zaterdag 11 januari 2014

Bananen-speltbrood (zonder suiker)


Ingrediënten:
- 120 g gedroogde vijgen, grof gehakt (harde topjes verwijderd)
- ½ tl bakingsoda (natriumbicarbonaat)
- 140 g volkoren speltmeel
- 1 tl bakpoeder
- ½ tl kaneelpoeder
- 2 el olijfolie
- 1 el (wal)notenolie
- 2 rijpe bananen, geprakt
- 2 eiwitten, losgeklopt
- 75 g walnoten, grof gehakt + een paar voor garnering

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte en vet een klein cakeblik van 21 cm goed in en beleg met overhangend bakpapier.
2. Doe de vijgen in een kommetje met de ½ tl bakingsoda en overgiet met 100 ml kokend water. Laat een  minuut of tien weken. Als de vijgen niet al het water hebben opgenomen, giet je het af.
3. Zeef in een grote kom het speltmeel met de bakpoeder en de kaneel. Roer de olijfolie en de walnotenolie (als je dit niet hebt, voeg dan nog een extra el olijfolie toe) voorzichtig door de vijgenmix. Voeg de geprakte bananen, eiwitten en de walnoten toe en roer goed door elkaar.
4. Meng met een spatel het gezeefde bloemmengsel erdoor. Schep het beslag in je cakevorm en zet het blik 45 minuten in de voorverwarmde oven. Het brood is gaar als een satéprikker er relatief schoon uitkomt. Een beetje plakkerig mag best. Laat afkoelen en serveer.

 Bron: 'Gezond Genieten' van Amber Alberda


Al eerder plaatste ik het recept van dit bananenbrood, maar dan met dadels en pecannoten. Nu heb ik de variant gemaakt, ook ontzettend lekker. Geen suikers toegevoegd en toch zoet van smaak door de banaan en de vijgen. Een gezond alternatief voor ontbijtkoek, waar vaak veel suiker in zit. En toch iets lekkers bij de koffie in deze maand vol goede voornemens.

36 opmerkingen:

Pieta zei

Wat ziet dit er ontzettend lekker uit... ook maar eens proberen binnenkort

Anoniem zei

Lijkt me heerlijk, een goed alternatief voor kruidkoek/ontbijtkoek en lekker met spelt

Ineke zei

Ha Caroline,
Dit is mijn (jouw) grote succesnummer van vorig jaar!Het recept is enthousiast verspreid, tot in Frankrijk toe.
Het is zo makkelijk, ik maak het bijna wekelijks.
Het is voor veel variaties geschikt: stukjes abrikozen of pruimen ipv dadels of vijgen, hazel-, pecan- of andere noten door het deeg, het kan allemaal.
Wat ook lekker is: 1 tl kardemom en/of gemberpoeder.
Groet, Ineke

Caroline Brouwer zei

Wat leuk Ineke. Inderdaad je kunt er eindeloos mee variëren!
groetjes, Caroline

hazel zei

Hmmm.. maar hoe eet je het? Doe je nog iets op je brood of eet je het meer als een plak cake?

Caroline Brouwer zei

@Hazel, je kunt het gewoon als een plak cake eten of bij je ontbijt met een beetje roomboter erop. Maar zo ook erg lekker!

Marjan zei

Ik heb gisteren het brood gemaakt, heerlijk. Ik maak geregeld een recept van jou en het lukt eigenlijk altijd heel goed. Maar de bitterkoekjes, die blijven bij mij toch favoriet. Super recept

Caroline Brouwer zei

Fijn Marjan, ja die bitterkoekjes zijn top! Maar dit is wat lijnvriendelijker! ;-)

Ineke zei

Ik zie geen link naar bitterkoekjes. En ben nu wel heel nieuwsgierig geworden.
Caroline, kan je ons vertellen welk recept Marjan en jij bedoelen?

Caroline Brouwer zei

Ze staan onder koekjes Ineke:
http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2013/11/bitterkoekjes.html

jolly zei

Dat ziet er goed uit! Ga ik zeker maken :-)

jolly zei

Heb nog een vraagje, zijn jou theelepels 5 ml of (nederlandse maat) 3 ml?

groetjes josé

Caroline Brouwer zei

@Jolly, 5 ml, zie onder label maatlepels in de sidebar onder labels.

