donderdag 23 februari 2012

Dadelrepen


Ingrediënten:
- 220 g dadels (gewicht na ontpitten), fijngehakt
- 2½ dl water
- 175 g patentbloem
- ½ tl zuiveringszout (bakingsoda)
- 175 g lichtbruine basterdsuiker
- 100 g havermout
- flinke snuf zout
- 175 g boter, in blokjes

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte. Vet een vierkant bakblik van 20 cm in en beleg met bakpapier (beide zijden laten overhangen, zodat je de koek er later zo uit tilt).
2. Doe het water en de dadels in een steelpan en breng ze zachtjes aan de kook, zet meteen het vuur op de laagste stand en laat 10 minuten pruttelen, tot het een zachte, stijve massa is. Haal van het vuur en laat op kamertemperatuur komen.
3. Zeef de bloem en de bakingsoda in een grote kom. Voeg suiker, havermout en zout toe en meng alles goed. Doe de boter erbij en wrijf alles met je vingertoppen door elkaar tot er vochtige klontjes ontstaan.
4. Doe de helft van het deeg in de bakvorm, verdeel en druk aan. Verdeel het dadelmengsel hier gelijkmatig over en verdeel de rest van het deeg erover. Druk met de handpalm het deeg iets platter.
5. Bak de koek 40 minuten in der voorverwarmde oven tot de bovenkant goudbruin is en het deeg stevig aanvoelt.
6. Laat de koek in de vorm helemaal afkoelen, snijd in repen (of in 16 vierkantjes, zoals ik heb gedaan).

Bron: "Uit de oven" Rachel Allen.

Heerlijke gezond tussendoortje. De dadels worden lekker zacht, ze nemen al het vocht op waar je ze in kookt. Het boek "Uit de oven" van Rachel Allen heb ik al een paar jaar geleden gekocht, maar nu weer eens uit de kast gehaald. Als je een bakster bent is dat boek een aanrader, er staan heerlijke recepten in.

14 opmerkingen:

Marian zei

Weer zo'n lekker en interessant recept!
En gezond nog bovendien...
Ik ga dit eens uitproberen, ik denk dat mijn dochters dat ook wel zullen lusten!
Groetjes,
Marain

Winny zei

O ja, die heb ik ook al eens gemaakt uit Rachels boek en ze zijn zo vreselijk lekker:)

Elly zei

Wij boffen maar, in de bibliotheek! Bedankt Caroline, ze waren heerlijk!

Unknown zei

Toevallig!
Wou zulke repen maken met havermout en noten (walnoten en amandelen)
was nog aan het dubben hoe ik ze ongeveer zou maken. Vooral omdat ik dadelpasta wou gaan gebruiken.

Ziet er zo onzettend lekker uit!

Caroline Brouwer zei

@Fatima, ik ben benieuwd hoe je ze gaat maken. Ik heb ook nog even gedacht om er walnoten bij te doen, lijkt me ook lekker! Maar ze waren zo ook al erg lekker.

Lekker en Simpel zei

Wat een grappig receptje om zelf repen te maken! Heb ik nog nooit gedaan maar ik ga het zeker eens proberen!

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Ze zien er lekker uit! Heb het boek zelf ook (in het Engels), maar heb deze bars nog niet gemaakt. Vind het een fijn boek en Rachel Allen lijkt me een leuk mens! Vind haar accent echt geweldig ;-)

Ik wilde je bij dezen laten weten dat ik je een Liebster Blog Award heb gegeven, omdat ik altijd met veel plezier op je blog kom (zie m'n blog voor details)!

Fijn weekend!

Groetjes, Kelly

Lauren zei

Lijkt me heerlijk maar ik vind het nogal veel suiker, zou het met de helft ook kunnen? De dadels zijn ook al zoet en als er wat noten doorgaan hoeft het ook minder zoet denk ik.

Caroline Brouwer zei

Basterdsuiker is natuurlijk minder zoet dan kristalsuiker, maar ik zou zeggen probeer het. Walnoten lijken mij er erg lekker door. Toevallig had "Brown Eyed Baker" deze week ook een recept van dadelrepen: http://www.browneyedbaker.com/2012/02/24/date-bars-recipe/
Misschien kun je de recepten vergelijken.
Succes en groeten, Caroline

Linda zei

Dit ziet er erg lekker uit. Ik wil dit zeker een keertje gaan maken. Ik vraag me alleen af of de boter op kamertemperatuur moet of niet.

Caroline Brouwer zei

Hallo Linda,
De boter mag gewoon koud zijn, want als de boter té zacht is, ontstaan er geen klontjes.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Erg lekker waren ze.

Zou dit ook met vijgen kunnen in plaats van de dadels??

Caroline Brouwer zei

Natuurlijk, gewoon proberen!

Anoniem zei

Had nog dadels liggen die op moesten. Vrijdag gebakken. Heerlijke koek! Had een beetje kaneel door de dadels gedaan. Zondag weer gebakken en maandag meegenomen naar het werk. Maar niet verteld dat er dadels in zaten. Hij is helemaal opgegeten en lekker bevonden, ondanks dat ze niet van dadels houden.