zaterdag 24 juli 2010

Citroen & maanzaad cupcakes

Ingrediënten:
- 225 g zelfrijzend bakmeel
- 175 g lichtbruine basterdsuiker
- geraspte schil van 2 citroenen
- 1 el maanzaad
- 3 eieren
- 100 g yoghurt
- 175 g boter, gesmolten en afgekoeld

Voor het glazuur:
- 225 g zachte boter
- 400 g poedersuiker, gezeefd
- sap van 1 citroen
- een paar druppels gele voedings kleurstof


Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C en doe papieren vormpjes in de muffinvorm. Mix de bloem, suiker, citroenrasp en maanzaad samen in een grote schaal. Klop de eieren door de yughurt, voeg het daarna toe aan de droge ingrediënten samen met de gesmolten boter. Meng alles met een houten lepel totdat alles klontvrij is. Verdeel het beslag in de cake vormpjes. Bak het 20 - 25 minuten, totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt. De cakejes zien er nog vrij bleek uit. (Dit viel wel mee bij mij).
Laat ze 5 minuten in de vorm afkoelen en leg ze ze dan op een rooster om helemaal te laten afkoelen.
2. Mix de boter in een kom totdat de boter erg zacht is, dan beetje voor beetje de poedersuiker toevoegen en het citroensap. Doe de massa in een spuitzak en versier de cakejes met het glazuur.

Bron: 'Good Food' mei 2010.


Na de post op het blog van Loyoya's kitchen 'How to swirl your cupcake' werd ik zo enthousiast dat ik deze techniek meteen wilde uitproberen. Een goed spuitmondje met spuitzak besteld bij ' De leukste taartenshop' en zo kon ik het weekend meteen aan de slag.
Ik vind het best aardig gelukt voor de eerste keer. Het is trouwens een héérlijk recept, de cupcakes zien er feestelijk uit en smaken erg lekker naar citroen. Ik heb de cupcakes nog versierd met witte 'cake sparkles'.

3 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

Ooooh wat zien ze er geweldig uit :)! Staat zo mooi he, zo'n toef. Geweldig!

Het recept lijkt me ook heel lekker, ga ik binnenkort maken.

Mirtje zei

Wow! Ziet er geweldig uit! Mooie foto's ook!

Annet zei

Lijken mij erg lekker. Mooie foto's!!