dinsdag 13 juli 2010

Tomaten & ricottataart

Ingrediënten:
- 1 el olijfolie
- 8 vellen filodeeg (125 g)
- 350 g cherrytomaatjes
- 2 x 250 g ricotta
- 200 ml crème fraîche light
- 2 grote eieren en 1 eigeel
- een snufje versgeraspte nootmuskaat
- 15 g Parmezaanse kaas
- 1 el oregano blaadjes, plus een paar om te garneren
- 2 el gehakte muntblaadjes en een paar om te garneren
- 2 el gehakte basilicumblaadjes en een paar om te garneren

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C. Vet een ronde vorm van 20,5 cm doorsnede en 4 cm hoog met een losse bodem in met olie en bekleed met bakpapier. Smeer één zijde van elk filodeegvel lichtjes in met olie en plaats met de geoliede zijde naar beneden in een cirkel vanuit het centrum inclusief de zijkant en laat de velletjes overlappen.
2. Snijd de helft van de tomaten horizontaal doormidden en verdeel de tomaten helften over het deeg.
3. Doe de ricotta, crème fraîche, eieren en eigeel, nootmuskaat, Parmezaanse kaas, zout en peper in een grote kom. Roer met een houten lepel tot alles gemengd en glad is. Roer de kruiden erdoor en verdeel over het filodeeg.
4. De rest van de tomaten rechtop in het mengsel zetten met de snijkant naar boven. Bak de taart 35 - 45 minuten. Neem voorzichtig uit de oven en verwijder de rand, laat staan op de onderkant van de vorm en zet nog 5 minuten in de oven. Laat afkoelen op een rooster en serveer de taart op kamertemperatuur. Verdeel de rest van de kruiden erover.

Bron: 'All-time favourite summer cookbook', Good Housekeeping.
Bij dit recept dacht ik: zal ik wel filodeeg gebruiken? Ik heb er nl niet zulke goede ervaringen mee. Toch maar wel gedaan, maar achteraf spijt, ik vind het moeilijk te verwerken en ik vind als het gebakken is, alsof je pakpapier eet. De vulling was heerlijk, je proeft goed de kruiden. Maar volgende keer maak ik de taart met hartigetaart deeg of bladerdeeg.
Ik heb een grotere vorm (24 cm) gebruikt en dat ging prima.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Dat ziet er heerlijk uit! Ik ben ook geen fan van filodeeg, ik zal het binnenkort met bladerdeeg proberen.

Douwe zei

Koopmans hartige taart deeg gebruiken!