zaterdag 15 augustus 2015

Geroosterde wortel met komijn, geitenkaas & honing-citroendressing


Ingrediënten:
- 750 g wortels, diagonaal in plakjes van 2,5 cm dik
- olijfolie
- 1½ volle eetlepel komijnzaad
-  versgemalen zwarte peper
- sap van 1 citroen (ik gebruikte 3 el)
- 3 el heldere honing
- 100 g zachte geitenkaas
- 1 klein bosje dille, grofgehakt
- een snufje nigellazaad

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200' C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
2. Verspreid de wortels op de bakplaat, besprenkel ze royaal met de olijfolie, het komijnzaad en maal er flink wat zwarte peper en zeezout over. Hussel door elkaar zodat de wortels goed bedekt zijn. Rooster ze 25-30 minuten tot ze gaar zijn.
3. Maak de dressing; roer het citroensap en de honing in een kommetje door elkaar tot een homogeen mengsel.
4. Haal de wortels uit de oven en besprenkel ze met de dressing en hussel goed door elkaar. Zet ze terug in de oven een rooster ze nog 8-10 minuten tot de wortels licht gekarameliseerd zijn.
5. Verdeel de wortels over een plat bord en verkruimel de geitenkaas erover en bestrooi met de dille en het nigellazaad.

Bron: Persiana, Sabrina Ghayour

Weer zo'n geweldig recept uit Persiana. Normaal ben ik niet zo gek op wortels, maar zo vind ik ze goddelijk, had het hele bord wel leeg willen eten in mijn eentje! Een heerlijk bijgerecht, smaakvol, zoet, warm door de smaak van de komijn en lekker met de geitenkaas die een beetje smelt op de warme wortels en romig wordt. Je kunt dit gerecht eventueel aanvullen met een stukje vis of vlees. Maar bij zo'n lekker groentegerecht mis je echt geen vlees! 

6 opmerkingen:

ymme zei

Lijkt me fantastisch lekker!
Nog een fijne zondagavond.

4pure by Andrea zei

Ik ben spontaan aan het watertanden, na jouw beschrijving. Lijkt me superlekker!

JudithvdN zei

Wij vonden dit ook een heerlijk gerecht. Geroosterde wortel en geitenkaas. Mmm. Jij bent ook een echte geitenkaasliefhebber volgens mij :)

Caroline Brouwer zei

Inderdaad Judith, dol op geitenkaas. Begrijp niet dat sommigen (onze dochter o.a.)het niet lekker vinden. Wat was het héérlijk!

Unknown zei

Zó, dat is echt lekker Caroline! We hebben ervan genoten. Ik heb inmiddels het boek Persiana ook. Dank voor de tip !

Caroline Brouwer zei

Blij dat jullie er ook van genoten hebben Marja, iedere keer als ik de foto zie, krijg ik er weer trek in. Het zal niet lang duren voor ik het weer maak!
groeten, Caroline