zondag 12 oktober 2014

Gegrild bananenbrood met tahin en honing van Ottolenghi


Ingrediënten:
- 180 g pecannoten
- 3 rijpe bananen, gepeld en fijngeprakt (300 g, zonder schil)
- 275 g lichtbruine basterdsuiker
- 3 eieren, losgeklopt
- 140 ml volle melk
- 70 ml zonnebloemolie
- 275 g bloem
- 1 tl bakingsoda
- 1½ tl bakpoeder
- zout

Afwerking:
- 80 g boter, op kamertemperatuur
- 60 g tahinpasta (Turkse winkel)
- 200 g honingraat in honing (optioneel) of gewone honing
- grof zeezout

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 170' C boven-en onderwarmte en beleg een bakplaat met bakpapier. Spreid de pecannoten erover uit en zet ze 10 minuten in de oven. Laat afkoelen en hak ze grof.
2. Vet een cakevorm van 900 g (25 x 12 cm) goed in en beleg de lange zijde met overhangend bakpapier.
3. Doe de bananen, de suiker en eieren in de kom van de keukenmachine (kan ook in een gewone kom, gebruik dan je elektrisch handmixer) en klop allesgoed door elkaar. Zet de machine oplage snelheid en voeg een ¼ tl zout toe, de melk en de zonnebloemolie. Zeef de bloem met bakingsoda en bakpoeder en voeg dit mengsel toe aan het bananenmengsel terwijl de motor draait. Mix het beslag op halfhoge snelheid nog 5 minuten tot alles goed gemengd is. Zet de machine uit en meng met een spatel de pecannoten door het mengsel. Giet het beslag in de vorm.
4. Zet de vorm in de voorverwarmde oven en bak de cake ongeveer 60-70 minuten of tot er een ingestoken satéprikker schoon uitkomt. Laat de cake 10 minuten in de vorm staan en stort hem dan op een rooster en laat helemaal afkoelen.
5. Voor het serveren: zet de ovengrill op hoog. Snijd  het bananenbrood in 2 cm dikke plakken en besmeer de plakken met boter. Rooster ze 2 minuten onder de grill tot ze aan een kant licht geroosterd zijn. Sprenkel er wat tahin over, zet op elke snee een honingraat (ik had dit niet en heb het brood bedruppeld met honing) en bestrooi met een klein beetje grof zeezout.

Tip: het brood kan gewikkeld in aluminiumfolie 5 dagen in de koelkast bewaard worden. In de vriezer een paar weken.

Bron: Plenty More, Yotam Ottolenghi

Op het blog van "MissFromage" een heel mooie recensie van het boek!

Hier is dan eindelijk het eerste recept dat ik uit het nieuwe boek "Plenty More" van Otolenghi maakte. Ik, als groot Ottenghi-fan, had het boek vanaf de eerste dag dat het in de winkel lag al in huis. Ik kon maar niet kiezen wat ik als eerste zou maken; want er staan weer zo véél lekkere recepten in! Ik heb al verschillende recepten van bananenbrood op mijn blog staan, maar deze sprak mij aan omdat het gegeten wordt met tahin, honing en zeezout: echt Ottolenghi om er een aparte draai aan te geven! Dit brood is verrukkelijk en de tahin, honing en een klein beetje zeezout zijn een perfecte toevoeging en maken dit banenbrood heel speciaal!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmmm ook weer zo,n lekker recept !
Vanmiddag de wortelsoep van gisteren gemaakt , ook zo lekker !
Ook vanavond de Rotolo van een paar weken geleden weer gemaakt, toen werd het een chaotische lasagna-achtig geheel maar nu werden het mooie rolletjes.....oefening baart kunst.
Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Leuk Marja, dat je zoveel uitprobeert! Dit bananenbrood is ook erg lekker en apart met die honing, tahin en een heel klein beetje zeezout! Ben benieuwd hoe je het vind.
groetjes, Caroline

Sanne zei

Hmmm dit klinkt als een hele bijzondere en lekkere smaakcombinatie! Deze gaat zeker op mijn to bake lijst :)
Erg mooie foto ook!!

Desiree Wanders zei

Oh dat ziet er behoorlijk lekker uit! Koken en bakken is super leuk :-)

Unknown zei

Hoi Caroline, een weekje vakantie en vandaag mijn 1e boek van Ottolengi gekocht en gelijk een succes! Vanavond bloemkoolsalade met druiven en kaas gegeten - aan te raden hoor echt heerlijk - en nu aan de slag met dit bananenbrood. Ik denk dat een week vakantie veel te kort is. Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Leuk, jij als vegetariër zal er zeker veel aan hebben! Ik heb er vanavond ook weer iets uitgemaakt. Plaats ik van de week op mijn blog. We hebben gesmuld! Die bloemkoolsalade wil ik ook nog maken, lijkt me ook erg lekker!
groetjes, Caroline

Sanne zei

Ik ben Ottolenghi-fan! Zulke fijne combi's en bereidingswijzen die net even anders dan anders zijn. Deze cake ziet er heerlijk uit :)

obat kencing manis zei

hi,, i like to visit this site,, have a nice day :)