zondag 16 oktober 2011

Gerookte zalm met Aziatische dressing


Ingrediënten: 
- 300 g gerookte zalm
- 1 rijpe avocado, geschild en in blokjes gesneden
- ¼ komkommer,  zaadjes verwijderd en in blokjes
- handvol koriander

Voor de dressing:
- 1 el fijne kristalsuiker
- ½  rode peper, zaadjes verwijderd en fijngehakt
- geraspte schil van 1 limoen
- 2 el limoensap
- ½ el sesamolie
- 1 el sojasaus

Bereiden:
1. Meng de ingrediënten voor de dressing. Proef of de dressing op smaak is, voeg anders nog wat extra's toe.
2. Voor het serveren: verdeel de zalm over vier borden. Meng de avocado (doe meteen wat limoensap over de avocado, dan verkleurt het niet) met de komkommer en verdeel dit over de zalm. Strooi er wat grof gehakte koriander op en lepel de dressing erover.

Bron: "BBC Good Food"

Hier een super lekker en eenvoudig voorgerecht!
Ik had dit recept al 2 jaar in een mapje liggen. Zocht een eenvoudig receptje van een voorgerecht voor een etentje en heb dit geprobeerd. Het is zeer eenvoudig, maar ontzettend lekker door de dressing. Ook makkelijk te maken voor een grote groep.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

O mama mia .Ik zeg altijd :Het liefst eet ik zalm met zalm:)) Fantastisch recept;))

Anoniem zei

Lijkt me erg lekker; ga ik absoluut proberen!

Cinnamon and Thyme zei

This looks so lovely. Mmmmm. I have a hard time finding coriander here. Will plant some of my own next year.

Nice photo:).

Anoniem zei

Aangezien ik aanstaande zaterdag een thaïs getint hoofgerecht maak met kip, was ik op zoek naar een voorgerechtje met zalm maar ook met aziatische smaken.
Dit is dus het perfecte voorgerecht.
Ik ben wel van plan om de komkommer en advocado salade op voorhand klaar te maken, alleen vraag ik mij af dat de komkommer dan niet teveel vocht gaat verliezen....

Caroline Brouwer zei

Ik denk dat het wel meevalt. Ik zou in ieder geval de avocado en komkommer pas vlak voor het serveren op de zalm leggen.
Veel succes.