Marianne zei

Heerlijk!!
Heel bijzonder dat je zonder suiker en met maar een klein beetje olie, zo iets lekkers kunt maken. Hij gaat zeker in de herhaling!!

pieke zei

lekker caroline, gisteren met plezier gemaakt en opgegeten door mijn dochters

jolly zei

Bedankt voor dit recept! Hij is erg goed gelukt en erg lekker

johanna zei

Ik wil héél graag dit bananenbrood maken, alleen waar is volkoren speltmeel te koop?

Caroline Brouwer zei

Hallo Johanna,
Volkoren speltmeel kun je kopen bij de EkoPlaza of misschien een andere natuurvoedingswinkel en als je het niet kunt krijgen, kun je het ook heel goed met gewoon volkorenmeel uit de supermarkt maken.
Veel succes, groeten, Caroline

johanna zei

Ok, dank voor de reactie, ga het dit weekend bakken.pas onlangs dit blog ontdekt en bevalt/bakt goed.

Anoniem zei

Heb dit heerlijke brood nu weer in de oven staan, al voor de 3e keer deze week. Wij vinden het heerlijk! Evenals zoveel van je andere recepten, ben een fan van je! Groetjes Jolanda

Caroline Brouwer zei

@Jolanda, dank je wel! Heb je de andere versie met dadels en pecannoten ook al geprobeerd? Ook erg lekker!

Anoniem zei

Net het brood gebakken. Hij is heerlijk. Alleen is hij niet zo mooi gerezen. Maar de smaak is heerlijk.

Anne zei

Super gelukt, dit recept. Ik zelf zou er een ietsiepietsie zout aan toevoegen. Als je de walnoten olie weg zou laten, zou je dit dan merken? De banaan was goed te proeven in het brood. Het is een aanrader.

Een vraag waarom voorweken met baking soda?

Caroline Brouwer zei

@Anne, Als je geen walnotenolie hebt, kun je er een extra el olijfolie in doen. Weglaten zou ik niet doen, dan wordt het brood waarschijnlijk erg droog. Dat voor weken met de bakingsoda is denk ik om de vijgen zachter te maken.

Wilma zei

Hallo Caroline,

Ik heb dit brood 1x gemaakt, de smaak was heerlijk! Alleen was het wat compact en was het brood best plat. Hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen?

Groetjes

Caroline Brouwer zei

Hallo Wilma,
Had je wel een klein bakblik gebruikt? Want als je bakblik groter is,wordt je cake platter. Het is altijd moeilijk te zeggen. Toch niet met de mixer geklopt? En 1 tl bakpoeder, is de hoeveelheid van en maatlepel (zie onder labels: maatlepels). Dat is meer dan onze theelepel.
groetjes,Caroline

Nora zei

Vandaag spelt bananenbrood met vijgen gemaakt, het is heel lekker en het ziet er hetzelfde uit als op de foto, (dat gebeurt bij mij nooit) dwz dat het makkelijk te maken is want als ik iets uit probeer mislukt het meestal.
Ik ga zeker nog meer uitproberen, bedankt voor de recepten......leuke blog trouwens

Caroline Brouwer zei

Bedankt Nora en fijn dat het zo goed gelukt is. Dat belooft wat voor de volgende baksels!

Jessica zei

Ik gooi er maar een heel klein beetje olie door en iets meer banaan, dan is hij net zo smeuiig!

Morgen ga ik hem weer bakken, het blijft lekker!

Unknown zei

Hoi, lekker broodje, kun je het enkele dagen bewaren? moet het dan in de koelkast?

Caroline Brouwer zei

Ja hoor Carla, dit broodje (cake) kan je zeker een paar dagen bewaren. Ik zou het niet in de koelkast doen, daar droogt het van uit. Een paar plakjes invriezen gaat ook uitstekend!

Unknown zei

Beste Caroline
Welke functie heeft de baking soda, als je al bakpoeder gebruikt.
Er zit geen zuur in het recept waarop de baking soda reageert.
Alvast bedankt.
Mvg Wout

Caroline Brouwer zei

Hallo Wout,
Goede vraag, ik vraag me dat ook af, maar volg toch gewoon het recept.
Ik vond op google dit erover:
http://www.handigebaktips.nl/combineren-baking-soda-en-bakpoeder/
Met vriendelijke groet, Caroline

Laura zei

Super lekker en zo gemaakt.. dankjewel!

Marina zei

Waarom geen eidooier ?

Marina zei

Moet er altijd 100 ml water bij, ongeacht welk gedroogd fruit je gebruikt ?