donderdag 23 oktober 2014

Bloemkoolsalade met druiven en kaas


Ingrediënten:
- 1 grote bloemkool, in kleine roosjes verdeeld (900 gram)
- 90 ml raapzaadolie
- 2 el sherry-azijn
- ½ tl vloeibare honing
- 1 tl dijonmosterd
- 30 g rozijnen (of meer)
- 40 g hazelnoten (of meer), geroosterd en grofgehakt
- 100 g blauwe druiven, gehalveerd en pitjes verwijderd
- 80 g romige, rijpe cheddar (of Goudse kaas), grof verkruimeld
- 20 g bladpeterselie, grofgesneden
- zout en zwarte peper

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 220' C en beleg een bakplaat met bakpapier.
2. Vermeng de bloemkoolroosjes met 45 ml van de raapzaadolie, ½ tl zout en wat zwarte peper. Spreid ze uit op de bakplaat en zet ze 20-25 minuten in de oven, schep ze ongeveer twee keer om en rooster ze tot ze goudbruin zijn. Haal uit de oven en laat afkoelen.
2. Maak een dressing met de rest van de raapzaadolie, de azijn, mosterd, honing en ¼ zout. Voeg de rozijnen toe en laat ongeveer 10 minuten marineren. (Ik had geen raapzaadolie en cherry-azijn in huis en maakte het met zonnebloemolie en witte wijnazijn)
3. Doe vlak voor het serveren de bloemkoolroosjes met de overige ingrediënten in en grote kom en giet de dressing met de rozijnen erover, schep alles losjes door elkaar. Schep het op een grote schaal en dien op.

Bron: "Plenty More", Yotam Ottolenghi


Het heeft even geduurd voor ik uit dit boek begon te koken, omdat ik niet wist waar ik moest beginnen, maar nu ben ik niet meer te stoppen. Ook dit recept is weer zó ontzettend lekker. Ik heb wel meer rozijnen en hazelnoten toegevoegd dan in het recept stond en iets minder platte peterselie. Wij hebben met z'n tweetjes deze schaal helemaal leeg gegeten. Ottolenghi zorgt met deze heerlijke recepten dat je wel minimaal aan je 200 g groenten per dag komt!

16 opmerkingen:

Danielle zei

Dat ziet er heerlijk uit. Ik had hem nog niet gezien in 'Plenty more' maar ga hem na jouw enthousiaste verslag zeker ook maken. Ik werd ook overweldigd door alle heerlijke recepten in 'Plenty More'en nu ik eenmaal begonnen ben (de pompoen met nigella-zaad!) is ook hier het hek van de dam.

Anoniem zei

Ja, deze salade is heerlijk. Herkenbaar wat je zegt. Ik ben ook niet meer te stoppen met koken uit het nieuwe Plenty More boek. Geweldig lekkere recepten, heel veel afwas, veel tijd, een ontplofte keuken en absoluut de moeite waard!
Inmiddels zijn onze smaakpapillen zo verwend dat we eigenlijk niet meer anders willen eten.
Groetjes Maya

Caroline Brouwer zei

Ja Maya, je hebt het heel goed omschreven. Maar het is het al het werk en de afwas helemaal waard!
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Ja, dubbel en dwars de moeite waard. Ik weet niet of jij ook de Nederlandse versie hebt maar wat me opvalt is dat, behalve de veel te kleine lettertjes van met name de inhoudsopgave, er ook aardig wat fouten in de inhoudsopgave staan. Maar goed, ook dat maakt mij niet minder enthousiast.
Vanavond staat bij ons de aubergine-kuku en de met honing geroosterde wortelen met tahinyoghurt op het menu.
Maya

Gerda zei

Ziet er heerlijk uit. Ga het zeker een keer proberen te maken.

Anoniem zei

Heerlijk ! Ook wij hebben samen de hele schaal op , is meer dan voldoende als complete maaltijd. Volgens mij staat de honing voor de dressing niet in de ingrediënten lijst.....kleinigheidje hoor :)
More Plenty staat inmiddels bovenaan mijn verjaardagslijstje.
Groetjes. Marja

Caroline Brouwer zei

@Marja, oeps ik heb het aangepast!
Bedankt voor het melden.
groetjes, Caroline

Anoniem zei

Hallo Carolien,

Wat ziet dit er weer heerlijk uit!
Klein vraagje: zijn de bloemkoolroosjes nog hard als je ze uit de oven haalt?
Ik vindt het zelf niet erg maar thuis zijn ze not amused van harde groentes....

Toch ga ik ze het eens stiekem voorzetten!

Caroline Brouwer zei

Nee hoor, als je ze maar lang genoeg laat roosteren worden ze vanzelf zacht.

Anoniem zei

Dan ga ik dit zeker maken!
Nog 1 vraagje; (sorry ik ben maar een beginnende thuiskok)
ik heb geen sherry-azijn maar wel verschillende andere waaronder balsamico witte wijnazijn. Kan ik dit ook gebruiken?

Caroline Brouwer zei

Natuurlijk kan dat. Als je goed leest, staat er dat ik ook witte wijn-azijn en zonnebloemolie heb gebruikt. Olijfolie kan ook.
Veel succes, Caroline

Anoniem zei

Ja dat had ik gelezen hoor! Maar ik dacht dat balsamico misschien weer iets anders was.
Vanavond heb ik het gerecht gemaakt! Ik vond alles heerlijk alleen de azijn echt te overheersend.
Mijn tafelgenoten die niet van harde groentes houden zaten te smikkelen!
Alleen heb ik de bloemkoolroosjes (ondanks dat ik ze heel klein had gesneden) bijna een uur in de oven gedaan want ze waren nog niet bruin en zacht.

Bedankt voor het recept en ik ga zeker weer verder snuffelen op je site!

Caroline Brouwer zei

Leuk om te horen dat jullie ervan gesmuld hebben. Volgende keer misschien toch een andere azijn, of misschien iets minder en wat meer honing gebruiken.

Annet zei

Hallo Caroline,

Ik heb vanavond deze salade gemaakt en ik heb genoten. Wat een lekkere smaken !

Caroline Brouwer zei

Ja, Annet, zo lekker. Er staat nog veel meer lekkers in zijn boek!
groetjes, Caroline

Sam zei

Heerlijk, zo'n bloemkool anders recept. Heb het twee dagen achter elkaar gemaakt. Kreeg er geen genoeg van.....
Koriander ipv peterselie was heerlijk!