dinsdag 15 november 2011

Draadjesvlees in een jus van kruidnoten



Ingrediënten:
- 600-750 g doorregen runderlappen
- 1 groentebouillonblokje
- 2 uien, grof gehakt
- 1 klein blikje tomatenpuree
- scheut ketjap
- 3 laurierblaadjes
- 2 el azijn
- ½ tl gemberpoeder
- peper en zout
- 100 g boter
- kruidnootjes, handvol

Bereiden:
1. Bestrooi het vlees met zout (pas op met het zout, de bouillonblokjes zijn ook al zout) en peper en braad het aan in de boter. Haal het vlees uit de pan.
2. Bak in het achtergebleven vet de uien tot ze een beetje bruin zijn. Voeg een ruime hoeveelheid water, de tomatenpuree, bouillonblokjes. ketjap, azijn, laurier en gemberpoeder toe. Strooi er voorzichtig een handje kruidnootjes overheen. Breng het geheel zachtjes aan de kook en voeg het vlees weer toe. Doe het deksel op de pan en laat het geheel ongeveer ca. 2 à 3 uur sudderen. Kijk af en toe of er nog wat water bij moet.
3. Haal het vlees uit de pan, verwijder de laurierblaadjes en proef de jus. De smaak van de kruidnootjes mag niet overheersen, maar wel prettig aanwezig zijn.

Bron: "Keukenprins" van Ronald Giphart.

Een lekker recept voor deze tijd van het jaar, nu de kruidnootjes weer in de winkel liggen en Sinterklaas in het land is. Zijn de kruidnootjes niet voorhanden, dan kun je ook speculaasjes nemen.
De kruidnootjes binden de jus, met ontbijtkoek of een bruine boterham bereik je hetzelfde effect. Zelf gebruik ik altijd een bruine boterham besmeerd met mosterd. 




Afgelopen week hadden wij i.v.m. de landelijke campagne "Nederland leest" een lezing "Humor in de literatuur" van Ronald Giphart in de bibliotheek. Helaas kon ik zelf de lezing niet bijwonen omdat ik voor de catering moest zorgen. In de pauze kon je boeken kopen van Ronald Giphart die hij signeerde. Natuurlijk moest ik toen zijn boek met recepten en verhalen over eten "Keukenprins" aanschaffen. Mijn collega maakte hem erop attent dat ik een receptenblog heb en zo kwam ik aan dit gesigneerde exemplaar!

10 opmerkingen:

Liesbeth zei

Wat ontzettend leuk Caroline. Je had vast wel weer wat lekkers gebakken voor de catering.

Caroline Brouwer zei

Nee hoor, Liesbeth, ik moest alleen voor de drankjes zorgen.

Marian zei

Wat klinkt draadjesvlees toch leuk :-)! Wij noemen dat stoofvlees en we maken het ook met een sneetje peperkoek erbij. Lijkt me dus ook erg lekker met die pepernootjes!

Leuk zo'n speciaal gesigneerd exemplaar!
Groetjes
Marian

Anoniem zei

Stoofvlees heerlijk ziet het er uit:))

Bedrijfscatering zei

Thuisgemaakte gerechten zorgen vaak voor geslaagde reacties bij bedrijfscatering.

Marja zei

Hallo Caroline,
Lijkt me een heerlijk recept en echt iets voor de komende dagen wanneer het weer herfstachtig wordt.
Bedoel je met kruidnootjes de echte ouderwetse kleine kruidnootjes of meer die je overal in de supermarkt kunt kopen??

Groet, Marja

Caroline Brouwer zei

Hallo Marja,
Ik bedoel die kleine kruidnootjes, die je gewoon in de supermarkt koopt.Ik geloof dat ze van Bolletje zijn. Zie rechts onder op de foto.
groeten, Caroline

Marja zei

Dank je wel! Ik kon het niet goed zien op de foto. Maar als ze van Bolletje zijn, dan gaat het helemaal goed komen!

Marja zei

O, wat lekker is dit! Ik ga dit zeker vaker maken de komende maanden...

Silvia zei

Vorige week gemaakt en het viel hier heeeel erg in de smaak!