vrijdag 30 juli 2010

Italiaanse courgettesoep

Ingrediënten:
- 2 courgettes, in reepjes of blokjes
- 1 - 2 el olijfolie
- 1 liter kippenbouillon
- zout/peper
- 1 ei
- 3 el fijngehakte peterselie
- 3 el fijngehakte basilicum
- 3 - 4 el geraspte Parmezaanse kaas

Bereiden:
1. Fruit de courgettes goudgeel in de hete olie, voeg de bouillon en wat peper toe, laat 20 minuten zachtjes koken, tot ze gaar zijn.
2. Dan met de staafmixer of in de blender de soep pureren. Breng de soep op smaak met zout en peper. Tot hier kun je de soep voorbereiden.
3. Klop in een kommetje het ei los en voeg de kruiden en de Parmezaanse kaas toe en klop dit mengsel, vlak voor het serveren, door de hete soep. De soep mag hierna niet meer koken!
4. Serveer direct.

Bron: ' De Italiaanse keuken' van Claudia Roden.

Voor een vegetarische versie kun je ook groentebouillon gebruiken.

7 opmerkingen:

Saskia zei

Heerlijk soepje! Ik maakte het gisteren voor de verjaardag van mijn schoonmoeder en het viel zeer in de smaak!

Caroline Brouwer zei

Fijn, dat je het lekker vond Saskia. Het staat bij ons ook regelmatig op het menu, ook tijdens etentjes.

Ronald Roos zei

Maak deze soep al vanaf ik begon met koken. Altijd een succes hoewel het er wat vreemd uit ziet op bord, maar zo lekker vers met die kruiden. Hoeveel liter soep levert bovenstaande op?

Caroline Brouwer zei

Hallo Ronald,
Dit recept is voor 4 personen (meestal houd ik nog een beetje over). Je gebruikt 1 liter kippenbouillon, dus iets meer dan een liter als de andere ingrediënten zijn toegevoegd. Het is inderdaad een zalige soep en altijd een succes.
groeten, Caroline

Diana zei

Wat voor soort kippenbouillon gebruik je hiervoor? Van die blokjes of een pot?

Caroline Brouwer zei

@Diana, ik gebruik gewoon blokjes.

Anoniem zei

OK, dank je. Dus niet van die fond met kipstukjes erin. Dan weet ik dat. Ik ga het zondag maken, ben benieuwd!
Groeten, Diana