zondag 19 oktober 2014

Brood met zaadjes (Paul Hollywood)


Ingrediënten:
- 300 g volkorenmeel
- 100 g roggemeel
- 100 g tarwebloem
- 10 g zout
- 10 g instantgist
- 2 el black treacle ( of donkerbruine stroop)
- 340 ml koud water

Voor het zaadmengsel:
- 40 g zonnebloempitten
- 40 g pompoenpitten
- 10 g maanzaad
- 20 g geroosterd sesamzaad
- 30 g lijnzaad
- 20 g gierstkorrels (EkoPlaza)

Om af te maken:
- 20 g sesamzaad

Bereiden:
1. Doe alle ingrediënten voor het deeg in je keukenmachine en voeg 3/4 van het water toe. Meng met de deeghaak op lage snelheid. Voeg als het deeg samenkomt langzaam de rest van het water toe. Mix dan nog 7 minuten op medium snelheid. Voeg de zaadjes toe en meng nog 2 minuten op langzame snelheid. (Je kunt dit natuurlijk ook met de hand doen als je geen keukenmachine hebt).
2. Vet een ruime kom licht in met zonnebloemolie en maak een bol van het deeg. Draai de bol zodat alle kanten bedekt worden met een laagje zonnebloemolie. Dek af met plasticfolie en laat minsten 2 uur rijzen tot het deeg in volume is verdubbeld. Laat het deeg gerust drie uur rijzen (dat heb ik gedaan).
3. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
4. Leg het deeg op een werkplek die je licht ingevet hebt met zonnebloemolie. Vouw het deeg een paar keer naar het midden tot alle lucht eruit gedrukt is en het deeg soepel is. Vorm het deeg tot een ovaal en bestrijk de bovenkant met warm water en strooi er wat sesamzaad over. Leg het deeg op de bakplaat en zet de plaat in een grote plastic zak en laat het deeg nog een uur rijzen of tot je er zachtjes met een vinger op drukt en het langzaam terugveert.
5. Verwarm de oven voor op 220' C boven-en onderwarmte. Maak een inkeping met een scherp mes over de hele lengte van het brood en bak het brood in 30 minuten gaar en bruin. Zet meteen op een rooster en laat helemaal afkoelen voordat je het aansnijdt. Dit brood is heel goed in te vriezen.

Bron: "Bakken met Paul Hollywood"

De eerste keer dat ik dit brood maakte, volgde ik precies het recept. Er gaat een enorme hoeveelheid zaden in, eigenlijk was het meer zaad dan brood. Het smaakte wel ontzettend lekker, maar wel een zwaar brood, aan één sneetje heb je echt genoeg. Ik besloot het nog een keer te bakken en dan met de helft van de zaadjes (dit is ook de hoeveelheid die hier boven vermeld staat, dus wil je ook heel veel zaden zoals in het boek, dan moet je alles verdubbelen). Ook als je de helft gebruikt, is het nog steeds een brood met veel zaadjes en zeker zo lekker. Ik maakte het brood met black treacle, maar heb je dat niet in huis, gebruik dan stroop of honing.

16 opmerkingen:

Qlisusetta zei

Hoi, complimenten voor het brood! Ziet er super uit!
Mag ik een tip geven? Neem ipv tarwebloem, amerikaans patent. Deze is veel beter, paul Hollywood noemt het strong white bread flour in zijn boek (heb de originele versie) een wereld van verschil!

Caroline Brouwer zei

Ik heb ook de Engelse versie. Ik gebruik tarwebloem van de molen, speciaal voor brood.

Qlisusetta zei

Ha oke, was laatst aan het kijken in de nederlandse vertaling van het boek, maar er werd gewoon patentbloed aangegeven..

Qlisusetta zei

Oh pardon.. Patentbloem ;-)

Caroline Brouwer zei

Ik koop meestal de originele versie van zo'n boek. Er worden vaak veel vertaalfouten gemaakt. "Patentbloem" is toch wel heel iets anders dan "strong white bread flower". Ik bak al ons brood zelf,dus weet dat wel,maar veel beginners gebruiken misschien patentboem uit de supermarkt.

Gerry/Gewoonlekkergewoon zei

Brood ziet er mooi uit!
Dat broodbloem vind ik altijd heel verwarrend, ik dacht dat onze hollandse tarwe gewoon nooit 'strong' was ivm te weinig gluten.
Ik ben dan wel nieuwsgierig hoe het molenmeel dan wel strong wordt (extra glutenpoeder?)
Leuk artikel nog op weekendbakery: http://www.weekendbakery.com/posts/understanding-flour-types/

Caroline Brouwer zei

Dankjewel Gerry. Ik zal het artikel eens goed lezen!

Johanna zei

Dat ziet er lekker uit. Ik zou zo dat ene sneetje wel willen proeven.
Groet Johanna

Nell zei

Voor zover ik weet bestaat elke Nederlandse meel, ook die je koopt bij een molen of maalderij, uit een mengeling van Nederlands met of Frans of Amerikaans meel. Omdat Nederlands graan idd te weinig gluten heeft. Daar valt geen brood van te bakken. Hier in Zeeland hebben we dan ook nog zgn Zeeuws bloem. Mijn Thuisbakker gebruikt dat door volkorenmeel, om zodoende ook geen al te zwaar brood te krijgen. Ik kan me voorstellen dat de originele hoeveelheid zaad een soort van baksteenbrood wordt. Brood eten moet wel leuk blijven natuurlijk ;-)

Composiet aanrechtblad zei

je brood ziet er super uit ! Ik zal het eens maar moeten proberen en hopelijk zal het smaken

Mina Bakgraag zei

Hoi Caroline ziet er weer erg lekker uit. Ga m eerdaags ook proberen te maken. Grt Nicolette

Caroline Brouwer zei

Hallo Nicolette,
Gisteren dit brood voor de vierde keer gemaakt.Ben benieuwd hoe jij het vindt.
groetjes, Caroline

Judith zei

Ik heb het brood vanmorgen gebakken en vind het een erg lekker brood. Een knapperige korst, ietsje zurig en boordevol met pitten en zaden (heb de originele hoeveelheid erdoor gedaan). Een brood wat ik nog veel vaker ga bakken!

obat ace maxs zei

just blogwalking.. Nice post and have a nice day :)

Anna zei

Goedemiddag, dit is wel een zeer late reactie op een blogpost, maar ik ben op dit moment een bakboekje aan het vertalen en was op zoek naar de vertaling van strong white bread flour. Nu word ik door de reacties nogal op het verkeerde been gezet. Ik hoop hier dus het antwoord te krijgen op de vraag wat de juiste vertaling van deze bloemsoort is, scheelt toch weer een van de vele vertaalfouten die je benoemde :-)

Caroline Brouwer zei

Hallo Anna,
Als ik brood bak gebruik altijd bloem of meel van de molen, niet de patentbloem van de supermarkt. Als je op google zoekt kun je het verschil tussen de verschillende bloem en meel soorten wel vinden.
groetjes, Caroline