dinsdag 6 juli 2010

Limoen yoghurt cake

Ingrediënten:
- 220 g roomboter, gesmolten en afgekoeld
- 330 g basterdsuiker
- 2 eieren
- 250 g Griekse yoghurt
- 60 ml limoensap
- 1½ el limoenrasp
- 280 g bloem
- 2 tl bakpoeder

Voor het glazuur:
- 210 g poedersuiker, gezeefd
- 1½ el limoensap
- 1½ el water
- limoenrasp om te decoreren

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 160' C. Vet een cakeblik in en bedek met bakpapier.
2. Doe de boter en de suiker in een kom en mix met de elektrische mixer totdat het goed gemengd is. Voeg de eieren één voor één toe en meng goed. Mix de yoghurt, limoensap en rasp er door. Zeef de bloem en bakpoeder meng alles goed door elkaar.
3. Doe het deeg in het cakeblik en bak de cake 1 uur en 15 minuten en er een satéprikker schoon en droog uitkomt. Neem uit de oven en laat in het blik afkoelen.
4. Maak het glazuur: doe alle ingrediënten in een kom en meng alles goed door elkaar. Voeg een paar druppels water toe als het nodig is. Leg de cake op een schaal en bedruip met het glazuur. Bestrooi met de limoenrasp.


De cake smaakt héérlijk, je proeft heel goed de limoen. Alleen is de cake niet erg luchtig geworden en ik weet niet hoe dat komt. Volgende keer (en die komt er zeker), ga ik als ik het glazuur maak alleen limoensap toevoegen en geen water, om het glazuur wat zuurder te maken. Het recept is een aanrader!

6 opmerkingen:

corrie dammers zei

O,Caroline,wat ziet dit er weer feestelijk uit,hmmm....en compliment voor de fotograaf!!!

Geoff & Chantal zei

Hi Tante Caroline

I made this last night and took it to work this morning to share with my colleagues. They all loved it!!

Thank you :-)

Anoniem zei

Dag Caroline,

De cake was ook bij mij niet luchtig maar dat vonden we niet zo erg. De smaak was erg puur en heerlijk als je van citrusvruchten houdt. Lekkere limoensmaak. De topping gemaakt volgens jou tip alleen met het limoensap, hmmm!

groetjes,
Sylvia

Caroline Brouwer zei

Hallo Sylvia,
Je bent lekker aan het bakken! Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik deze cake maakte, maar ik kan mij herinneren dat wij hem ook erg lekker vonden!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Heerlijk recept! :) Beslag is wel ruim voldoende voor een rechthoekige vorm, die van mij liep ervan over. Zeker eentje om te bewaren en nog veel keer te maken! Bedankt voor het delen!

Caroline Brouwer zei

Het is inderdaad voor een groot cakeblik, mijn blik was 30 cm lang. Leuk dat het goed in de smaak viel.