dinsdag 25 september 2012

Pompoentaart met wortel en geitenkaas


Ingrediënten voor het deeg:
- 230 g bloem
- ½ tl zout
- 25 g maanzaad
- 110 g koude boter, in kleine blokjes
- 4-5 el melk

Ingrediënten voor de vulling:
- 500 g pompoen vruchtvlees (schoon gewicht) in blokjes van 2 cm
- 2 el olijfolie
- 1 tl mosterdzaad
- 180 g grof geraspte wortel
- 35 g kristalsuiker
- 2 el witte wijnazijn
- 50 ml sinaasappelsap
- 30 g gesmolten roomboter
- 1 eidooier
- 120 ml slagroom
- 20 g bieslook, fijn geknipt
- 40 g Parmezaanse kaas, vers geraspt
- 150 g zachte geitenkaas
- zout en zwarte peper

Bereiden:
1. Begin met het deeg. Zeef de bloem in een mengkom en voeg zout en maanzaad toe. Wrijf met de vingertoppen de boter door de bloem tot het er uit ziet als grof broodkruim. Giet de melk erbij en roer tot er een deegbal ontstaat. Meng nu niet meer. Druk het deeg plat en leg het in plasticfolie een paar uur in de koelkast.
2. Verwarm de oven op 170'C. Vermeng de blokjes pompoen met 1 el olijfolie en wat zout en peper. Doe ze in een braadslee en laat ze in de oven in 15 min. beetgaar worden. Haal ze eruit en laat ze afkoelen.
3. Verhit intussen de over gebleven olie in een grote koekenpan en voeg het mosterdzaad toe. Bak de zaadjes tot ze openspringen, doe de geraspte wortel erbij en laat ze regelmatig omscheppend 10 minuten smoren. Roer de suiker, witte wijnazijn en sinaasappelsap door de wortel, breng aan de kook en draai het vuur laag. Laat de wortel 20-25 min. zachtjes pruttelen en roer af en toe tot vrijwel alle vloeistof is ingekookt. Neem de pan van het vuur en laat de relish afkoelen. (proef even, dit is zó lekker!)
4. Vet een vorm van 24  doorsnede met losse bodem of een quichevorm (in het recept worden 6 kleine vormpjes van 10 cm gebruikt) licht in met de gesmolten roomboter. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkplek tot een ronde lap van 3-4 mm dikte. Leg de lap in de vorm en druk de lap goed tegen de zijkanten van de vorm, snijd het overtollige deeg weg. Zet de vorm minstens 30 min. in de koelkast. Bekleed het deeg met een stuk bakpapier en leg er een steunvulling in. Bak de bodem 15 min in een oven op 170'C blind. Verwijder de steunvulling en zet de vorm nog 5-10 minuten terug in de oven tot het deeg goudbruin is. Laat afkoelen. (Ik heb alles iets langer in de oven gedaan, omdat ik een grote taart gemaakt heb).
5. Schakel de oven naar 180'C. Klop in een grote kom de eidooier met de slagroom tot  zachte pieken en klop er de bieslook, geraspte Parmezaan, een snuf zout en royaal versgemalen zwarte peper door, zet in de koelkast.
6. Verdeel de wortelrelish gelijkmatig over de bodem. Verdeel de geroosterde pompoen erop en verkruimel de geitenkaas erover. Zet de vorm op een bakplaat en schep de roomvulling op de taart, vul bijna tot de rand.
7. Schuif de bakplaat in de oven en bak de taart 8-10 minuten tot de vulling stevig en de bovenkant goudbruin is (omdat ik een grote taart heb gemaakt moest hij langer in de oven, ca 20 minuten). Serveer de taart op kamertemperatuur, beslist niet gloeiend heet.

Bron: "Het Kookboek" Yotam Ottolenghi

Lees voor je begint het recept goed door, want deze taart vergt enige voorbereiding, het is niet moeilijk, maar het is geen taart die je eventjes na je werk maakt. Weer een recept van Ottolenghi dat heel erg de moeite waard is.



Kellly van Kell's Kitchen had de kleine taartjes gemaakt voor het Foodblogevent. Grappig ik heb het boek ook en dit recept was mij nog niet opgevallen, waarschijnlijk omdat er geen foto bij staat. Kelly zei: "ik weet zeker dat jij dit heel erg lekker vindt". Aangezien ik nog een pompoen had liggen meteen maar geprobeerd en Kelly heeft gelijk: Goddelijk! Ze heeft ons helemaal in verwarring gebracht, we weten niet meer welk recept we nu het lekkerst vinden van Ottolenghi, we houden het er maar op dat alles bijzonder lekker is. Wat kan die man een smaken combineren.



