woensdag 25 januari 2012

Appel-kaneeltaart


Ingrediënten:
- 225 g zachte boter
- 225 g lichtbruine basterdsuiker
- 3 grote eieren
- 100 g walnoten, grof gehakt
- 100 g sultana rozijnen
- 225 g zelfrijzend bakmeel
- 2 tl bakpoeder
- 400 g appels, geraspt of fijngesneden (goudrenet)
- 1 tl kaneel

Voor de bovenlaag:
- lichtbruine basterdsuiker
- wat extra gehakte walnoten
- poedersuiker

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180' C boven- en onderwarmte. Vet een springvorm van 24 cm in en beleg de bodem met bakpapier.
2. Doe de boter, basterdsuiker, eieren, gehakte walnoten, sultana's bakmeel en bakpoeder in een grote kom en meng alles met een elektrische handmixer tot alles goed gemengd is, ongeveer 2 minuten.
3. Verdeel de helft van het mengsel in de springvorm en spreid de appels, die je met de kaneel gemengd hebt, erover uit. Verdeel de rest van het deeg er over en bestrooi royaal met basterdsuiker en gehakte walnoten.
4. Bak de taart 60-70 minuten in de voorverwarmde oven tot de taart gerezen en goudbruin is. Kijk na 50 minuten of je de bovenkant niet losjes af moet dekken met aluminiumfolie. Laat de taart een paar minuten afkoelen in het blik en verwijder dan de rand en laat helemaal afkoelen. Bestrooi met poedersuiker voor het serveren.

Tip: Voor een glutenvrije versie kijk hier.


Een zalige appeltaart! Ik heb de appels niet geraspt zoals in het recept stond, maar in kleine stukjes gesneden en ook nog een beetje bedruppeld met het sap van een halve citroen. De baktijd in het recept was iets langer, maar ik heb de taart 60 minuten in de oven gehad en hij was goed gaar. Wel heb ik na 50 minuten de bovenkant afgedekt met aluminiumfolie. Volgende keer ga ik nog iets meer kaneel gebruiken, maar verder was het een super lekker recept, niet té zoet doordat er geen suiker in het appelmengsel zit.

84 opmerkingen:

Margriet zei

Oh, die ziet er lekker uit zeg! Toevallig moet ik in opdracht een taart bakken voor een feestje vrijdagavond. Ik ga eens even informeren of deze taart een optie is. :)
Werd de onderlaag niet vochtig door de appels?

Liesbeth zei

O jee, deze hele appeltaart niet gezien in het boek. Ach, mag ik hem nog eens doorbladeren, is ook geen straf.

Caroline Brouwer zei

@Margriet, de taart was helemaal niet vochtig, aan de onderkant niet en helemaal niet. Het is een aanrader, iedreen vond hem hier super lekker!
groeten, Caroline

Kelly @ Kell's Kitchen zei

De taart ziet er heerlijk uit Caroline; kan me voorstellen dat jij en je collega's er van hebben genoten!
Lekker die walnoten door het deeg; dat geeft het net altijd iets extra's!
Hoe bevalt dit boek van Mary Berry (wil ook nog graag 'n echte Mary Berry in m'n boekenkast!)?
Groetjes, Kelly

Griet zei

ziet er heerlijk uit...
ik ben zelf wel allergisch aan noten, maar ik vermoed dat je die er gewoon kan uitlaten.
heb jij mss een tip om de noten te vervangen zodat er toch nog een crunchy smaak zit aan de taart...
voor de rest: het staat zeker op mijn te testen lijstje ;-)

Caroline Brouwer zei

@Griet, jammer dat je allergisch bent, ik zou ze gewoon er uitlaten, want ik zou niet weten waar je ze door kunt vervangen.
@Kelly, een leuk boek hoor, een beetje klassieke recepten, maar wel heel maakbaar en met recht een bakbijbel. Ken je Dorie Greenspan; "Baking from my home to yours"? Ook een geweldig boek,alleen Amerikaans, dus alles omrekenen. Maar als je een bakster bent ook een echte aanrader! Er staan al veel recepten uit dat boek op mijn blog en ook op het blog van "Uit de keuken van Arden"(Levine)

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Dank je wel! Dorie ken ik zeker en dat omrekenen daar ben ik inmiddels wel aangewend, maar geef mij maar gewoon 'n weegschaal ;-)

Judith zei

Ziet er erg lekker uit! Ga ik proberen binnenkort!

