We hebben het deze kerst gegeten als nagerecht. Bedankt weer voor je super goede omschrijving van het recept, zodat het niet kon mislukken.

Groetjes Sylvia

Monique zei

Hoi Caroline,

De pavlova was gisteren het nagerecht van ons paasdiner...met de dooiers de aspergesoep gebonden...
Maar wat een perfect recept! Ik durfde nooit zo goed omdat ik bang was dat het zou mislukken...maar met jouw recepten en tips lukt het altijd!

Wederom voor herhaling vatbaar!
Bedankt en fijne 2e paasdag.

Hartelijke groet, Monique

Caroline Brouwer zei

Hallo Monique,
Wat fijn om te horen dat je pavlova goed gelukt is. Je moet even weten wat je precies moet doen en dan is het niet echt moeilijk. Je kunt er ook zo fijn mee variëren. En als je de pavlova op tafel zet, maakt het grote indruk op je gasten.
groeten, Caroline