zaterdag 14 april 2018

Quiche met membrillo en stilton

  
 
Ingrediënten:
- 1 middelgrote flespompoen, geschild en in blokjes van 2cm (700 g)
- 1½ el olijfolie
- 250 g goede kwaliteit briseerdeeg of korstdeeg
- bloem voor het uitrollen van het deeg
- 200 g blue stilton, grof verkruimeld
- 75 g membrillo (kweperenpasta) in blokjes van 1 cm
- 3 eieren
- 150 ml slagroom
- 150 ml crème fraîche
- zout en zwarte peper

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor tot 220' C en vet een quichevorm van 24 cm doorsnede goed in.
2. Vermeng de blokjes pompoen met de olie, ¼ tl zout en wat zwarte peper en verdeel de blokjes op de bakplaat. Rooster ze in ongeveer 30 minuten goudbruin en schep ze halverwege even om. Laat ze afkoelen en verlaag de temperatuur naar 190' C
3. Rol het deeg op een bebloemd werkvalk uit en bekleed de quichevorm ermee. Laat een klein beetje deeg over de rand hangen. Prik de bodem in met een vork en zet hem 20 minuten in de koelkast. Bekleed vervolgens de bodem met bakpapier, vul met bakbonen en bak de bodem 30 minuten blind. Verwijder de steunvulling en het bakpapier en zet de bodem nog 10 minuten terug in de oven tot het deeg goudbruin is. Laat de bodem afkoelen. (Mijn deeg werd vrij donker, volgende keer verlaag ik de temperatuur of bak de bodem iets korter)
4. Verdeel de geroosterde pompoen over de deegbodem, leg de verkruimelde stilton tussen de pompoenstukjes en bestrooi met de membrillo. (Houd iets van de pompoen en membrillo achter).
5. Klop in een kom de eieren met de slagroom, crème fraîche en een ¼ tl zout en wat zwarte peper door elkaar. Giet dit over de vulling en zorg dat een deel van de vulling zichtbaar blijft (Verdeel de achtergehouden pompoenblokjes en membrillo op de vulling).
6. Bak de quiche in ca 40 minuten gaar tot het eimengsel goed stevig is. Haal de vorm uit de oven en laat hem eerst even rusten voorje het overhangende deeg eraf breekt en de quiche uit de vorm haalt. Serveer warm of op kamertemperatuur.

Bron: Plenty More, Yotam Ottolenghi

Tip: AH verkoopt deeg voor hartige taarten op een rol, het ligt in de koeling.


Dit recept stond al heel lang op mijn lijstje om te maken, maar ik had geen zin om de membrillo zelf te maken. Ik heb het al eens gemaakt en het recept vind je hier. Leuk om een keer te doen, maar best wel even een werkje. Toevallig zag ik dat mijn kaasboer het verkoopt en dus eindelijk dit recept een keer gemaakt. En wat een succes weer! Erg lekkere smaken, zoutig door de stilton en een heerlijk accent van de zoete membrillo. Kan me voorstellen dat dit ook erg lekker smaakt bij de borrel. Dan kun je het misschien beter in een rechthoekig of vierkante vorm maken zodat je er makkelijk kleine blokjes van kunt snijden. De quiche is zowel warm als koud erg lekker!

3 opmerkingen:

Jorinde zei

Ooh, ziet er supergaaf uit! :)

Lioe J. zei

Dit ga ik zeker binnenkort maken. De combinatie zoet zout is erg lekker. Bovendien ziet het er zo gezellig uit. Bijkomend voordeel: ik heb veel zelfgemaakte membrillo in de vriezer! Leuk dat je er weer bent. Raadpleeg nog vaak jouw site. Heerlijke recepten en altijd goed.

Anoniem zei

dit recept heb ik gemaak, alleen ik had geen pompoen en heb gele paprika voor in de plaats gebruikt, Heerlijk combianie zoet en zout met membrillo. Was lang geleden dat ik membrillo had gegeten. Echt een aanrader.