Marian zei

Dit lijkt me een heel lekkere appeltaart... die wil ik wel eens uitproberen. Heb al tijden zin in appelgebak maar vond niet meteen een recept dat me helemaal aansprak in mijn kookboeken, maar dit lijkt me heerlijk!

Groetjes,
Marian

Marlissa zei

Ziet er heerlijk uit :D

Caesar zei

Ik moest mijn eerlijke mening zeggen.
Nou, hier komttie dan....!
Het was echt heel erg!
Tot de laatste kruimel heb ik 'm naar binnengewerkt en het is dat ik op m'n werk zat, anders had ik het bord nog afgelikt.
Hij was ook niet te zoet, maar lekker fris EN kruidig!
Ik zou er niets aan veranderen als ik jou was. (je had het nl. over meer kaneel)
Je gelukkige collega.

Anoniem zei

Dit ziet er heel lekker uit.
1 vraagje: sultana's, zijn dat koekjes?

Caroline Brouwer zei

@Anoniem, sultana's zijn een soort rozijnen, gemaakt van pitloze witte druiven, zoeter en sappiger dan gewone rozijnen. Maar je kunt ook gewone rozijnen gebruiken

Photo-copy zei

Die ziet er echt "hubba hubba" uit!!

Griet zei

wordt deze week uitgetest! :-)
walnoten worden wel vervangen door bastogne koekjes, daar ik allergisch ben aan noten..
ik verlekker me nu al :-)

Anoniem zei

jammiiiiiiiiiiii dat ziet er heerlijk uit.

Anoniem zei

Een heerlijke taart Carolien, was een succes hier!

Groetjes Sylvia

Caroline Brouwer zei

@Sylvia, lekker hè, ik denk iedere keer als ik dit recept zie, die moet ik nodig weer eens maken!

lee zei

ik heb je gehel blog nog niet kunnen doorlezen - tijd - maar alles wat ik al gelezen en/of klaar gemaakt heb ziet/is even lekker ,bedankt voor de lekkere recepten ,
groetjes

Caroline Brouwer zei

@Lee, dank je wel voor je leuke reactie!
groeten, Caroline

Annemiek zei

Vanmorgen deze taart gebakken. Wij - zoon Max en ik - konden niet wachten tot de taart afgekoeld was. We hebben zojuist de lauwwarme taart bestrooid met poedersuiker en een (klein) stukje geproefd. Max vindt deze appeltaart lekkerder dan een gewone appeltaart. Ik vind 'm ook heerlijk. Vooral het feit dat de bovenkant een heerlijke crunch heeft en de taart zelf niet mierzoet is....mjammie!

Groet,
Annemiek

Caroline Brouwer zei

Ha,ha, dat wist ik wel dat jullie die lekker zouden vinden. Ik moet hem ook weer snel eens bakken! Dat is een nadeel van een blog, dan wil je steeds iets nieuws uitproberen!
groetjes, Caroline

Sonja zei

Oeps, helemaal de poedersuiker vergeten, maar eigenlijk was het niet nodig, want hij was HEERLIJK!!
Bedankt, Caroline!

jessica zei

Hoi Caroline,

Ziet er heerlijk uit! Ik ga hem deze week maken.
Moet je de taart perse in de koelkast bewaren? En heb je een idee hoe lang je hem kunt bewaren?