Ik krijg regelmatig de vraag: "Welk boek van Ottolenghi kun je ons aanraden?" Dit is een vraag die ik niet zo kan beantwoorden, het ligt er namelijk aan waar je voorkeur naar uitgaat. Zijn eerste boek "Het kookboek" is verdeeld in: Groenten, peulvruchten en granen, Vlees en vis, Brood en gebak.
Zijn tweede boek "Plenty" is een boek waar 120 vegetarische recepten in staan, waarin hij laat zien dat je genoeg hebt aan groenten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Wij zijn geen vegetariërs, maar zijn door zijn heerlijke recepten wel steeds minder vlees gaan eten en missen het totaal niet.
Zijn derde boek "Jerusalem" ligt nog maar pas in de winkel en is nog niet in het Nederlands verschenen. Ik heb het nog maar kort in mijn bezit en heb er twee recepten uitgemaakt, die weer goed in de smaak vielen. Het is een prachtig boek, met mooie verhalen en foto's. Ik moet nog even wennen aan de recepten, maar dat heeft bij Plenty ook lang geduurd en nu wil ik er bijna alles wel uit maken.
Welk boek je wilt aanschaffen is dus afhankelijk van je voorkeur. Mijn favoriet is Plenty, hoewel ik vind dat de andere boeken ook heel waardevol zijn en niet mogen ontbreken in je collectie!

46 opmerkingen:

Anne zei

Hmmm...ziet er heerlijk uit! Een bewaarrecept;)
Heb je trouwens nog een tip voor het snijden van een pompoen? Dat vind ik altijd zo'n naar klusje...

Caroline Brouwer zei

@Anne, ik heb hier een kleine flespompoen gebruikt en dat viel reuze mee. Is in de lengte doormidden, pitten en zaadlijsten eruit en dan in de breedte in repen van 2 cm en die schillen. Het ging eigenlijk heel makkelijk. En als je pompoenpuree moet hebben, doe ik de helften in de oven zie hier mijn tip: http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2010/10/pompoencake-met-gedroogde-cranberries.html
groeten, Caroline

Unknown zei

Lijkt me erg lekker! En grappig, dat maanzaad door het deeg.

Es zei

Ik ben eigenlijk nu toch wel van plan een boek van hem aan te schaffen...
Het ziet er allemaal zo goed uit!

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Geweldig dat de pompoentaart zo enorm in de smaak is gevallen - I knew it ;-) Ik kan er eigenlijk nog steeds niet over uit hoe lekker deze herfsttaart is *zucht*!
Wij hebben er het hele weekend van gegeten en ga 'm snel weer maken! Eet smakelijk alvast voor vanavond ;-)!

Liefs, Kelly

paula zei

hallo caroline....

heb gisteren "plenty"besteld....komt door jouw enthousiasme en door de heerlijke bloemkooltaart die ik nu regelmatig maak.....
ben heel benieuwd.....

gr paula

Petra Verdoorn zei

Hallo Carolien,

Ik moet alijd watertanden van al die recepten en prachtige foto's op je website. Ik zou dit recept ook graag eens proberen, maar ik hod niet van geitenkaas. Denk je dat ik dit ook kan vervangen voor roomkaas?

Groet,
Petra Verdoorn

Caroline Brouwer zei

@Petra,wat jammer dat je niet van geitenkaas houdt! Je krijgt natuurlijk een hele andere smaak met roomkaas.Mijn dochter houdt ook niet van geitenkaas en heeft laatst de verrassende tatin bij mij geproefd en zou hem nu ook met geitenkaas maken. AH heeft tegenwoordig een rolletje geitenkaas in de koeling van 125 g (eigen merk), die echt niet overheersend is. Misschien is dat een optie. de geitenkaas in deze taart is net echt overheersend. Ik zou zeggen: maak deze taart, hij is verrukkelijk!
groeten, Caroline

Nell zei

Je hebt gelemaal gelijk: je wordt door Ottolenghi zo lekker gemaakt dat het zelfs voor de meest grote vleeseter aanlokkelijk zal zijn om zijn vegeatrische recepten eens te willen proberen. Ottolenghi is voor mij echt de grote vernieuwer in vegaland. Deze taart lijkt mij veel werk, maar als hij lekker is heb ik het er graag voor over.

