maandag 21 oktober 2013

Pitabroodjes


Ingrediënten voor 6 broodjes:
- 230 g tarwebloem
- 4,6 g zout (1 tl)
- 6 g gedroogde gist
- 2 tl extra vergine olijfolie (= 10 ml)
- 1,4 dl lauwwarm water

Bereiden:
1. Zeef de bloem en het zout boven een kom. Voeg de olijfolie, de gist en het water toe en kneed tot een zacht deeg. Ik heb dit in mijn Kenwood gedaan en 8 minuten gekneed.
2. Doe het deeg in een met olie ingevette kom en dek af met plasticfolie. Laat op een warme plek 1 uur rijzen tot het in volume is verdubbeld.
3. Weeg het deeg en verdeel het in 6 gelijke delen (ongeveer 60 g). Bol de stukjes op en bedek ze met plasticfolie en laat 5 minuten rusten.
4. Rol ze dan met een deegroller uit tot ze rond zijn met een doorsnede van 15 cm en 5 mm dik zijn.  Leg ze op een met bloem bestrooide theedoek en dek ze af met ingevet plasticfolie. Laat ze nog 20-30 minuten rijzen.
5. Verwarm de oven voor op 230' C en zet een bakplaat erin (ik heb mijn pizzasteen gebruikt). Bak drie broodjes tegelijk op de plaat of steen 4-6 minuten tot ze opbollen. Ze hoeven niet echt bruin te zijn. Het is wel belangrijk dat de oven de juiste temperatuur heeft, anders bollen de broodjes niet op. Bak ook de andere broodjes.
6. Laat de pitabroodjes op een rooster afkoelen. Als je ze niet meteen opeet, kun je ze zacht houden onder een theedoek.

Tip: voor een volkoren pitabroodje vervang je de helft van de tarwebloem door volkorenmeel.

Bron: "De Broodbijbel'

Wilma van het blog "Kookgek" maakt ze altijd zelf en attendeerde mij op dit recept in de Broodbijbel. Eindelijk is het er een keer van gekomen om ze zelf te bakken en wat is het een simpel werkje. Ik hoef écht nooit meer die droge pitabroodjes uit de supermarkt. Deze smaken lekker, zijn niet droog en snijd je heel makkelijk open. Vind je 6 broodjes te weinig, verdubbel dan de hoeveelheid. De overgebleven broodjes zijn heel goed in te vriezen.

15 opmerkingen:

Femke zei

Je denkt niet dat het mogelijk is om 100% volkoren (spelt)meel te gebruiken?

Caroline Brouwer zei

@Femke, ik heb geen idee,maar je zou het gewoon kunnen proberen.

Eslem zei

Ja, die wil ik ook al heel lang eens zelf maken. Ik zet je recept even op mijn 'to coo'-lijst :-) want ze zien er heerlijk uit!

Anoniem zei

Yum! Die gaan meteen om mijn lijstje! :)

Anoniem zei

Mooie foto van mooie broodjes Caroline!

pengobatan kanker paru-paru zei

emmmm deliciouse

Simones Kitchen zei

Ja wat een verschil met die supermarkt dingen hè... :) Eigenlijk suf dat ik die toch af en toe uit gemak nog koop!!

Liesbeth zei

Ik ga ze vandaag eens maken, het wordt toch een regenachtige dag. Een broodje met pitavlees gaat er dan altijd wel in.

Liesbeth zei

Ze gingen er hier goed in, en nu moet ik ze dus voortaan maken, wat eigenlijk geen straf is. Want het smaakt ontiegelijk veel lekkerder.

Miss M zei

Gisteren de volkorenversie gemaakt. Een enorm succes! Dank voor dit recept.

Ilona zei

Afgelopen zaterdag eindelijk dit recept uitgeprobeerd tijdens een kookavondje met als thema 'mezze'. Moest er wel twee pogingen aan wijden; had per ongeluk bakpoeder gebruikt ipv gist! Oeps... kwam er gelukkig vroeg genoeg achter om weer opnieuw te beginnen.
Verder super goed gelukt!

Unknown zei

Ze zijn heerlijk! Ik heb ze gemaakt met speltmeel en dat ging prima!

Anoniem zei

Ik heb ze vandaag gemaakt en ik moet zeggen even oefenen nog maar verder geslaagd.
gr Marjolein

Renske zei

Bij mij zijn ze mislukt, ze bleven in de oven heel plat. In eerste instantie was het deeg goed gerezen. Ik heb het toen platgeslagen, omdat ik dat gewend ben bij het bakken van brood. Misschien had ik dat niet moeten doen?

Caroline Brouwer zei

Hoi Renske, ik denk inderdaad dat het daardoor komt. Ik maak ze altijd zoals beschreven en nog nooit mislukt. Probeer het nog eens. Als je ze eenmaal gemaakt hebt, wil je ze nooit meer uit de winkel.
Succes en groetjes, Caroline