Groetjes Jessica

Caroline Brouwer zei

Hallo Jessica,
Nee hoor je hoeft de taart niet in de koelkast te bewaren. Het kan natuurlijk wel, maar haal hem dan wel een half voor het serveren eruit. Meestal kan je een taart, afgedekt een dag of drie bewaren. Maar maak je geen zorgen deze is dan al lang op hoor! Succes met bakken!
groten, Caroline

Anoniem zei

Hallo,
Met al deze reacties moet ik 'm ook proberen.
Vraagje:is het de bedoeling dat de sultana's helemaal stuk gaan met de mixer of kun je ze er ook doorroeren na het mixen.? Dank!

Caroline Brouwer zei

@Anoniem, de sultana's gaan echt niet zo snel stuk met de mixer hoor. Maar natuurlijk kun je ze er daarna doorroeren. Veel succes met bakken.
Caroline

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Het recept ziet er lekker uit. Voor hoeveel personen of zou deze taart zijn? Ik wou iets voor vier personen maken, maar weet niet goed hoe ik kan beoordelen of ik niet veel te veel of juist te weinig maak.

Caroline Brouwer zei

De taart wordt gemaakt in een springvorm van 24 cm doorsnede, daar snijd je gemakkelijk 8 stukken uit. Teveel kan natuurlijk nooit ;-), de taart is namelijk wel een paar dagen houdbaar en wordt er eigenlijk alleen maar lekkerder op!

Anoniem zei

Haha, nee teveel zal het niet snel zijn. Dankjewel voor je antwoord. :-)

Saskia zei

hoi caroline

zou de taart ook lekker zijn met peer?
ik ben allergisch voor appels.

groetjes

Caroline Brouwer zei

@Saskia, het lijkt me ook erg lekker met peer. Gewoon proberen en laat je het dan weten?
groetjes, Caroline

Saskia zei

Ik maakte deze week een glutenvrije versie van deze taart en ze was echt heerlijk! Een aanrader!

Caroline Brouwer zei

@Saskia, fijn dat deze taart glutenvrij ook zo'n succes is! Dit recept is al weken het meest bekeken recept op mijn blog!

Anoniem zei

Ik kom net uit de keuken vandaan, de taart staat in de oven en ik kan niet wachten tot hij klaar is. Het was nog een hele klus om het deeg mooi over de appels te verdelen, maar het is gelukt. Ik voel een nieuw lievelingsrecept aankomen! Morgen lekker met z´n allen smullen.

Anoniem zei

De zijkant bakt aan terwijl de binnenkant nog lang niet gaar is. Heb je een tip hiervoor?

Caroline Brouwer zei

Afdekken met aluminiumfolie en langer in de oven, zou ik proberen.
Succes, Caroline

Annemiek zei

Hoi Caroline, wat betreft het laatste probleem; wellicht hetelucht gebruikt ipv boven-/onderwarmte...?
Groet,
Annemiek

Judith zei

Hoi Caroline,

Deze taart gisteren gemaakt. Klopt het dat het niet echt een deeg wordt, maar meer een beslag (of iets wat ertussenin zit)?
Mijn taart is meer een soort appelcake geworden, hij is ook lichter dan de jouwe. Heb jij soms donkerbruine suiker gebruikt;)?

Groetjes, Judith

Caroline Brouwer zei

Hallo Judith,
Het is al weer een tijdje geleden dat ik hem maakte, maar volgens mij heb ik lichtbruine basterdsuiker gebruikt, zoals vermeld staat, anders had ik het er wel bijgezet. Het klopt wel dat het niet zo'n hard deeg is als bij een traditionele appeltaart,maar ik vond het niet echt een cake. Je hebt toch niet te lang gemixt? Vond je hem wel lekker? Want deze vinden wij super!
groeten, Caroline

Judith zei

Nee, heb het echt niet lang gemixt. Mijne is lichter, meer cake, en de appel is meer vermengd met de cakelagen. Hij smaakt prima, maar dus niet zoals het hoort te zijn.
Heb de laatste tijd vaak dingen die mislukken, twijfel ook aan m'n oven.. ga deze week een cake van een cakemix maken, eens kijken wat er gebeurt... en of ik de oven nog de schuld kan geven;)

Caroline Brouwer zei

Vervelend Judith, als je niet van je oven op aan kunt! Zeker als je zoveel bakt als jij. Heb je al eens met een oventhermometer de temperatuur gecontroleerd?

