woensdag 20 juni 2012

Tagliatelle met courgettes, sultana's en pijnboompitten


Ingrediënten:
- 15 g boter
- 1 eetlepel olijfolie
- 2 à 3 grote courgettes
- 1 teentje knoflook uit de knijper
- zout en peper
- 2 tot 3 eetlepels Marsala
- 60 g sultanarozijnen
- 50 g geroosterde pijnboompitten
- 250 g eierpappardelle (of tagliatella)
- 3 eetlepels fijngeraspte Parmezaanse kaas (of meer)
- klein bosje verse peterselie, gehakt

Bereiden:
Verhit de boter en de olijfolie in een pan met dikke bodem en snijd de courgettes in heel dunne plakjes alvorens ze in de pan te doen. Pers de knoflook erover en doe er peper en zout bij. Laat de courgettes, terwijl je ze zo nu en dan omschept, ongeveer 45 minuten op matig vuur staan.
De courgettes zijn dan goed uitgezweet, maar hebben nog wat kleur en vorm. Met andere woorden, het is de bedoeling dat ze een beetje moezig zijn zonder dat ze helemaal tot pulp gekookt zijn. Niet dat het een ramp is: mocht je ze vergeten zijn dat je ze op het vuur had staan en ze in een homogene saus veranderd zijn, dan heb je nog steeds iets heel lekkers in de pan.
Terwijl de courgettes op staan heb je de tijd om de marsala op te warmen, deze over de sultanarozijnen te schenken en die 15 minuten, of langer, te laten wellen.
Als de courgettes gaar zijn kun je de rozijnen in hun amberkleurige sap erbij doen. Breng de saus op smaak met zout en peper.
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet af en kieper ze in een warme schaal. Doe het courgettemengsel erbij en hussel door elkaar. Doe de pijnboompitten, Parmezaanse kaas en het grootste deel van de gehakte peterselie erbij en hussel nog eens.
Strooi er ten slotte het laatste restje peterselie over.

Bron: Nigella Lawson uit  "Voor altijd zomer".

Als ik courgettes zie liggen, moet ik altijd meteen aan deze lekkere pasta van Nigella denken, zó lekker en zo simpel te maken. Ik heb de hoeveelheden aangepast voor twee personen.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er wederom weer heerlijk uit!!! :-)

Nell zei

Nigella en haar comfort-food is een mooi huwelijk. Ik maak uit hetzelfde boek in de zomer ook heel vaak haar "gouden soep" van gele courgettes. Dit recept is ook bijzonder smakelijk.

Marike zei

Dag Caroline,
Dit ziet er heerlijk uit, maar denk je dat het ook geschikt is voor kinderen?
Gr Marike

Caroline Brouwer zei

@Marike,
Er zit natuurlijk een beetje alcohol in van de Marsala. Dus ja daar kan ik niet over oordelen of ze dat lekker zullen vinden?
groetjes, Caroline

CaT zei

ah, zo heb ik nog nooit courgettes gemaakt, dat ga ik eens proberen! en dat terwijl er iedere week wel een aantal gegeten worden (ze zijn zoooo goedkoop hier in de us. ben nu alweer bang om naar NL te gaan waar je ze voor zoveeeel per stuk moet kopen... :(( )

Anoniem zei

Inderdaad Caroline, Zo simpel en zo lekker! Ik heb het vanavond gemaakt,en heb ervan genoten! Weer een blijvertje.
Groetjes Esther

Marike zei

Dag Caroline,
Leuk dat je zo snel reageert! Ik vind dat je een mooie site hebt.
Ik heb de pasta gemaakt en ipv marsala groge witte wijn gebruikt. Ik vond het lekker, alleen de kleintjes griezelden ervan. Dan niet van de pasta maar van de courgette ... tja, de combinatie groene groente en peuter/kleuter blijft een uitdaging ;-). We blijven stug volhouden!
Groetjes, Marike

Caroline Brouwer zei

Dankjewel Marike,
Groenten zijn altijd lastig bij kleintjes, dat komt vanzelf wel dat ze dat lekker gaan vinden. Ik kan mij voorstellen dat dit gerecht niet echt iets voor ze is. Gelukkig vond jij het wel lekker.
groeten, Caroline

Anoniem zei

Is 3 courgettes niet wat veel voor twee personen?

Anoniem zei

Dat van die 3 courgettes staat er heel lullig haha, maar ik vroeg het me gewoon even af :)
Liefs, Ilse

Caroline Brouwer zei

Hallo Ilse,
Het hangt er een beetje vanaf hoe groot ze zijn en ze slinken behoorlijk.
groeten, Caroline

Katrien zei

Erg lekker receptje... Het zoete van de rozijnen en de marsala geeft een verrassende toets.
Ik deed er minder courgette in omdat 2 à 3 me erg veel leek, maar... inderdaad, na het lange sudderen smelt de courgette helemaal weg, mocht gerust meer zijn.