woensdag 20 september 2017

Abrikozen - amandeltaart met kaneel



Kaneellaag:
- 60 g boter
- 100 g fijne kristalsuiker
- 2 tl kaneel
- 1/8 tl zout
- 2 grote eieren, losgeklopt

Cake:
- 85 g boter, op kamertemperatuur
- 200 g fijne kristalsuiker
- 2 grote eieren
- de rasp van 1 kleine citroen
- 1 tl vanille-extract
- 1/4 tl amandelextract
- 220 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
- 1/8 tl zout
- 160 g zure room
- 35 g gemalen amandelen
- 8 grote abrikozen (500 g ) gehalveerd en ontpit of uit blik (uitlekgewicht 500g)

Bereiden:
1. Maak eerst de kaneellaag: smelt de boter en voeg de kaneel en het zout toe. Laat even 5 minuten afkoelen en roer door de losgeklopte eieren, zet opzij.
2. Verwarm de oven voor op 175' C boven- en onderwarmte. Vet een springvorm van 23 cm doorsnede in en beleg de bodem en zijkant met bakpapier.
3. Voor het cakebeslag: klop de boter met de suiker licht en luchtig, voeg één voor één de eieren toe en klop er goed door. Voeg de citroenrasp, het zout, het vanille-extract en het amandelextract toe en roer goed door. Voeg om de beurt bloem en de zure room toe, begin en eindig met de bloem, zet je mixer op een lage stand, klop tot alles gemengd is. Doe het beslag in de vorm en strijk met een spatel de bovenkant glad. Bestrooi de bovenkant met de gemalen amandelen.
Verdeel de halve abrikozen met de bolle kant naar beneden over het beslag, begin aan de buitenkant en werk naar het midden. Schep de kaneellaag over en rond de abrikozen.
4. Zet de vorm in de voorverwarmde oven en bak de taart in een uur gaar. Controleer met een satéprikker, die moet er schoon uitkomen (bij mij moest de taart ongeveer 5 minuten langer in de oven). Laat de taart 20 minuten in de vorm afkoelen.

Tip: Je kunt de taart warm serveren met een dot slagroom erbij.
I.p.v. abrikozen kun je ook ander steenfruit gebruiken, bv perziken of pruimen.

Bron: "Sweet", Yotam Ottolenghi en Helen Goh.


Lang geleden dat ik hier iets plaatste, gelukkig wist ik nog hoe alles werkte.
Er is deze maand weer een nieuw boek van Ottolenghi uitgekomen, dit keer een boek vol heerlijke bakrecepten.Mijn oog viel meteen op dit recept en gelukkig kon ik via mijn groenteboer nog aan verse abrikozen komen. Wij vonden de cake erg lekker, bij mij bleven de abrikozen erg mooi op de bovenkant liggen en zonken ze niet in het beslag. Volgende keer zou ik nog iets meer abrikozen gebruiken en er expres een paar dieper in het beslag steken. Over de bovenkant ontstaat een gekarameliseerd laagje. Wij hebben de taart helemaal afgekoeld gegeten en de volgende dag waren de smaken nog meer doorgetrokken.

32 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk dat je er weer bent!!

Carlien zei

Ziet er lekker uit! En leuk dat je weer blogt!

tribbeltje zei


Wat leuk dat je weer blogt! Fijn recept!

hobbyloes zei

Heel fijn om weer iets van je te horen!
Lekker recept, ik maak wel eens zoiets, maar dan met appel, ook lekker hoor.

Kiki zei

Leuk dat er weer een nieuw recept te vinden is! Ik gebruik je blog nog vaak om wat op te zoeken!
Hoop dat je de draad weer op pakt!
Heb je gemist ;-))

Mariska zei

Hi Caroline, wat leuk dat je iets uit Sweet hebt gemaakt en geplaatst. Stiekem hoopte ik er al een beetje op. Ik heb Sweet nog niet gekocht, maar ga hem zeker aanschaffen. En deze alvast proberen! Bedankt voor de foto's, en het recept. Ik hoop dat je zo af en toe nog iets plaatst.
Ik zag je bij de Ottolenghi club op Facebook ook al voorbijkomen. Veel enthousiaste reacties in ieder geval!
Groetjes Mariska

Caroline Brouwer zei

Leuk om weer reacties te krijgen van jullie! Ik zal mijn best proberen te doen en af en toe wat te plaatsen!
Groetjes, Caroline

kaneel zei

Fijn dat je weer bezig bent met bloggen. Ga zo door!

Anoniem zei

Fijn dat je weer eens recept hebt geplaatst, ik heb je gemist !!

Lijkt me een heerlijke taart, nodigt uit om te maken!!