Maxime zei

Ik heb deze taart ook gemaakt dit weekend, en hij viel heel erg in de smaak! Misschien dat ik de volgende keer wat meer kaneel zou toevoegen, dit proefde je niet heel erg goed. Maar alsnog was hij erg lekker.
Bijna elke dag kijk ik even op je site, en ik ben echt blij dat ik je blog heb gevonden. De foto's zijn ook altijd erg mooi gemaakt, en de recepten zijn lekker maar niet moeilijk, heel fijn! Oja en ik ben ook blij dat de recepten nog zo 'normaal' zijn, en niet met allerlei rare ingrediënten en superfoods. Nouja heel erg bedankt voor het maken van je blog!

Maxime zei

Het zou trouwens ook wel leuk zijn als je misschien binnenkort een recept met peren maakt! Daar ben ik echt verslaafd aan de laatste tijd, en het is er ook het seizoen voor :)

Caroline Brouwer zei

Dank je Maxime, ik zal op zoek gaan naar een lekker recept met peren!

Judith zei

Ja, de oventemperatuur is goed, ik heb er een extra meter in staan.
De taart werd trouwens door iedereen erg lekker gevonden, en toch wel als 'taart' ipv 'cake' gezien:)

Anoniem zei

Hey Caroline, ik maak meestal gebruik van een hete lucht oven. Moet ik hiervoor iets aanpassen aan de temperatuur ? Aangezien dat je hier spreekt oven boven - onder warmte?
Groetjes Gitte

Caroline Brouwer zei

Hallo Gitte,
Bij hete lucht moet je inderdaad je oventemperatuur 10% lager zetten. Als je ook boven-en onderwarmte hebt, zou ik die gebruiken. Van hete lucht wordt je gebak droog. Maar sommige ovens hebben alleen hete lucht. Ga in ieder geval nooit klakkeloos van de aangegeven tijd uit. Controleer altijd ruim van te voren je gebak in de oven, want iedere oven is anders.
groeten en veel susses met bakken, Caroline

Anoniem zei

Nou..kijken of mannen ook deze taart kunnen maken.Taart gaat nu de oven in. Ben benieuwd. Nu maar ff de keuken opruimen ...pff

groetjes Geerling

Angelique zei

2e keer dat ik deze overheerlijke taart heb gemaakt: weer een succes!! Dank Caroline!

Tobias zei

Zeer smakelijk! Helft walnoten, helft pecannoten gedaan. Dit is er 1 om te bewaren!

Anoniem zei

Wil hem iets minder zoet maken........ Kan ik de suiker halveren of rietsuiker gebruiken? Hij is verrukkelijk

Carine zei

Heb de taart vorige week gemaakt. Ideaal qua beslag ed, goed en makkelijk te maken.
Helaas was mijn taart in het midden onderin niet gaar. Taart heeft zo'n 70 minuten in de oven gestaan, op boven- en onderwarmte. Vanaf 50 minuten de bovenkant afgedekt met aluminiumfolie.
Bovenkant en rand waren ruim gaar, maar helaas het midden onderkant niet.
Moet ik misschien de taart meer naar onderen plaatsen in de oven? Of extra paneermeel over de bodem strooien / door de appels mixen?
Want nadat ik de punten eraf had gesneden ;D werd de taart erg goed ontvangen! Smaak is heerlijk! Dus il wil nog wel een poging wagen!

