vrijdag 9 juli 2010

Gekarameliseerde perziken met Marsala

Ingrediënten:
- 100 g suiker
- 50 g roomboter
- 100 ml marsala
- 1 vanille stokje
- 6 - 8 perziken
- vanille ijs

Bereiden:
1. Verwarm de suiker met 3 eetlepels water in een wok, laat 5 minuten pruttelen tot je een karamelsaus hebt.
2. Haal de pan van het vuur en voeg de roomboter en marsala toe. Schraap het merg uit het vanillestokje en voeg met stokje erbij toe aan de saus, de karamel kan ineens hard worden door de koude wijn, maar als je het een minuut of drie op het vuur terugzet, wordt het weer vloeibaar.
3. Snijd 6 - 8 perziken in partjes (schil mag eraan blijven) en doe bij de saus. Wok 5 - 10 minuten tot ze wat zachter zijn maar nog wel een beetje beet hebben.
4. Serveer direct in een diep bord met een flinke schep vanille ijs.

Bron: 'Wereldkeuken' van Gordon Ramsay.

Je kunt dit verrukkelijke recept ook met vin santo maken. Dat was ook mijn bedoeling, maar o jee, ik liet de fles met dat kostbare vocht uit mijn handen vallen........ er was geen redden meer aan!
Er staat in het recept dat je ook marsala kan gebruiken en gelukkig had ik dat in huis. Ik weet niet hoe het met vin santo smaakt, maar met marsala is het werkelijk goddelijk!

5 opmerkingen:

Karin zei

Persoonlijk vind ik Marsala lekkerder dan Vin Santo, dus volgens mij een goed alternatief. Echt iets voor zondag.

Unknown zei

Dit is echt een goddelijk dessert. Ik heb het zelf met Vin Santo gemaakt en ook met Marsala geproefd. Het is allebei heerlijk!

Lies zei

Inderdaad had ik eters en heb dit nagerecht gemaakt.
We hebben ervan gesmuld. Ik heb 4 perziken genomen voor 4 personen en dat was genoeg.
Super dessert.

Merel zei

Dit recept al een paar keer gemaakt! Het is echt heerlijk en simpel te maken! bedankt!

Caroline Brouwer zei

@Merel, heerlijk hè! Ik krijg er meteen zin in als ik de foto zie!