woensdag 30 november 2011

Köfte met pijnboompitten en kaneel


Ingrediënten:
- 250 g mager lamsgehakt (of evt. rundergehakt)
- 2 teentjes knoflook, uitgeperst
- 1 ui, gesnipperd
- 2-3 tl kaneel
- 2 el pijnboompitten
- 2 el krenten, 5-10 min. geweekt in warm water
- 1 tl Turkse rodepepervlokken (pul biber)
- 2 oude witte of bruine boterhammen, verkruimeld
- 1 ei, licht geklopt
- 1 el tomatenketchup
- 1 bakje verse platte peterselie
- 1 bakje verse dille
- 4 el bloem
- zonnebloemolie, om in te bakken
- zout en versgemalen zwarte peper
- partjes citroen, voor erbij

Bereiden:
1. Kneed in een kom het gehakt, de ui, knoflook en het kaneelpoeder. Kneed met je handen en knijp de lucht eruit. Voeg de pijnboompitten met de krenten, rode peper, broodkruim, ei en de ketchup toe. Breng op smaak met zout en peper.
2. Hak de kruiden fijn en houd 1-2 takjes peterselie apart. Kneed ze door het mengsel en meng goed.
3. Neem porties ter grootte van een abrikoos en vorm daar balletjes van. Druk ze plat en bestuif licht met bloem.
4. Verhit een dun laagje olie in een pan met dikke bodem. Bak de gehaktballetjes in 8 - 10 minuten aan beide kanten bruin. Haal ze uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Garneer met peterselie en serveer warm. Geef er partjes citroen bij.


Bron: "De Turkse keuken" van Ghillie Basan.

Afgelopen weekend had ik zin om Turks te koken. Ik maakte deze lekkere köfte en een pilav, waarvan ik het recept de volgende keer post. Bij de köfte serveerde ik Turkse yoghurt met zout en verse dille erdoor. Ook maakte ik nog een Turks dessert, dat recept volgt later.
Je kunt van deze köfte ook kleine balletjes draaien en serveren op een feestje bij de borrel.

5 opmerkingen:

Marian zei

Mmm, dit lijkt me zo lekker! Iets heel anders dan gewone gehaktballetjes....
Inderdaad ook lekker als hapje op een feestje ofzo!

Groetjes,
Marian

Uit Paulines keuken zei

Heerlijk Caroline, ik vind dit altijd erg lekker. Maak het vaak als we een feestje hebben ;)

Denise @ TLT - The Little Things zei

Ziet er heerlijk uit! Zou vast ook goed combineren met couscous.

Lisa zei

Nou heb ik honger! Ik ben dol op Turks eten :).

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Ben gek op dit soort gehaktballetjes!