Caroline Brouwer zei

@Nell, inderdaad een beetje bewerkelijk, maar de taart is het helemaal waard! Het is Smullen, met een hoofdletter!

Anoniem zei

Hallo Caroline.
Dank voor de geweldige recepten die je op je blog zet. Door jouw enthousiasme heb ik HET KOOKBOEK en PLENTY van Ottolenghi aangeschaft en ik heb er geen spijt van. Groet Hanny.

Caroline Brouwer zei

@Hanny, Paula en alle anderen, Wat super dat er al zoveel mensen zijn die de heerlijke recepten van Ottolenghi ontdekt hebben en koken uit zijn geweldige boeken! Het zijn bij mij de kookboeken waar het meest uit gekookt wordt en ik ben nog lang niet uit gekookt.

vladislav zei

Hij leuke site kijk mij site daar heb ik ook wat kook recepten : www.vladje.tk

Anoniem zei

Heb je een vervanging voor mosterdzaad ? Dat is het enige dat ik niet in huis heb en wil hem morgen maken.

Groetjes,

Zahra

Anoniem zei

Moet de slagroom *echt* geklopt worden tot pieken ?

Groetjes,

Zahra

polleke zei

Bedankt voor jou uitleg over Ottolenghi's boeken.

Caroline Brouwer zei

@Zahra, sorry voor de late reactie, maar ik was op vakantie. Ik weet niet waar je mosterdzaadjes door kunt vervangen en de slagroom moet je gewoon niet te stijf kloppen, ongeveer yoghurt dikte.

sillie zei

ohhh verrukkeluk, ik ga meteen mn kookboeken weer even opzoeken :-)

Unknown zei

Pompoen snijden kan een klus zijn, veel hangt af van de soort. Als je niet echt blokjes moet hebben, doe ik de pompoen ook in de oven.
Ik dacht dat de taartjes taartjes het foodblog zouden winnen. Het zou mijn keuze zijn geweest. dus dit staat op mijn lijstje.

Anoniem zei

Hoi,

Ik heb hem gemaakt zonder mosterdzaadjes en hij was heerlijk. Van de week wel mosterdzaadjes in huis gehaald, want wil wel het originele recept uitproberen.

groetjes

Zahra

Caroline Brouwer zei

Halo Zahra,
Leuk dat je het mij laat weten. Lekker hè! Komt hier ook zeker vaker op tafel!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hoi Caroline, morgen komt mijn moeder een dagje en ik wil deze taart maken voor het eten. Kan ik vandaag als iets voorbereiden? Het is best bewerkelijk om het allemaal morgen te doen terwijl zij er is. Ik hoor het graag. Hij ziet er schitterend en heerlijk uit.

Groetjes, Christine

Caroline Brouwer zei

Hallo Christine,
Je kunt de wortelrelish al vast maken (afgedekt in de koelkast bewaren). Je zou de bodem al kunnen maken (goed luchtdicht verpakken, als hij afgekoeld is). Dus dat scheelt al heel veel werk.
Veel succes en ik hoor graag of jullie hem net zo lekker vonden als wij.
groetjes, Caroline

Christine zei

Hoi Caroline, de relish staat al af te koelen. De bodem ga ik dan ook vandaag alvast maken. Handig. Ik laat zeker weten hoe het gesmaakt heeft! Groetjes, Christine

Christine zei

Hij was HEERLIJK!! :-)
Groetjes, Christine

Caroline Brouwer zei

@Christine, dat dacht ik wel! Bedankt voor je reactie.
groeten, Caroline

Judith zei

We hebben 'm gegeten! Het was echt een hele klus, maar hij was heerlijk!

Anoniem zei

Ik hou meestal niet zo van ingewikkelde recepten, maar aan de foto's te zien is dit recept de moeite waard! Ga het zeker onthouden!

Caroline Brouwer zei

@danmaardik,ik houd ook helemaal niet van ingewikkelde recepten, de meeste recepten op mijn blog zijn niet moeilijk. Dit recept is wat bewerkelijk, maar ik zal je zeggen; helemaal de moeite waard. Wij eten er met z'n tweeën twee dagen van; de ene dag veel werk en de volgende dag erg makkelijk, alleen maar even opwarmen in de oven! En het is misschien wel het lekkerste recept op mijn blog!
groeten, Caroline

Anoniem zei

Vandaag het recept gemaakt, het was heerlijk! Bedankt!

Ilse zei

Vandaag voor de tweede keer gemaakt, vurrukkuluk! Is en blijft mijn favo pompoentaart. Idd veel werk, maar is het dubbel en dwars waard.

