zaterdag 17 juli 2010

Gekarameliseerde kruisbessen met sabayon

Ingrediënten:
- klontje boter
- 4 bakjes kruisbessen à 150g
- 2 volle eetlepels kristalsuiker of rietsuiker

Voor de sabayon:
- 3 grote eidooiers
- 75 g fijne kristalsuiker
- 1 dl zoete witte wijn of calvados
- 1½ dl slagroom, half-stijfgeklopt


Bereiden:
Smelt het klontje boter in een wok en voeg de suiker en kruisbessen toe. Doe er een eetlepel water bij en laat een paar minuten koken tot de kruisbessen zacht zijn, maar nog wel heel zijn. Schep de kruisbessen uit de pan en laat ze uitlekken, vang het sap op en laat het tot een zoete siroop inkoken.
Klop voor de sabayon de eidooiers, de witte wijn of calvados en de suiker in een kom door elkaar. Zet hem op een pan kokend water en blijf kloppen tot het mengsel dik en romig is en het volume vier keer zo groot is geworden. Dat gaat het makkelijkst met een elektrische handmixer. Neem de kom van de pan en blijf kloppen tot de sabayon koud is. Spatel de slagroom erdoor. Schep de kruisbessen in een schaal of in eenpersoons schaaltjes en verdeel er de romige sabayon over.
Laat ze onder de voorverwarmde grill goudbruin kleuren. Bedruppel het gerecht met de achtergehouden siroop. Het kan het best worden geserveerd als de kruisbessen nog warm zijn.

Bron: 'Smaken van de seizoenen, voorjaar en zomer' van Gary Rhodes.

Om de kruisbes te promoten is Okke Amerongen een kruisbessen site begonnen. Als je hem een recept stuurt met foto, krijg je van hem een pot rode kruisbessenjam cadeau.
Eerlijk gezegd, heb ik niet vaak kruisbessen gegeten in mijn leven en kan mij de smaak ook niet herinneren. De uitdaging vond ik wel leuk en een recept was snel gevonden. (De Engelsen schijnen nogal gek te zijn op kruisbessen). Eerst maar eens kruisbessen besteld bij mijn groenteboer en vandaag aan de slag gegaan met mijn recept. De kruisbessen op zich smaakten zoet/zuur en de schil vond ik een beetje hard. De sabayon heb ik gemaakt met calvados en ik heb het gerecht niet onder de grill gezet, maar ik heb de crème brûléebrander gebruikt. Wij vonden het een héérlijk dessert. Je kunt dit recept natuurlijk ook met ander fruit maken, bv met perziken, nectarines of abrikozen.

9 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

Ooh jammmie zeg! Ik heb je in het zonnetje gezet op mijn weblog. In de sidebar. Elke week zet ik iemand in het zonnetje en ik ben begonnen met jou, omdat jij mijn favoriet bent :).

Unknown zei

Ik had ook nog nooit kruisbessen gegeten. In dit dessert vond ik ze heerlijk.

LOYOYA'S KITCHEN zei

Heb je een email gestuurd :)

Sofie zei

dank je wel voor je fijne reactie op mij blogje...en inderdaad , nu het vakantie is 'vlieg' ik er in ;-)

Sofie zei

ho en ik zie dat ik tussen je lijst met blogs sta, bling bling LEUK... je staat ook al tussen de mijne

Caesar zei

Ik heb 1 keer ooit, per ongeluk, kruisbessen in een vlaai gegeten,( wel in Limburg) maar die waren wittig groen? Gek hè!?!

Caroline Brouwer zei

Hallo Caesar,
Je hebt witte en blauwe kruisbessen, net zoals bij de druiven.

Unknown zei

Probeer eens de sabayon te maken met een goed ( niet té zoet) kriek- of frambozenbier. Dit voegt er nog een smaakje aan toe.


Anoniem zei

Je hebt rode en witte kruisbessen.
Vandaar.