vrijdag 4 december 2015

Speculaas- bavaroistaart

  

Ingrediënten: 
- 200 g speculaasjes
- 75 g roomboter, gesmolten
- ½ l slagroom
- 3 blaadjes gelatine
- 30 g custardpoeder
- 150 g suiker
- 2½ dl melk
- 1 el speculaaskruiden
- 200 g amandelspijs

Bereiden:
1. Voor de bodem: maak de speculaasjes fijn in een foodprocessor (of doe ze in een plasticzak en bewerk ze met de deegroller) en voeg de gesmolten boter toe.
2. Vet een springvorm van 22 cm doorsnede in en beleg de bodem met bakpapier. Verdeel het speculaasmengsel over de bodem en strijk met de achterkant van een lepel glad. Dek af en zet een half uur in de koelkast.
3. Maak intussen de bavarois: week de gelatine in ruim koud water. Meng de custardpoeder met 2 el suiker en een scheut koude melk. Breng de rest van de melk met 2½ dl slagroom, de resterende suiker en de speculaaskruiden aan de kook. Giet een scheutje van het warme mengsel bij de custard, meng goed en voeg toe aan de rest van de melk. Zet de pan weer op het vuur en laat al roerend binden. Haal het mengsel van het vuur en meng de uitgeknepen gelatine erdoor.  Laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Klop de andere 2½ dl slagroom lobbig en meng deze voorzichtig met een spatel door het speculaasmengsel. 
4. Verdeel de helft van het bavaroismengsel over de bodem en leg daar heel dunne plakjes spijs over (ik schaafde de plakjes mooi dun met de kaasschaaf en gebruikte iets minder spijs). Verdeel de rest van de bavarois erover en zet afgedekt minstens 3 uur in de koelkast tot het goed is opgesteven. Strooi door een theezeefje nog wat speculaaskruiden over de taart en versier de taart verder naar wens.



Er kwamen zoveel lekkere sinterklaastaarten langs op Facebook, dat ik niet achter kon blijven. Deze taart sprak mij het meeste aan. Ik heb er nu een zwarte pietentaart van gemaakt, maar deze taart kun je ook heel goed voor andere gelegenheden maken. Ik heb een vorm van 23 cm doorsnede gebruikt, maar deze taart kan ook heel goed in een vorm van 20 cm, dan wordt hij iets hoger. Het restje spijs vries ik altijd in en gebruik ik een volgende keer voor een sloffenbodem.
Ik wens iedereen een heel gezellige Sinterklaasavond!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben deze taart zojuist aan het maken, maar kom erachter dat het restant van de suiker niet in het recept genoemd wordt. Ik doe het nu maar door de lobbige slagroom, maar geeft het recept dat ook aan? Volgens mij had het beter door het melk en slagroom mengsel meegekookt kunnen worden. verder lijkt het me een lekkere taart, maar dat moeten we nog even uitproberen. Groetjes Debbie.

Caroline Brouwer zei

Hallo Debbie,
Oeps, je hebt helemaal gelijk. Ik heb het recept inmiddels aangepast. Prima dat je het door de slagroom doet, komt helemaal goed.
Geniet van je taart en bedankt voor je opmerking!
groeten, Caroline

ymme zei

Bedankt voor het recept van deze ongetwijfeld heerlijke taart.
Die komt op mijn lijstje.
groetjes

Nell zei

Een pláátje, deze taart. En hij is vast ook erg lekker.

Proef de Smaak zei

Wat een mooie taart! Lijkt me heerlijk, met dat amandelspijs vanbinnen!