Overigens tarwebloem vervangen door speltbloem en speltmeel, maanzaad soor sesamzaad en suiker door palmsuiker. (Had nl niet hetgeen in huis het recept aan gaf). Nog steeds even lekker als het origineel die ik tijd terug voor het eerst heb gemaakt, maar een tikje vriendelijker voor mn bloedsuikerspiegel nu

Caroline Brouwer zei

Hallo Ilse,
Ook mijn lievelingsrecept voor pompoentaart. Ik ga hem binnenkort ook weer maken. Het water loopt me nu als ik er aan denk al in de mond.
groeten, Caroline

Pieta zei

Deze taart heb ik vanmiddag gemaakt en net gegeten. Hij is echt ONVOORSTELBAAR SUPERLEKKER!
Het is een blijvertje zoals wij dat hier noemen.

Caroline Brouwer zei

Jaaa, Pieta, dit is het lekkerste recept op mijn blog!
groeten, Caroline

paula zei

hallo caroline,
vandaag eindelijk de taat gemaakt en wat is hij lekker, echt heerlijk.....
gr, paula

Caroline Brouwer zei

Hallo Paula,
Ik heb het recept pas geleden ook weer gemaakt. Was weer smullen. Fijn dat het bij jullie ook in de smaak viel.
groeten, Caroline

Unknown zei

Hoi, Caroline,
Van de week deze taart gemaakt van zelfgekweekte pompoen. Geweldig lekker! Deze taart overtreft alle hartige taarten die ik ken! Alles klopt hieraan, en ik ga hem zeker vaker bakken!
Groet Martien

foto: https://www.dropbox.com/s/oj03gbpv1gucgh6/DSC_0947.jpg?dl=0

Caroline Brouwer zei

Hallo Martien,
Dit is ook voor mij de lekkerste hartige taart die ik ken. Het is even wat werk, maar dat is ie helemaal waard. Ik ga hem ook snel maar weer eens maken!
groeten, Caroline

Mariska zei

Hallo Caroline
Op jouw aanraden heb ik deze taart gebakken (mijn reactie bij de knoflook taart van Ottolenghi) en deze taart past in het rijtje van overheerlijke Ottolenghi creaties. Ik heb er heerlijk van gegeten. Bedankt voor de tip
Alvast fijne feestdagen,
Groetjes Mariska

Caroline Brouwer zei

Hallo Mariska,
Blij dat de taart in de smaak viel. Toevallig maakte ik hem gisteren ook, wel veel werk, maar dan heb ik het vandaag makkelijk. Wij eten er twee dagen van. de rodekooltaart (niet van Ottolenghi) is ook een aanrader. Ook voor jou fijne feestdagen, groeten, Caroline
.

Sam zei

Ik ben L een aantal jaren Ottolenghi minded. Mijn zus Anneke sinds kort ook! Maar deze taart kende ik nog niet. Wat is ie lekker! Alleen de bodem al. Een koekje op zich! Dan die relish; Goddelijk! Het oeval wilde dat zus Anneke en ik de taarten op dezelfde dag bakten zonder dat we het van elkaar wisten en deze op oudjaar hebben opgepeuzeld. Fantastisch!

Caroline Brouwer zei

Dank voor je reactie Sam. Deze taart is bij ons ook een grote favoriet.
Het is even wat werk, maar o zo ontzettend lekker!
Groetjes, Caroline

Anoniem zei

Dag Caroline, is het mogelijk om de taart de dag voordien volledig te maken en koud (kamertemperatuur) te serveren? Het lijkt me een heerlijke taart.

Caroline Brouwer zei

Ik denk dat de taart warm lekkerder is. Je kunt hem misschien helemaal maken, maar iets korter in de oven doen en dan de volgende dag afgedekt met alluminiumfolie opwarmen (hoeft niet gloeiend heet te zijn). Of de bodem en de wirtelralish de cag van tevoren maken en hem de volgende dag in elkaar zetten en in de oven doen.

Anoniem zei

Bedankt voor je reactie Caroline. Zou ik de deeg ook op voorhand kunnen maken, een nacht in de koelkast laten en de dag erna afbakken? Dat scheelt een paar uur de dag zelf. Ik denk er over om ook de pompoenblokjes de dag voordien te garen. bedankt.

Caroline Brouwer zei

Ja hoor dat gaat prima. Zou het wel een minuut of 15 op kamertemperatuur laten komen voor je het verder verwerkt.