donderdag 1 november 2012

Koek met walnoten en honingkaramel


Dit is vandaag mijn 500e post ; toch wel iets om even bij stil te staan. Ik heb dit blog nu 2½ jaar en omdat ik het nog steeds met heel veel plezier doe, ben ik van plan om nog heel lang door te gaan!

Ingrediënten voor de bodem:
- 180 g bloem
- 50 g kristalsuiker
- 1 tl vanille-extract
- 100 g roomboter
- snufje zout

Voor de bovenkant:
- 300 g walnoten, grof gehakt
- 150 g roomboter
- 100 g heldere honing
- 115 g lichtbruine basterdsuiker
- 1½ el ongeslagen slagroom

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven-en onderwarmte en vet een vierkante bakvorm van 23 cm in en beleg beide zijden met overhangend bakpapier.
2. Doe de bloem, suiker, vanille-extract en het zout in een keukenmachine en meng goed door elkaar. Snijd de koude boter in blokjes, voeg toe en laat de machine draaien tot het een samenhangend deeg wordt. je kunt dit natuurlijk ook met de hand doen.
3. Verdeel het deeg gelijkmatig in de bakvorm, druk het goed uit. (het is een vrij dunne bodem, maar dit hoort zo). Bak de bodem 12 - 14 minuten tot de randen lichtbruin beginnen te worden. Haal uit de oven en laat afkoelen.
4. Meng ondertussen in een steelpan de boter, honing en basterdsuiker. Zet op de laag vuur en blijf roeren totdat de suiker is opgelost. (breng het mengsel nog niet aan de kook).
5. Zet het vuur hoger en breng aan de kook, laat 3-4 minuten koken. Haal de pan van het vuur en voeg de slagroom en de walnoten toe en roer alles goed door elkaar. Schep het mengsel meteen over de afgekoelde bodem en verdeel het er gelijkmatig over.
6. Zet de vorm in de oven (180' C)en bak de koek nog eens 25 minuten tot de walnoten bruin beginnen te worden. Haal de koek uit de oven en laat helemaal afkoelen. Zet het afgedekt met aluminiumfolie in de koelkast, zodat de koek goed koud wordt. Til hem uit de vorm en snijd de koek in vierkanten.

Bron: "Yummy in my Tummy"

Dit recept stond al een tijdje op mijn "to-do-lijstje". Om mijn collega's te trakteren nog voor mijn verjaardag heb ik deze gemaakt samen met de abrikozen-vierkantjes. Plaatkoeken zijn altijd ideaal om uit te delen. Wel een recept voor echte zoetekauwen!

23 opmerkingen:

Margriet zei

Van harte met je 500e post! Ik hoop nog lang van je blog te kunnen genieten.

Unknown zei

Ik heb al veel inspiratie van je blog gehaald. Laatst de pompoentaart met wortel van yotam gemaakt. Viel weer reuze mee. Bedankt voor je enthousiasme.

paula zei

gefeliciteerd met je 500ste.......
aub doorgaan want ik lees je blog altijd en je bent heel inspirerend.....

Jeanne zei

Gefeliciteerd met je 500ste post.
Dat je er nog vele mag maken
Het is altijd plezierig om rond te neuzen op je blog.
En een compliment voor je man...hij maakt schitterende foto`s.
Toppie.
Groetjes

Anoniem zei

Proficiat Caroline met je 500ste post en met je verjaardag nog natuurlijk. Fijn dat je nog een hele tijd door wil gaan met je blog. Ik kijk bijna iedere dag wel even en heb al verschillende recepten gemaakt. Bedankt!

Laura's Bakery zei

Gefeliciteerd met je 500ste post!
De koek ziet er heerlijk uit, ik ben gek op walnoten :)

Caroline Brouwer zei

Ontzettend bedankt voor jullie leuke reacties! groeten, Caroline

Mina Bakgraag zei

Gefeliciteerd met de 500ste. Ik volg je blog nog niet zolang, maar ik ben super enthousiast. Al wat recepten gemaakt, zijn steeds erg lekker. Mijn gezin is blij met deze nwe lekkernijen. De foto's zijn ook prachtig. Vooral doorgaan zou Barry Stevens zeggen. Grtjes Nicolette

Lisa zei

Wat een mijlpaal, gefeliciteerd! Ik kom elke dag even langs op je blog hoor. En echt leuk dat je de walnotenkoek hebt gemaakt, krijg er meteen weer zin in :).

Tonia zei

Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Ik vind jouw blog een van de leukste om op rond te kijken. Je hebt heerlijke recepten en je man maakt prachtige foto's. Ik heb al meerdere van je recepten gemaakt en er zullen er nog vele volgen.
groeten,
Tonia

Caroline Brouwer zei

Lieve Dames,
Hartelijk dank voor alle aardige complimenten. Ik word er een beetje verlegen van.
groeten, Caroline

Anoniem zei

500! En allemaal even inspirerend. Blijf vooral verder doen, Caroline.

Ellen zei

Gefeliciteerd...en vooral blijven doorgaan want ik heb veel succes met je recepten..;-) groetjes Ellen

Anoniem zei

hoi Caroline,

Proficiat met deze mijlpaal!!
Blijf vooral doorgaan met deze prachtige blog (en Johan natuurlijk ook he, die zorgt voor de smakelijke plaatjes). Bak nog maar veel lekkere dingen.

groetjes Sylvia

Lian zei

Dit ziet er erg lekker uit!

Hazel zei

Gefeliciteerd! En een lekker recept om het te vieren. In Duitsland worden ook altijd veel plaatkoeken gemaakt en gegeten, erg lekker!

Groetjes, Hazel

Wally Noot zei

Wat een prachtige foto! Deze walnoten zien er heerlijk uit op die smakelijke koek!

Mjam mjam mjam!

koekjes zei

hmm ziet er mooi en lekker uit zeg!

Anoniem zei

Ha Caroline, ik heb deze heerlijke koek net voor de tweede keer gemaakt. Groot succes en zo lekker!!! Dat zijn al je recepten....dank je!!

groet,
Margreet.

Caroline Brouwer zei

@margreet, dank je wel voor je reactie. Fijn dat mijn recepten zo in de smaak vallen!
groeten, Caroline

Unknown zei

Terwijl heel het dorp aan het carnavallen is ben ik deze koek aan het maken. Ik had nog heel veel walnoten liggen én hij zag er zo lekker uit op de foto! Ben benieuwd hij staat nu in de oven. Ga nu aan de slag met de salade van zoete aardappelen met linzen(zonder kip). Noem het maar een dagje "Caroline" :-). Bedankt weer voor je inspirerende recepten én foto's!

debo zei

Kan je deze koek een dag voordien maken? of smaakt ze toch beter de dag zelf?

Caroline Brouwer zei

@Debo, dat kan makkelijk hoor! de koek blijft wel een paar dagen lekker. Wel goed afdekken.