woensdag 15 oktober 2014

Pompoen met chiliyoghurt en koriandersaus


Ingrediënten:
- 1 grote flespompoen (ca. 1,4 kilo)
- 1 tl kaneel
- 90 ml olijfolie
- 50 g korianderblaadjes (ik gebruikte 30 g)
- 1 kleine knoflookteen, fijngehakt
- 20 g pompoenpitten
- 200 g Griekse yoghurt
- 1½ tl sriracha (of andere pittige chilisaus)
- zout / zwarte peper

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 220' C en beleg een bakplaat met bakpapier.
2. Snijd de pompoen in de lengte doormidden, verwijderde pitten en snijd de vrucht in 2 cm dikke plakken van circa 7 cm lengte, laat de schil zitten. Doe de plakken in een grote kom. Meng in een apart schaaltje de kaneel, 2 el olijfolie, 3/4 tl zout (vond ik iets teveel). Voeg dit toe aan de pompoenstukken en meng alles goed zodat elk pompoenstuk met een dun laagje is bedekt. Leg de stukken op de bakplaat en rooster ze 35 - 40 minuten tot ze gaar zijn en de bovenkant begint te kleuren. Haal uit de oven en laat afkoelen.
3. Doe de overgebleven olijfolie in de blender, met de knoflook, de koriander (houd een paar blaadjes apart voor de garnering) en een flinke snuf zout en pureer alles tot een pasta. Zet opzij.
4. Schakel de oventemperatuur terug naar 180' C en strooi de pompoenpitten op een bakplaat. Rooster ze 6 - 8 minuten. Haal uit de oven en laat afkoelen.
5. Roer vlak voor je de pompoen gaat opdienen de srirachsaus met de yoghurt door elkaar. (Ik had geen srirachsaus  en heb chilisaus hot gebruikt, maar dat vond ik niet echt pittig, volgende keer maal ik er wat chilipeper bij of probeer de srirachsaus te krijgen).
6. Leg de pompoenparten op een schaal, sprenkel de pikante yoghurt erover, gevolgd door de kruidenpuree. Bestrooi met pompoenpitten en verdeel er nog wat korianderblaadjes over.

Tip: ik lees net op twitter dat je sriracha saus bij de AH of de toko kunt kopen.

Bron: "Plenty More", Yotam Ottolenghi en dit recept stond ook in de Allerhande.

Ottolenghi: "Dit is misschien wel het eenvoudigste gerecht uit dit boek, en ik durf te wedden dat het een onbetwiste favoriet zal worden". En hij heeft gelijk: een korte ingrediëntenlijst, simpel te maken en oh wat was dit lekker! Wij hebben alles met z'n tweetjes schoon opgegeten. Volgende keer serveer ik er wat brood bij, zodat we het bord helemaal schoon kunnen deppen, want zonde om iets van de lekkere saus weg te gooien!

18 opmerkingen:

Desiree zei

Dat ziet er erg lekker uit!

Karin zei

Dat ziet er overheerlijk uit!
Toen ik de foto zag had ik al het vermoeden dat het (weer) een Ottolenghi recept was. Hier staat zijn nieuwste boek nog niet in de kast dus ik ben heel blij met dit recept!

Groet,
Karin

Nell zei

Het blijft tobben tussen mij en de pompoen. Gisteren opnieuw soep ervan gemaakt, ruikt heerlijk, veel,pittigheid erdoor en toch .... na 3 hapjes heb ik het weer wel gehad. Toch nog een keer op deze manier proberen. Misschien mis ik juist dat frisse van de yoghurt!

Unknown zei

Ziet er alvast heerlijk uit!

Caroline Brouwer zei

@Nell, gebruik je wel de goede pompoenen? Ik gebruik het liefst een flespompoen of die kleine biologische van de AH. Grote pompoenen vind ik ook niet echt lekker. Wij zijn er hier gek op en ze schijnen ook nog eens erg gezond te zijn!
groetjes, Caroline

Nell zei

@Caroline, jawel, ik gebruik echt wel de juiste soort: flespompoen of ook wel de hokkaido. Die biologische van AH zat gisteren in de soep ;-) Het ligt aan mij, niet aan de pompoen dus ;-)

Caroline Brouwer zei

@Nell, dan is pompoen gewoon niet jouw ding!

Anoniem zei

Oef....... dit was zo lekker !! We hebben niet gegeten maar ......... >)
Lekker met stokbrood de schaal schoongemaakt hmmm alles schoon op !
Bedankt voor het delen.

Groetjes Marja

Caroline Brouwer zei

Fijn Marja dat jullie er ook zo van genoten hebben!
groetjes, Caroline

Naomi de Jong zei

Dit is vast hartstikke lekker!
Flespompoen is minder zoet dan pompoen volgens mij. Is er een bijzondere reden waarom jij juist deze soort gekozen hebt voor dit gerecht? Of wordt deze ook in het oorspronkelijke recept van Ottolenghi gebruikt?

Groetjes, Naomi

Caroline Brouwer zei

Hallo Naomi,
Ottolenghi schrijft in zijn recept 1 kleine coquinapompoen of een grote flespompoen. Ik heb voor flespompoen gekozen, omdat ik die altijd erg lekker vind. In dit recept heb ik de schil laten zitten, maar voordeel van deze pompoen vind ik ook dat deze makkelijk te schillen is. Het is inderdaad een erg lekker gerecht!
groetjes, Caroline

Katinka zei

Hallo Caroline,

Nadat de pompoen-wortel-taart een groot succes bleek vandaag dit recept geprobeerd. Ik heb ervan genoten, echt heerlijk. In plaats van de sriracha heb ik harissa van Alfez gebruikt, in ieder supermarkt verkrijgbaar, en lekker pittig.

Bedankt voor alweer een geweldig recept!

Katinka

Caroline Brouwer zei

@Katinka, leuk dat je deze ook gemaakt hebt en dat ook dit recept goed in de snaak viel. Goede tip van die harissa!
groetjes, Caroline

Judith - myfoodblog.nl zei

Ik kan echt geen genoeg krijgen van pompoen. Dit lijkt me ook een erg smakelijk combi, ik ga hem onthouden!

Anoniem zei

Ik wil dit recept graag maken, maar een vraag: dien je de pompoen op met schil? En eet je deze ook op of snijd je de schil dan alsnog weg?

Caroline Brouwer zei

Ik laat de schil er gewoon aan zitten. Ik gebruik een flespompoen. Als je wilt kun je de schil ook verwijderen.

Anoniem zei

Het ziet er heerlijk uit! Eet je dit gerecht koud? Omdat er meerdere keren staat 'laat afkoelen?'

Caroline Brouwer zei

Je eet het gerecht op kamertemperatuur, maar kan ook heel goed koud.