zaterdag 23 november 2013

Broodpudding met whiskysaus


Ingrediënten:
- 50 g boter, gesmolten
- 1 stokbrood, minimaal 1 dag oud (groot formaat)
- 500 ml melk
- 250 g suiker
- 1 zakje vanille suiker (of 1 tl vanille-extract)
- 40 g kokosrasp
- 1 ei

Whiskysaus:
- 100 g boter
- 100 g poedersuiker
- 2 eidooiers
- 50 ml whisky

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 170' C. Vet een muffinvorm goed in (je kunt ook één grote ovenvaste schaal gebruiken).
2. Breek het stokbrood in stukken en doe het in een grote schaal. Voeg melk, suiker, ei, vanille, kokosrasp en gesmolten boter toe en meng alles met je handen goed door elkaar tot een smeuïge massa. Verdeel het mengsel over de muffinvorm (ik kon er 9 vormpjes mee vullen) of doe het in een grote schaal. Bak het in de oven in circa 1 uur goudbruin.  In de muffinvorm moest het iets korter. Bij mij was het na 50 minuten goed.
3. Voor de saus: smelt de boter met de poedersuiker al roerend in een pan. Meng de eidooiers met de whisky en giet dit al roerend bij het botermengsel. Laat de saus binden, maar niet meer koken. Serveer de saus over de warme broodpudding.

Tip: je kunt ipv whisky ook een likeur nemen, bv Cointreau of Grand Manier.


Bron: Rudolph's Bakery.  Hier het filmpje hoe Rudolph ze maakt.

Hier weer een recept uit het nieuwe boek "Rudolph's Bakery". Wauw dat je zoiets lekkers kunt maken van een oud stokbrood! Dit moet je écht proberen. Ik heb het in een muffinvorm gemaakt en had 9 broodpuddinkjes. Je kunt het ook in een schaal maken, (waarschijnlijk schep je dan nog een keer op),dus ik zou zeggen voor 6 - 8 personen! Een top recept voor als je na een feestje een stokbrood overhoudt en anders koop je er eentje en laat je die oud worden (heb ik ook gedaan)! Dit kun je goed je gasten voorzetten, want dit is echt smullen! De broodpudding en de saus zijn helemaal van tevoren te maken en kun je voor het serveren goed opwarmen in de magnetron.

13 opmerkingen:

Karin zei

Dat ziet er zeker heerlijk uit. Ik heb het filmpje even gekeken, wat is Rudolph ook een topper, rustig en duidelijk, dit kan toch bijna niet mis gaan.... Bedankt voor de tip!

PS Weer een boek voor op de verlanglijst...

JudithvdN zei

Mmm, dit lijkt me wel wat. En wat een goed idee om dat met een stokbrood te doen die je overhebt. Ik ga het zeker eens maken

Denise | TLT zei

Ik zag 'm in het boek staan en heb nu helemaal zin om dit recept te maken. Fijne foto ook, met die heerlijke whiskeysaus!

Anoniem zei

Rudolph zal blij met je zijn.
Na projekt bitterkoekjes wordt dit mijn volgende uitdaging.

Caesar groet u.

Anoniem zei

Ik heb het geproefd. De volgende keer dat ik stokbrood koop koop ik er expres 1 teveel om dit te maken, heerlijk weer van Rudolph. groetjes, Marlous

Levine zei

Ohh dat klinkt waanzinnig lekker!

Anoniem zei

Beste Caroline,
heb je een goeie tip voor mij om een bijpassende saus zonder alcohol te maken?

Caroline Brouwer zei

De whiskysaus is er wel echt verrukkelijk bij! Maar als je geen alcohol gebruikt of je bent met kinderen, kan ik me voorstellen dat je iets zonder alcohol wilt. Rudolph heeft het in het filmpje over een vruchtensaus met rode vruchtjes erin. Een ananassaus lijkt me ook goed kunnen in combinatie met de kokos. Ik denk dat zelfs een chocoladesaus er lekker bij is.

Anoniem zei

dankjewel Caroline voor de suggesties!

Anoniem zei

Wat een heerlijk recept Caroline. In plaats van whisky heb ik Southern Comfort gebruikt.
Dit ga ik zeker met Kerst maken.
Bedankt voor dit goddelijke recept!
Anna

Caroline Brouwer zei

Wat leuk Anna dat je het gemaakt hebt!Het klinkt zo eenvoudig broodpudding en dat is het ook, maar wat is dit lekker hè! Lijkt me ook erg lekker met Southern Comfort. Dit nagerecht misstaat zeker niet op je kersttafel. En lekker helemaal van tevoren te maken.
Fijne kerst, Caroline

Anoniem zei

Afgelopen week de appeltaart broodpudding van Judith gemaakt. Deze smaakte heerlijk. Vandaag jou recept.....ook weer erg lekker. Ik ben helemaal fan van broodpudding...dus heb je nog wat lekkers,kom maar op.

gr Sylvia

Caroline Brouwer zei

Hal Sylvia,
Wij zijn ook gek op broodpudding! Die appeltaart broodpudding ga ik ook eens proberen. Kijk bij mij onder label broodpudding, daar staan er nog 2.
groeten, Caroline