Groet
Marrian

Unknown zei

Heerlijk....weer een echt Carolien recept...fijn dat je weer iets deelt en wie weet een begin van een nieuwe doorstart.
Deze ga ik zeker dit weekend maken.
Groetjes Marja

Gerda van der Vorm zei

Ik was aangenaam verrast door de plaatsing van je recept. Toen ik las over "sweet", moest ik aan jouw blog denken. En toevallig of niet, een paar dagen later zie ik jouw blogpost met een heerlijk recept uit het nieuwe boek. Ik ga het zeker maken.
Groetjes Gerda

Karin zei

Ja hoor daar is ze weer, en nog niet verleerd zo te zien ;-)
Ziet er weer heerlijk uit Caroline, hier het boek ook nog niet dus blij met elk recept!

Groet,
Karin

Silvia Jansen zei

Leuk je weer online te treffen. Ook ik gebruik je receptenarchief graag!
Vraagje; ik hrb verse vijgen. Denk je dat dat ook zou kunnen?

Caroline Brouwer zei

Hallo Sylvia, ik denk het wel. Zou ze dan wel in kwarten snijden.

Anoniem zei

Fijn dat je weer wat blogt! Dankjewel voor het delen...ik ga het zeker uitproberen.

Atelier het Uilenhuis zei

Leuk om weer een berichtje van je te lezen. Dit recept lijkt me heerlijk!

Anoniem zei

Geweldig om weer van je te horen! Ik bezoek je blog bijna wekelijks en de inspiratie lijkt niet op te gaan :-) Mijn favoriete go to eetblog!


Groetjes,

Tumtum

Unknown zei

Leuk dat je weer eens wat plaatst Caroline.
Ik hoop echt dat er nog meer volgt.
Zo leuk om jouw blog te volgen......

Anoniem zei

O, wat zijn we blij ...
o, wat zijn we blij ...
om jou nog eens terug te zien, lezen, horen ...
o, wat zijn we blij !
Ik kwam ook regelmatig nog eens kijken of er toch geen nieuwsje was en kijk, daarnet via Pinterest kwam ik er op.
Nu kan ik goedgemutst opstaan 😀
Maar ... ik begrijp heel goed de drukte van zo'n blog en de impact daarvan op een leven ... dus mochten we je even weer niet horen ... het was toch leuk om even dag te zeggen !
Groeten, Eva

Caroline Brouwer zei

Bedankt voor al jullie lieve reacties! Het is hartverwarmend!
Groetjes Caroline

Anoniem zei

Wat fijn dat je er weer bent Caroline!!

Gr Sylvia

Niels Drenth zei

Lekker!!

Petra zei

Goed om weer van je te horen, ik heb je gemist Caroline!
En leuk dat je iets uit Sweet hebt gemaakt. Wàt een prachtig kookboek weer hè!
Groet, Petra.

Anoniem zei

He wat leuk dat je weer iets geplaatst heb...ik ga deze taart deze wek maken..lekker...

Unknown zei

Welkom terug!
Hoop dat je nog veel meer lekkers gaat plaatsen uit Ottolenghi's boek.

Anoniem zei

Wat leuk weer een nieuw recept :). Ik maak regelmatig recepten van jouw blog. De bloemkooltaart en zoete aardappel met creme fraiche zijn favoriet hier. Ik heb dankzij jouw recepten de kookboeken van ottolenghi gekocht.groet, jeannette

Francien zei

Dag Caroline,

Via een collega ooit met jouw blog in aanraking gekomen ivm de verrukkelijke citroen meringue taart die op je blog staat. ( Door mijn gezin zelfs verkozen boven die van Cees Holtkamp;-)
Ontzettend leuk en fijn dat je weer een recept hebt geplaatst! Ik kook en bak nog steeds wekelijks jouw recepten, sinds ik je heb 'ontdekt'. Uiteraard hoop ik, en met mij velen volgens mij, dat het je lukt om af en toe een recept te plaatsen. Daar worden een heleboel mensen blij van volgens mij!
Hartelijke groet van Francien uit Amsterdam

Caroline Brouwer zei

Dank voor je lieve reactie Francien.
We gaan eerst even op vakantie en ik ga daarna kijken of me het gaat lukken toch af en toe eens wat te plaatsen. Na zoveel leuke reacties, voel ik me bijna verplicht!
Vriendelijke groet, Caroline

Happy Earl Grey zei

Lijkkt mij een heerlijk recept, ik ga het zeker een keer maken. Bedankt groet El

Caroline zei

Dit is fantastisch! :)

Anoniem zei

Ziet er heerlijk uit Caroline. Heb nog zowel zure room als crème fraiche in mijn koelkast wat op moet. Dat, ik ga eens even bij jou kijken voor wat inspiratie. In de ingrediënten staat zure room, terwijl je in het recept over crème fraiche spreekt, evenals bloem en zelfrijzend bakmeel. Kun je aangeven wat het moet zijn?

Caroline Brouwer zei

Het moet zure room zijn. Ik heb het aangepast. Bedankt voor je reactie.