Caroline Brouwer zei

Hallo Carine,
Altijd moeilijk te zeggen waar dat aan ligt. Misschien had je appels die veel vocht afgaven. Volgende keer kan je wat custard door de appels roeren of de appels eerst wat uit laten lekken.
Succes voor de volgende keer. groetjes, Caroline

mielke zei

Heey,
Jammie! deze taart. Ik heb hem gemaakt en hij was erg lekker!
tip: lekker om slagroom te kloppen met zelfgemaakte kaneelsuiker (past er perfect bij)

Caroline Brouwer zei

@Mielke goed idee!

Anoniem zei

Hoi Caroline,

Lees al een tijdje mee op je site. Heerlijke recepten! Nu vroeg ik mij bij deze appeltaart af of de 400 gram appels geschild of nog ongeschild met klokhuis is?

Groetjes Karin

Caroline Brouwer zei

Hallo Karin,
Dat is met schil, maar het is ongeveer, ietsjes meer is niet erg hoor.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Dankje ! Vandaag gemaakt en hij was heerlijk!

Groetjes karin

deliesious zei

Deze taart heb ik al een paar keer gebakken en hij is absoluut heerlijk maar ik vind het bij deze taart altijd lastig om precies te bepalen wanneer hij gaar is. Als ik erin prik komt het stokje er nl sowieso niet droog uit ivm de appel vlak onder de deeglaag. Heb jij een tip?
Dank je wel alvast!

Caroline Brouwer zei

Nee, deliesious, blijft moeilijk, omdat je satéprikker inderdaad vochtig blijft door de appels. Ik zie in het recept dat ik de taart afgedekt heb met aluminiumfolie zodat de bovenkant niet te donker wordt. Misschien is dat een tip en dat je de taart dan iets langer in de oven doet.
groetjes Caroline

Unknown zei

Hele lekkere taart! Ga ik zeker nog eens opnieuw maken, dankjewel

Unknown zei

Hoi Caroline, jullie in het warme Zuid Afrika en hier winter en inmiddels ook best koud dús tijd voor een lekkere appeltaart. Hij is net uit de oven en al een stukje geproefd. Hij is echt lekker - vooral met de walnoten en zoals jij ook schrift niet te zoet. Dank weer voor dit lekkere recept! Groetjes Marja

Unknown zei

De taart was echt heerlijk. Een aanrader. Ik had de appels fijn gesneden en gemengd met wat citroenrasp en minimaal sap - anders wordt het te nat- , en een beetje poedersuiker. Verder het recept gevolgd. Heerlijk!!

Anoniem zei

Een theelepel kaneel erbij en geen poedersuiker erop en hij is perfect!
Dank je wel voor het recept.
Rijk

Judith zei

Een heerlijke taart (al vind ik het meer cake dan taart). De eerste keer heb ik de taart volgens dit recept gebakken, de tweede keer met wat meer appel, iets meer kaneel en rietsuiker ipv lichtbruine suiker op de bovenkant gestrooid en de poedersuiker laat ik weg want vind het zoet genoeg. De eerste taart bakte ik 1,5 week geleden en morgen bak ik deze taart voor de 3e keer, dus dat zegt genoeg, echt een top taart

Groetjes van Judith

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Judith. Die poedersuiker strooi ik erover omdat het vaak net een taart afmaakt, niet echt om de taart zoeter te maken. Zeker op een foto doet een laagje poedersuiker het altijd goed. leuk dat je de taart al zo vaak gemaakt hebt. Ik zal dit recept binnenkort ook weer eens maken. Dat heb je met een blog, dan wil je steeds iets nieuws uitproberen!
groeten, Caroline

Margo zei

Hallo Caroline,
Wat een super lekker taart is dit! En ook nog eens makkelijk om te maken. Ik wil deze cake gaan maken voor iemand voor wie het niet al te zoet mag zijn. Zelf vond ik hem wel zoet, maar niet te zoet, maar de meningen daarover verschilden nogal, dus wil het het zekere voor het onzekere nemen. Hoe kan ik de cake wat minder zoet maken? Kan ik gewoon iets minder suiker nemen of een deel van de bastardsuiker vervangen door gewone suiker? Heb jij een idee wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt en groeten van Margo

