donderdag 15 juli 2010

Lemon bars

Ingrediënten:
- 200 g bloem
- 75 g poedersuiker
- 170 g zachte boter
- 6 eieren
- 350 g suiker
- 6 eetlepels bloem
- 240 ml citroensap (5 citroenen)
- poedersuiker om te decoreren


Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 190' C. Vet een bakblik in van ca 22 x 33 cm en leg er bakpapier in.
2. Meng de bloem, de poedersuiker en boteren kneed met je handen tot een samenhangend deeg. Doe het deeg in het bakblik, druk met een lepel goed aan en bak 15 minuten in de voorverwarmde oven tot de bodem goudbruin van kleur is.
3. Maak ondertussen de vulling. Klop de eieren met de suiker, bloem en het citroensap ongeveer 5 minuten. Om het een mooie gele kleur te geven, kun je drie druppels gele voedingskleurstof toevoegen.
6. Giet de vloeistof over de bodem en bak het geheel nog 20 - 25 minuten, of tot het goudbruin is. Laat afkoelen. Strooi er de poedersuiker over en snijd in vierkanten.


Ik ben gek op de frisse smaak van citroen, toch ben ik geen zuurpruim :-)
Dit is een makkelijk simpel recept om te maken en ideaal om uit te delen. Je snijdt er ongeveer 30 stukjes uit. Als je het niet meteen opeet, bewaar dan in de koelkast.

12 opmerkingen:

LOYOYA'S KITCHEN zei

Heerlijk zeg, ik heb ze ook een keer gemaakt en ze waren heerlijk :)

Karin zei

Caroline, ze waren super na de peren pizza. Lekker fris.

Lisa zei

Jam! Ik ben ook al een tijdje van plan om lemon bars te gaan maken, maar ik kan nooit kiezen tussen de verschillende recepten. Misschien moet ik die van jou maar eens proberen!

Anoniem zei

Ik heb vandaag citroenrepen gemaakt volgens een recept van het boek 'koekjes biscuits en brownies (een superboek). De verhoudingen daar waren net weer even anders. nmlk minder boter suiker en eieren. Is deze variant van jou niet heel erg zoet? Ik vond die van mij al haast niet te pruimen zo zoet..maar had ook maar 1 citroen

Caroline Brouwer zei

1 citroen of 5 citroenen, dat is natuurlijk wel een heel groot vershcul! En ik weet niet hoe groot jouw koek was. Dat is natuurlijk ook belangrijk.

Anoniem zei

Hallo!
Ik ben al eeuwen op zoek naar hét recept voor Lemon Squares en ik ben van plan om morgen de jouwe uit te gaan proberen. Een vraagje alleen... Op welke temperatuur moet ik de oven verwarmen?

Caroline Brouwer zei

Hallo Anoniem,
Dat staat bij bereiden onder punt 1 : 190"C.
Waarschijnlijk heb je er overheen gelezen.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hallo Caroline,ik heb vandaag de lemonbars gemaakt,echt een super makkelijk en lekker recept,het duurde bij mij alleen wat langer(aga-cooker).Heb gelijk een gast in de theetuin laten proeven en en ze vond het ook heerlijk.

Groetjes Esther(theetuin Gebakken Liefde)

Caroline Brouwer zei

Hallo Esther,
Leuk dat je mij laat weten dat je ze gemaakt hebt.Iedere oven is weer anders, dus je moet de baktijd inderdaad altijd controleren. Fijn dat je gast het lekker vond. Ik weet nog dat wij ze ook erg lekker vonden.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Hallo,
Ik heb ze met mijn dochter gemaakt, heerlijk zijn ze!!! Wij hebben de helft van de taart met suiker bestrooid en met de brander bewerkt zodat je een caramel laagje krijgt!
Bedankt voor dit recept, een blijvertje!
Groet, Marjolein

Caroline Brouwer zei

@Marjolein, goed idee! Lekker zijn ze hè! Geniet ervan!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Heerlijk, het is op nu!
Groet, Marjolein