donderdag 7 augustus 2014

Frambozen-yoghurtijs



Ingrediënten:
- 225 g frambozen
- ½ citroen, sap en rasp
- 150 g fijne kristalsuiker
- 90 ml / gram water
- 2 grote eiwitten
- snufje zout
- 1,5 dl yoghurt
- 2,5 dl slagroom
- 1 tl vanille-extract

Bereiden:
1. Begin met de frambozenpuree: pureer de frambozen met het citroensap, wrijf ze door een zeef, zodat de pitjes eruit gaan en voeg de citroenrasp toe en zet even weg.
2. Klop de eiwitten met een snufje zout tot stijve pieken in je keukenmachine.
3. Zet intussen de suiker met het water op in een pannetje en laat koken. Kook tot de temperatuur (met suikerthermometer) 120' C is (of minstens drie minuten als je geen suikerthermometer hebt). Het wordt een dikke siroop. Giet dit al kloppend langzaam bij de stijve eiwitten en klop nog drie minuten door. Meng de yoghurt erdoor en klop tot het mengsel afgekoeld is.
4. Roer daarna het vanille extract, de frambozenpuree en de slagroom erdoor. Dek af en laat goed koud worden in de koelkast.
5. Giet het mengsel in een draaiende ijsmachine en draai in 30 minuten tot ijs. Zet in de vriezer om nog verder op te laten stijven.

Tip: heb je geen keukenmachine dan kun je Italiaans schuim ook maken met een elektrische handmixer. Vraag dan wel even hulp, zodat een ander de hete suikerstroop erbij kan gieten.

Bron: Uit de Keuken van Levine

Ik heb de smaak van zelf ijs maken te pakken. Het is ook zo lekker en je kunt zelf alle smaken maken die je maar wilt en lekker vindt.  Zelf ben ik gek op yoghurtijs, terwijl ik niet echt van yoghurt houd. Vreemd, zo ben ik ook gek op chocolade, maar zal bij een ijssalon nooit chocolade-ijs nemen. Van een volgster van mijn blog hoorde ik dat je door ijs te maken met Italiaans schuim, heerlijk romig en zacht ijs krijgt, wat ook snel zacht wordt als je het uit de vriezer haalt. Ik zat rond te kijken op het blog van Levine, die niet alléén maar broodrecepten heeft, maar dus ook veel andere recepten waaronder een paar aparte ijsrecepten en daar vond ik dit héérlijke recept.

4 opmerkingen:

ymme zei

Hmmmmmm! Het zoveelste lekkere zelfgemaakte ijs. En wat een schitterende foto!
groetjes

Vlijtig Liesje zei

Hij ziet er superecht uit zeg!

4pure by Andrea zei

Lekker! Heb nog nooit ijs op deze manier gemaakt. Ga ik zeker eens proberen. De foto is trouwens ook weer helemaal top!

Caroline Brouwer zei

@4pure, dank je voor het compliment!