zondag 25 november 2018

Pappardelle met rozenharissa, zwarte olijven en kappertjes


Ingrediënten:
- 2 el olijfolie
- 1 grote ui, in dunne plakken (220 g)
- 3 el rozenharissa (45 g)
- 400 g cherrytomaatjes, gehalveerd
- 60 g ontpitte kalamata olijven, gehalveerd
- 20 g fijne kappertjes
- 15 g platte peterselie, grofgesneden
- 500 g gedroogde pappardelle (of een andere brede pasta)
- 120 g yoghurt, Griekse stijl
- zout

Bereiden:
1. Doe de olijfolie in een braadpan. Voeg als de olie heet is de ui toe en fruit ze af en toe roerend op halfhoog vuur, tot ze gaar en gekarameliseerd zijn.
2. Voeg de harissa, olijven, kappertjes, tomaten en een ½ tl zout toe (ik gebruik minder zout, ik vind dat Ottolenghi altijd veel zout gebruikt) in de pan en blijf nog 5 minuten fruiten tot de tomaatjes uiteen vallen.
3. Roer er 200 ml water door en kook de saus nog 10 minuten met deksel op de pan. Haal het deksel van de pan en laat de saus nog 4-5 minuten zachtjes pruttelen tot hij dik en rijk van smaak is. Roer er 10 g peterselie door en zet opzij.
4. Kook de pappardelle volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking beetgaar en laat goed uitlekken in een vergiet.
5. Doe de pasta weer in de pan samen met de harissasaus. Roer alles goed door en verdeel de pasta over diepe borden. Serveer met 1 el yoghurt en erop nog wat peterselie.

Bron: Simpel, Yotam Ottolenghi en Ottolenghi site

Dit héérlijke en simpele pastagerecht heb je in een half uurtje op tafel. Inderdaad weinig ingrediënten, simpel te maken en overheerlijk van smaak. De rozenharissa is echt een must in dit gerecht en is heel anders van smaak dan de gewone harissa. Ik ben eerst verschillende Marokkaanse winkels afgeweest, maar kon het niet krijgen. Op internet kwam ik een  Nederlandse site tegen "Cooking is my life" , waar je alle bijzondere ingrediënten die Ottolenghi in zijn recepten gebruikt kunt bestellen. 

8 opmerkingen:

Winny zei

Hoi Caroline. Mijn zoon kocht een potje zelf gemaakte rozenharissa in Leiden bij http://www.meltemlekkerenvers.nl/. Het is echt heerlijk :)

Caroline Brouwer zei

Ook toevallig Winny, ik kwam ook op die site terecht en heb er gisteren 3 potjes rozen harissa besteld. Veel goedkoper dan die andere site. Het is inderdaad heerlijk en vooral aan dit recept zijn wij verslaafd!
Groetjes, Caroline

Mariëlle zei

Dit klinkt als een heerlijk exotisch recept. Ik heb nog nooit gehoord van rozen harissa. Snel eens proberen! Bedankt voor het delen ;)

Anoniem zei

Rozenharissa staat hier in Delft gewoon in de Albert Heijn!

Recipebook zei

it looks so yummy...

Strijkplank zei

Wow, dit ziet er heel lekker uit! Fijn weer een recept van je te zien!

Mikkie zei

Heerijk recept hoor! Ik kopp mijn rozenharissa gewoon bij AH Xl

Island Escapes zei

Heerlijk