Caroline Brouwer zei

Hallo Margo,
Basterdsuiker is wat natter dan kristalsuiker. Ik zou kiezen om gewoon de basterdsuiker te gebruiken, maar dan minder. Hoeveel minder is denk ik een kwestie van uitproberen.
Succes en groeten, Caroline

Margo zei

Bedankt voor je snelle reactie Caroline. Ik ga dan minder basterdsuiker doen en dan merk ik wel wat het gaat worden Als het dan toch nog net iets te zoet is dan eet ik de taart lekker zelf op en maak ik er gewoon nog eentje met nog minder suiker, ha ha! Groetjes van Margo

ria zei

gebruik je in recepten met walnoten gebrande, gezouten of ongebrandde noten??. heb geen krenten maar wel cranberry,s.

Caroline Brouwer zei

Hallo Ria,
Ik gebruik gepelde ongezoute walnoten. Walnoten kun je ook nog zelf even ligt roosteren voor de smaak.

ria zei

nog even een vraagje over recept: zelfrijzend baKmeel , okè, maar dan toch nog 2 tl.bakpoeder?

Caroline Brouwer zei

Ja Ria, zo staat het in het recept. Dat zie je wel eens meer. Ik heb me er gewoon aangehouden.

Unknown zei

Hoi Caroline,
Dit is een super recept. Ik heb het vorig jaar meermaals gemaakt. Eergisteren voor een groepje vriendinnen een ouderwetse Hollandse appeltaart gemaakt, waar ik niet écht blij mee was. Dus, vanmiddag om die nare smaak weg te eten, maak ik deze taart weer eens! Super.

Jamie zei

Heerlijk origineel appeltaart recept dit! Wederom bedankt voor het delen. Groetjes, Jamie

Ilona zei

Gisteren was vriendlief jarig en had daarom deze taart gebakken. Viel zeker in de smaak bij de visite en bij ons. Heerlijke taart, lekker zacht. Werd ook gewaardeerd dat de rand niet hard was. Heb wel 3tl kaneel gebruikt i.p.v. 1. Ik ga 'm zeker vaker maken. Zo simpel en snel om te maken ook. Bedankt voor het recept.

Unknown zei

Ben zo teleurgesteld, heb deze taart meermaals gemaakt, altijd heerlijk. Vandaag heb ik de appels geraspt, en ondanks dat ik een halve schaal sap heb weggekiept, en ze heb uitgeknepen, is de bodem nat. Nooit meer raspen.

Caroline Brouwer zei

Wat zonde! Inderdaad komt er dan veel meer vocht uit je appels. Volgende keer maar weer gewoon in stukjes.
Groetjes, Caroline

Unknown zei

Na een nacht rust heeft toch iedereen ervan genoten. Maar voortaan snijden niet raspen.

Unknown zei

Deze taart is 'm.i. inderdaad meer cakig. Bij mij wordt hij bovenop té donker wanneer ik hem niet afdekt.

Unknown zei

Goedemorgen! Ik heb deze lekker uitziende taart/cake net gemaakt,staat nu af te koelen en ruikt verrukkelijk! De appels zijn wél geraspt : net als bij de gewone appeltaart doe ik er altijd een eetlepel custard bij, dat neemt het vocht op en geeft nog een extra vanillesmaakje aan de appels. Ben zó benieuwd naar de smaak :-D !!

Unknown zei

En net de verleiding niet kunnen weerstaan en alvast een stukje geproefd. Hij is écht heel lekker, een winterse kruidige appeltaart en door de custard niet vochtig!! Bedankt voor het recept, hij zal zeker vaker gebakken worden.
Gr Jacqueline

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie, hier wordt deze taart ook regelmatig gebakken. Zal volgende keer ook eens custard proberen.
Groetjes, Caroline